Kontrolki w samochodzie. Co oznaczają te światła?
Kontrolki w samochodach nie są niczym nowym, ale nowoczesne samochody są dosłownie naszpikowane zaawansowaną elektroniką i systemami, które informują kierowcę dzięki podświetlanym światłom.
Ich znaczenie jest jednak często niejasne i nie jest wstydem, jeśli nawet doświadczony kierowca od czasu do czasu o tym zapomina - w końcu kto ma to wszystko pamiętać? Dlatego też przygotowaliśmy dla Was przegląd różnych kontrolek, które mogą pojawić się na desce rozdzielczej Waszego samochodu.
Treść
Jeśli natkniesz się na światło, którego tutaj brakuje, daj nam znać w komentarzu, a jeśli uznałeś tę listę przeglądową za pomocną, będziemy wdzięczni za wsparcie nas poprzez podzielenie się nią.
Czerwone kontrolka
Czerwone kontrolki, jak sugeruje kolor, wskazują na poważny problem, który musi być rozwiązany natychmiast - czasami trwa to kilka minut, więc naprawdę rozsądnie jest odstawić samochód na bok, zadzwonić do eksperta lub rozwiązać usterkę na miejscu.
Kontrola serwisowa
Może on przybierać różne formy od klucza lub różnych raportów. Może to być planowany (ustawiony interwał) przegląd, ale także niespodziewana awaria i konieczność jak najszybszego udania się do warsztatu.
Kontrolka Adblue
Kontrolka wskazuje na niski poziom dodatków AdBlue. W większości przypadków na kontrolce pojawi się również informacja o wskazanym zasięgu i nie uruchomisz silnika po wyczerpaniu dodatku.
Kontrolka baterii Czytaj więcej
Kontrolkę tę można zobaczyć po uruchomieniu samochodu. Jeśli pozostaje na włączonym to winna jest albo awaria alternatora albo zerwany pasek napędowy alternatora. Z taką usterką można oddać go do warsztatu tylko wtedy, gdy silnik nie zawodzi po śmierci akumulatora. Jednak znacznie lepszą alternatywą jest natychmiastowe wezwanie holownika.
Kontrolka ciśnienia oleju silnikowego Czytaj więcej
Ten czerwony symbol ostrzega o niedostatecznym ciśnieniu oleju silnikowego, jedną z przyczyn może być zbyt niski poziom oleju. Należy natychmiast zatrzymać samochód i wyłączyć silnik, ponieważ smarowanie nie jest wystarczające. Jeśli lampka ostrzegawcza pozostaje zapalona nawet po uzupełnieniu lub poziom oleju jest normalny, wyłącz silnik i wezwij lawetę. W przeciwnym razie istnieje ryzyko zatarcia silnika, ponieważ może dojść do uszkodzenia pompy oleju.
Kontrolka ogranicznika prędkości
Ta kontrolka zapali się, jeśli zostanie przekroczona maksymalna ustawiona prędkość.
Kontrolka pasa bezpieczeństwa
Zapalona lampka kontrolna wskazuje na niezabezpieczonego pasażera. Dodatkowo ostrzega o tym głośny sygnał dźwiękowy.
Kontrolka Start-Stop
Świeci się, jeśli silnik został wyłączony przez system start-stop. Po wciśnięciu sprzęgła silnik zostanie uruchomiony, w trybie automatycznym należy zwolnić pedał hamulca.
Lampka ostrzegawcza otwartych drzwi
Lampka ta zapala się, gdy drzwi są uchylone lub niedomknięte.
Lampka ostrzegawcza poduszki powietrznej
Ta kontrolka sygnalizuje usterkę w układzie elektronicznym lub w styku systemu poduszek powietrznych. Może się zdarzyć, że poduszki powietrzne nie odrywają się lub odrywają się samoistnie przy uderzeniu, zalecam (jeśli to możliwe) dezaktywację systemu poduszek powietrznych i wizytę w warsztacie.
Lampka ostrzegawcza wspomagania kierownicy
Kontrolkę tę napotkasz, jeśli masz problem ze wspomaganiem układu kierowniczego. Usterka może dotyczyć elektryki lub pompy wspomagania kierownicy. Jazda takim pojazdem jest możliwa, ale trzeba będzie pogodzić się z obniżoną sprawnością układu wspomagania kierownicy lub jej brakiem.
Światło hamulca
Jeśli ta kontrolka się świeci, to prawdopodobnie masz zaciągnięty hamulec ręczny lub niedobór płynu hamulcowego. Dźwignię należy natychmiast zwolnić, ale jeśli lampka pozostaje zapalona, należy się zatrzymać i sprawdzić poziom płynu hamulcowego, ponieważ hamulce mogą przestać działać.
Wskaźnik odstępu
Kontrolka wskazuje niewielką odległość od pojazdu poprzedzającego. W takim przypadku należy natychmiast zwolnić i zachować większy odstęp.
Wskaźnik temperatury i poziomu płynu chłodzącego Czytaj więcej
Ta kontrolka zapala się, gdy poziom płynu chłodzącego jest poniżej poziomu minimalnego lub gdy silnik się przegrzewa. Jeśli tak się stanie, należy się zatrzymać i sprawdzić poziom płynu chłodzącego.
Jeśli płyn chłodzący wymaga uzupełnienia, można to zrobić po ostygnięciu silnika do 60 stopni (około kwadransa lub dłużej, w zależności od temperatury zewnętrznej). Jeśli nie masz pod ręką płynu chłodzącego lub wody destylowanej, możesz również użyć zwykłej wody w nagłych przypadkach (ale będziesz musiał odwiedzić serwis później, jeśli potrzebujesz więcej).
Wycieki płynu chłodzącego mogą być spowodowane uszkodzoną pompą wody, pękniętą głowicą, nieszczelnościami w układzie chłodzenia lub pękniętą chłodnicą. Jeśli płyn chłodzący nie wycieka, wadliwie działający przełącznik lub wentylator może również spowodować przegrzanie silnika.
Żółta i pomarańczowa kontrolka
Kontrolki żółte/pomarańczowe oznaczają żądanie ze strony systemu, innymi słowy samochód o coś prosi. Może to być na przykład uzupełnienie oleju, trwająca regeneracja filtra cząstek stałych itp.
4x2, 2HI, 2H kontrolki ostrzegawcze
Wskaźniki te ostrzegają kierowcę, że pojazd z napędem na cztery koła dostarcza energię tylko do dwóch kół. Tryb 4x2 jest odpowiedni na suchą nawierzchnię lub podczas dobrych warunków jazdy, zapewniając mniejsze zużycie paliwa.
Kontrola ESP (elektroniczny program stabilizacji) Czytaj więcej
Jeśli kontrolka ostrzegawcza miga podczas jazdy, ESP działa i ingeruje w układ kierowniczy (w niebezpiecznej sytuacji), ale jeśli kontrolka ostrzegawcza wciąż się świeci, ESP nie działa. W przypadku wystąpienia tej usterki system ESP nie włączy się w poślizgu.
Kontrolka automatycznego uchylania reflektorów
Wskazuje na usterkę układu automatycznego przełączania świateł drogowych i mijania (regulacja nachylenia reflektorów). Funkcjonalność nie zostanie zaburzona w trybie ręcznym, ale nie będzie się on dostosowywał do warunków i działał automatycznie.
Kontrolka haka holowniczego
Jeśli ta kontrolka zapali się, hak holowniczy jest zwolniony. Zatrzymać się, odłączyć i ponownie podłączyć hak holowniczy tak szybko, jak to możliwe.
Kontrolka ostrzegawcza amortyzatorów adaptacyjnych
Wskazuje na usterkę w regulacji sztywności zawieszenia. W tym przypadku zaleca się ostrożną jazdę, ponieważ usterka ta wpływa na stabilność. Ponadto system powinien zostać zabrany do warsztatu w celu przeprowadzenia testu funkcjonowania.
Kontrolka ostrzegawcza ciśnienia w oponach
Ta kontrolka sygnalizuje nieprawidłowe ciśnienie w oponach (jeśli ciśnienie jest mniejsze lub większe od wymaganej wartości - zależy to od typu samochodu, opon i innych czynników). Jeśli zmieniłeś opony i wymiary opon różnią się od poprzednich, kontrolka również może się zapalić. W takim przypadku wystarczy ustawić nową wartość, a wtedy światło zgaśnie.
Kontrolka ostrzegawcza DPF/FAP
Kontrolka sygnalizuje problem lub regenerację filtra cząstek stałych (gdy filtr cząstek stałych jest pełny i wymaga czyszczenia). Konieczne jest utrzymywanie pojazdu na stałej prędkości obrotowej od 2000 do 2600 obr/min, aż do zakończenia regeneracji filtra.
Najczęściej spotykamy się z tym podczas krótkich jazd, które nie wpływają korzystnie na filtr.
Kontrolka ostrzegawcza paliwa
Kiedy ta lampka się świeci, zasięg wynosi około 50 do 100km, w zależności od pojemności zbiornika paliwa. Powinieneś jak najszybciej znaleźć stację benzynową. Zanim wybierzesz niewłaściwą stronę na stacji benzynowej, przyjrzyj się uważnie symbolowi wskaźnika poziomu paliwa — może tam być strzałka wskazująca, gdzie znajduje się korek wlewu paliwa w Twoim samochodzie.
Kontrolka ostrzegawcza zawieszenia pneumatycznego
Kontrolka sygnalizuje usterkę układu zawieszenia pneumatycznego. Podobnie jak w przypadku amortyzatorów, wskazana jest ostrożna jazda i serwisowanie pojazdu.
Kontrolka zapłonu
Kontrolka zaświeci się po przekręceniu kluczyka w drugie położenie. Wskazuje on na wstępne podgrzanie, a tym samym na pracę świec żarowych. Po jego zgaśnięciu powinieneś uruchomić silnik. Jeśli lampka pozostaje zapalona podczas jazdy, najczęstszą usterką mogą być świece żarowe i obwód żarowy.
Lampka ostrzegawcza EPC Czytaj więcej
Zapalona lampka ostrzegawcza EPC może sygnalizować awarię układu przepustnicy, kontroli trakcji, tempomatu, pedału przyspieszenia lub zanieczyszczenia w paliwie. Mniej poważnym problemem, który może powodować zapalenie się kontrolki EPC, jest przepalona żarówka, przepalony bezpiecznik lub uszkodzony czujnik światła hamowania. W niektórych przypadkach niski poziom naładowania baterii może również powodować ten problem.
Lampka ostrzegawcza ESC Czytaj więcej
Jeśli ta lampka ostrzegawcza miga podczas jazdy, elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC) jest aktywny i interweniuje w krytycznej sytuacji, na przykład podczas ostrych zakrętów, aby zapobiec poślizgowi. Jeśli świeci się stale, prawdopodobnie układ nie działa (chyba że wystąpił błąd w elektronice, który przypadkowo zapaliłby lampkę) lub jest wyłączony.
Lampka ostrzegawcza z napisem OFF zawsze wskazuje, że system jest wyłączony. Jazda z zapaloną lampką ostrzegawczą ESC może oznaczać gorsze prowadzenie pojazdu, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Niektóre modele mają identyczny kształt lampek ESP i ESC. Chodzi o to, że te systemy są identyczne. Różnica jest tylko w nazwie.
Lampka ostrzegawcza pedału sprzęgła
Ta lampka ostrzegawcza informuje o konieczności wciśnięcia i przytrzymania pedału sprzęgła podczas uruchamiania silnika.
Lampka ostrzegawcza silnika Czytaj więcej
Ta niesławna lampka ostrzegawcza sygnalizuje ogólny problem. Może to być awaria wtrysku paliwa, zapłonu, wałka rozrządu lub wału korbowego i wielu innych. Czasami lampka ostrzegawcza silnika może zapalić się wraz z innym symbolem, ale może również pojawić się w przypadku przypadkowego błędu. Jednak bez przeprowadzenia diagnostyki samochodu nie można stwierdzić, czy jest to poważny problem, czy tylko drobny problem.
W niektórych przypadkach silnik może nawet przejść w tryb awaryjny, a jego wydajność może być ograniczona. W takim przypadku zalecamy pilną wizytę w serwisie samochodowym.
Niedziałająca kontrolka żarówki
Informuje o niesprawnej żarówce, którą należy wymienić.
Ostrzeżenie asystenta pasa ruchu Czytaj więcej
Wskazuje, że system asystenta pasa ruchu jest włączony, ale nie można wykryć oznaczeń na drodze. Być może widziałeś ten wskaźnik w kolorze zielonym, w którym to przypadku oznaczenia drogi są odpowiednio wykrywane. System może działać nieprawidłowo, jeśli zaświeci się na pomarańczowo wraz z komunikatem.
Oświetlenie tylnego spojlera
Kontrolka może zapalić się w przypadku awarii układu sterowania tylnym spojlerem. Niewskazana jest jazda po autostradzie z tak wadliwie działającym sterowaniem spojlerem i należy pilnie udać się do serwisu.
Światło ostrzegawcze ABS Czytaj więcej
Kontrolka świeci, gdy uszkodzony jest czujnik ABS lub jednostka sterująca. W takim przypadku pojazd hamuje w taki sam sposób jak pojazd niewyposażony w ten system, tzn. koła blokują się przy ostrym hamowaniu i dochodzi do poślizgu.
Światło ostrzegawcze wspomagania przy zjeździe (DAC/HDC)
Sygnalizuje włączenie systemu wspomaganego zjazdu w przypadku stromego zbocza. W tej sytuacji system przejmuje kontrolę nad stabilizacją pojazdu, a także nad prędkością (utrzymuje stałą prędkość).
Światło z czujnikiem deszczu
Zapala się w przypadku awarii automatycznego wycierania i włączania świateł. Funkcja wycieraczek i świateł nie jest zaburzona, ale z automatycznym włączaniem można się pożegnać.
Zielona i niebieska kontrolka
Zielone i niebieskie światła informują kierowcę o działaniu poszczególnych systemów; kolor niebieski był wcześniej zarezerwowany dla świateł drogowych, ale obecnie w niektórych samochodach jest wykorzystywany np. jako zamiennik wskaźnika temperatury płynu chłodzącego.
Niebieska kontrolka płynu chłodzącego silnik Czytaj więcej
Niebieska kontrolka płynu chłodzącego silnik informuje kierowcę o niskiej temperaturze płynu chłodzącego. W takim przypadku nie należy zwiększać obrotów silnika, gdy świeci się ta kontrolka, ponieważ nie nagrzewa się on do optymalnej temperatury roboczej.
Wskaźnik świateł drogowych
Kontrolka ta wskazuje, że włączone są reflektory świateł drogowych.
Kontrolka sygnalizacyjna do monitorowania pasa ruchu (Lane Assist)
Kontrolka sygnalizuje aktywny system Lane Assist, który pomaga kierowcy utrzymać prosty kurs.
Kontrolka tempomatu adaptacyjnego
Zapala się, gdy aktywny jest tempomat adaptacyjny. Adaptacyjny tempomat kontroluje prędkość i odległość. Ten zielony symbol zaczyna migać po przekroczeniu maksymalnej ustawionej prędkości. Jeśli nie przestaje migać nawet po zmniejszeniu prędkości, system może działać nieprawidłowo i należy zlecić jego sprawdzenie w warsztacie samochodowym.
Kontrolka trybu ECO
Wskazuje aktywowany tryb ECO (oszczędzania energii). Elektronika zapewnia, że pojazd osiąga najniższe możliwe zużycie paliwa. Jednak tryb ten z czasem zbiera swoje żniwo w postaci słabszych osiągów, wolniejszego przyspieszenia, spowolnionej reakcji na pedał gazu czy również zwiększenia regeneracji.
Przednie światło przeciwmgielne
Wskazuje, że włączone są przednie światła przeciwmgielne.
Wskaźnik świateł mijania
Zielona kontrolka oznacza, że światła mijania samochodu są włączone.
Wskaźnik świateł postojowych
To zielone światło włącza się, gdy używane są boczne reflektory.
Wskaźnik tempomatu
Zapala się, gdy włączony jest tempomat. Tempomat automatycznie kontroluje prędkość pojazdu.
Wskaźnik wciśnięcia pedału hamulca
Zapala się, gdy pedał hamulca musi zostać wciśnięty i przytrzymany podczas przesuwania dźwigni zmiany biegów z położenia parkowania. Pamiętaj, że ten symbol pojawia się tylko w pojazdach wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów.
Białe światła ostrzegawcze
Białe lampki ostrzegawcze pełnią głównie funkcję informacyjną. W starszych samochodach nie było lampek ostrzegawczych tego koloru. Wraz z pojawieniem się coraz większej liczby różnych części ich liczba stale rośnie.
Kontrolka niskiej temperatury Czytaj więcej
Ta kontrolka informuje o spadku temperatury poniżej określonej (ustawionej) wartości.