Asystent pasa ruchu: Czy znasz system śledzenia pasa ruchu?
Lane Assist to system monitorowania pasa ruchu. Jest to więc system, który pozwala utrzymać samochód na pasie ruchu. Lampki ostrzegawcze Lane Assist na desce rozdzielczej sygnalizują, że system jest włączony, ale mogą również sygnalizować awarię w zależności od koloru.
System Lane Assist można sklasyfikować jako aktywny element bezpieczeństwa, ponieważ zapobiega niepożądanemu skręcaniu lub skręcaniu w przeciwnym kierunku, ingerując w kierowanie samochodem i kierując go do tyłu.
Treść
Historia asystenta pasa ruchu w pigułce
Pierwszą firmą samochodową, która opracowała system podobny do systemu Lane Assist była firma samochodowa Mitsubishi w 1992 roku. Jednak podobny system został wdrożony w samochodach dopiero w 2001 roku przez firmę samochodową Nissan.
W 2003 roku Honda wprowadziła swój system utrzymywania pasa ruchu pod nazwą LKAS. Niestety wszystkie samochody wyposażone w ten system były przeznaczone wyłącznie na rodzimy rynek japoński (JDM).
Później, w 2011 roku, Honda wdrożyła system LKAS do modelu Accord, który był przeznaczony na rynek europejski. Jednak inne firmy samochodowe wymyśliły podobne systemy, ale mimo że był to ten sam system, wszyscy nazwali go inaczej.
Jak działa asystent pasa ruchu?
System Lane Assist działa tylko przy prędkościach powyżej 65 km/h. System jest automatycznie dezaktywowany, jeśli prędkość pojazdu spadnie poniżej tego ograniczenia. Jeżeli prędkość pojazdu przekracza 65 km/h, system jest aktywny i podąża za poziomymi znakami drogowymi.
System ten potrafi rozpoznać linię ciągłą i przerywaną, do czego wykorzystuje kamerę umieszczoną w obszarze lusterka wstecznego. Należy zauważyć, że system ten został zaprojektowany przede wszystkim do użytku na autostradach i drogach z wyraźnie widocznymi poziomymi oznaczeniami drogowymi.
System Lane Assist ma dwa tryby, które można niezależnie włączać i wyłączać.
1. Tryb zapobiegający zjechaniu samochodu z pasa ruchu
Ten tryb systemu Lane Assist działa w ten sposób, że gdy samochód zbliża się do poziomych znaków drogowych (linie przerywane lub ciągłe), system automatycznie ingeruje w układ kierowniczy i dostosowuje kierunek jazdy, poruszając kierownicą tak, aby samochód nie zjeżdżać z pasa ruchu.
Siłę ingerencji w układ kierowniczy można regulować, ale kierowca zawsze może przezwyciężyć ingerencję w układ kierowniczy. Jeśli jednak kierowca zamierza skręcić z włączonym kierunkowskazem, system Lane Assist ocenia zamiary kierowcy i nie reaguje.
2. Tryb aktywnej jazdy samochodu na pasie ruchu
Jeśli ten tryb jest włączony, system automatycznie wykrywa poziome oznaczenia po obu stronach pojazdu. W ten sposób może prowadzić i utrzymywać samochód na wybranym pasie poprzez ingerencję w kierownicę.
Jak już wspomniałem, kierowca zawsze może ominąć ingerencję w układ kierowniczy i tym samym skorygować kierunek jazdy samochodu. Dlatego system Lane Assist nie odpowiada za prowadzenie pojazdu, a cały ciężar spoczywa na kierowcy.
Jeśli asystent pasa ruchu jest aktywny, a kierowca samochodu nie trzyma rąk na kierownicy, system ocenia to tak, jakby kierowca nie jechał, a po kilku sekundach uruchamia sygnał ostrzegawczy i wyłącza się. System ten zmniejsza zatem ryzyko niezamierzonego zjechania z pasa ruchu.
Zależność Lane Assist od dobrych warunków
System Lane Assist może nie zawsze działać, na przykład we mgle, ulewnym deszczu lub śniegu, podczas pokonywania ostrych zakrętów lub podczas jazdy, a także gdy słońce za bardzo oświetla drogę.
Dodatkowo również w przypadku kiepskiej, niskiej jakości oznaczeń poziomych i nawet wtedy, gdy kamera systemowa nie ma wystarczającego widoku na drogę - na przykład w przypadku, gdy przed Twoim samochodem znajduje się inny pojazd.
Kierowca pojazdu jest zatem zawsze odpowiedzialny za kierowanie pojazdem, nawet jeśli jest on wyposażony w system Lane Assist.