Czerwona lampka płynu chłodzącego silnik: Zatrzymaj samochód natychmiast! 🚨

Czerwona kontrolka płynu chłodzącego
Opublikowany

Czerwona kontrolka płynu chłodzącego silnik ostrzega kierowcę przed dwoma potencjalnie poważnymi problemami: niskim poziomem płynu chłodzącego lub wysoką temperaturą płynu chłodzącego.

Oba te problemy są bardzo poważne; dlatego konieczne jest natychmiastowe zatrzymanie jazdy i wyłączenie silnika. W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że silnik zacznie się przegrzewać, w wyniku czego może nawet ulec zatarciu.

Treść

Należy jednak wiedzieć, że są dwie lampki ostrzegawcze płynu chłodzącego silnik. Oba mają identyczne kształty - jedyną różnicą jest kolor. Podczas gdy niebieska lampka płynu chłodzącego silnik ma charakter informacyjny i pojawia się, gdy silnik jest zimny, zapalona czerwona lampka ostrzegawcza wskazuje na poważny problem.

Jak wygląda czerwona kontrolka płynu chłodzącego silnik?

Czerwona kontrolka płynu chłodzącego

Jego kształt może się nieznacznie różnić w zależności od modelu i konkretnej marki samochodu. Niektóre samochody mają wskaźnik temperatury płynu chłodzącego zamiast czerwonej lampki ostrzegawczej. Ten wskaźnik świeci na czerwono, gdy występuje problem.

Niezależnie od tego, czy jest to czerwona lampka ostrzegawcza płynu chłodzącego silnik, czy tylko czerwona lampka obok wskaźnika temperatury płynu chłodzącego, problem jest poważny i należy natychmiast zatrzymać się i wyłączyć silnik.

Powiązany artykuł - Niebieska kontrolka płynu chłodzącego silnik: co to oznacza? 🥶

Jak mogę naprawić czerwoną lampkę płynu chłodzącego silnik po wyłączeniu silnika?

Nie możesz tego naprawić na własną rękę. Po wyłączeniu silnika należy odczekać, aż nieco ostygnie do ok. 60°C (lub 140°F). W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że po otwarciu zbiornika wyrównawczego płynu chłodzącego gorący płyn wystrzeli i poparzy.

Po otwarciu zbiornika wyrównawczego należy najpierw sprawdzić poziom płynu chłodzącego. Jeśli poziom płynu chłodzącego jest niski, może to oznaczać, że:

  • płyn chłodzący wycieka z silnika i układu chłodzenia
  • płyn chłodzący dostaje się do komory spalania

Jeśli jednak z jakiegoś powodu nie możesz wezwać pomocy drogowej, możesz dodać trochę wody lub, jeszcze lepiej, mieszaninę 50/50 wody i płynu niezamarzającego do zbiornika płynu chłodzącego. Może to wystarczyć, gdy jedziesz do warsztatu lub warsztatu, gdzie profesjonalista może rozwiązać problem.

Najczęstsze przyczyny wycieków płynu chłodzącego

  • pęknięta uszczelka pod głowicą cylindrów
  • pęknięty blok cylindrów
  • pęknięta głowica cylindrów
  • pęknięty grzejnik
  • jeden z węży chłodnicy jest pęknięty

Płynu chłodzącego jest wystarczająco dużo, ale silnik się przegrzewa

Czerwona kontrolka płynu chłodzącego silnik może zapalić się nawet przy wystarczającej ilości płynu chłodzącego. W takim przypadku lampka sygnalizacyjna sygnalizuje przegrzanie silnika, prawdopodobnie spowodowane wrzącym płynem chłodzącym.

Przyczyn przegrzewania się silnika może być kilka, ale należy zauważyć, że nie są one tak poważne, jak problem z wyciekiem płynu chłodzącego. Naprawa w większości przypadków również nie jest tak kosztowna.

Thermostat

Najczęstszą przyczyną przegrzania płynu chłodzącego jest uszkodzony termostat, który albo się zaciął, albo całkowicie się zamknął. Jeśli tak się stanie, płyn chłodzący przepływa tylko przez mały obwód chłodzący i tym samym nie dociera do chłodnicy. Prowadzi to do gwałtownego wzrostu jego temperatury, a jeśli termostat nie otworzy się na czas, spowoduje to zagotowanie płynu chłodzącego i przegrzanie silnika.

Inne przyczyny przegrzewania się silnika to problem z włączeniem wentylatora chłodnicy. Wentylator chłodnicy jest jednym z kluczowych elementów układu chłodzenia pojazdu. Jego rolą jest chłodzenie płynu chłodzącego w chłodnicy.

Czy mogę kontynuować jazdę z zapaloną czerwoną lampką płynu chłodzącego silnik?

Nie, wcale. Niski poziom płynu chłodzącego lub zbyt wysoka temperatura może spowodować przegrzanie lub zatarcie silnika. Naprawa zatartego silnika jest często zbyt kosztowna, a samochód trafia na złomowisko.

Czasami ta lampka ostrzegawcza może się pojawić z powodu awarii czujnika. Kontynuowanie jazdy odbywa się jednak na własne ryzyko i nie polecam tego robić, chyba że masz pewność, że to tylko wadliwy czujnik.

Czy czerwona lampka płynu chłodzącego silnika może się zapalić, gdy temperatura płynu chłodzącego jest niska?

Nie, niebieska kontrolka informuje o niskiej temperaturze płynu chłodzącego, która jest przecież jego jedyną funkcją. Jednak niska temperatura płynu chłodzącego nie jest powodem do paniki, ale dopóki płyn nie nagrzeje się do optymalnej temperatury, należy jechać delikatnie.

Streszczenie

Czerwona kontrolka płynu chłodzącego silnik ostrzega przed dwoma poważnymi problemami, które mogą spowodować śmiertelne uszkodzenie silnika samochodu. W takim przypadku należy zatrzymać samochód i natychmiast wyłączyć silnik, aby zapobiec jego przegrzaniu i zatarciu.

Objaśnienie wideo czerwonej kontrolki płynu chłodzącego silnik (w języku angielskim):