Intercooler: Jak to działa i jaki jest jego cel?
Chłodnica międzystopniowa to wymiennik ciepła stosowany w silnikach z turbodoładowaniem do chłodzenia sprężonego powietrza przed jego wejściem do komory spalania silnika.
W tym artykule rzucimy nieco światła na to, jak działa chłodnica powietrza doładowującego, jakie są jej zalety i jak pomagają osiągnąć lepszą wydajność silnika, większą moc i mniejsze zużycie paliwa.
Treść
Co to jest intercooler?
Chłodnica międzystopniowa stosowana jest w silnikach z turbodoładowaniem do chłodzenia sprężonego powietrza przed wejściem do komory spalania.
Turbosprężarka spręża powietrze zasysane do silnika, zwiększając jego gęstość i dostarczając więcej tlenu do procesu spalania. Jednak proces ten wytwarza ciepło, które zmniejsza gęstość powietrza i może prowadzić do zmniejszenia wydajności.
Chłodnica międzystopniowa pomaga złagodzić te problemy, chłodząc sprężone powietrze i zwiększając jego gęstość, umożliwiając dostarczenie większej ilości tlenu do procesu spalania silnika. Prowadzi to do zwiększenia wydajności silnika, poprawy mocy wyjściowej i zmniejszenia stuków silnika, co skutkuje lepszymi osiągami.
Rodzaje intercoolerów
Istnieją dwa główne typy intercoolerów: powietrze-powietrze i powietrze-woda. Chłodnice międzystopniowe powietrze-powietrze wykorzystują powietrze z otoczenia do chłodzenia sprężonego powietrza, podczas gdy chłodnice międzystopniowe typu powietrze-woda wykorzystują płynne chłodziwo do pochłaniania i rozpraszania ciepła.
Chłodnice międzystopniowe powietrze-powietrze są bardziej powszechne w zastosowaniach motoryzacyjnych ze względu na ich prostotę i niższy koszt. Jednak chłodnice powietrza doładowującego typu powietrze-woda zapewniają bardziej wydajne chłodzenie i lepiej nadają się do zastosowań o wysokiej wydajności.
Schemat dwustopniowej sprężarki z intercoolerem
Chłodnica międzystopniowa i najczęstsza lokalizacja
Chłodnica międzystopniowa może mieć różne wymiary i jest umieszczona w komorze silnika, aby mieć jak największy dopływ powietrza. Dlatego intercooler jest najbardziej skuteczny, gdy samochód porusza się z najwyższą możliwą prędkością.
Front mounted intercooler – umieszczona z przodu, za przednim zderzakiem
Side mounted intercooler - umieszczony z boku, w okolicy błotnika, zderzaka
Top mounted intercooler - znajduje się na górze silnika, a na masce znajduje się otwór wlotowy (patrz zdjęcie na okładce)
Korzyści z intercoolerów
Chłodnice międzystopniowe oferują kilka korzyści dla silników z turbodoładowaniem, w tym:
Zwiększona wydajność silnika: Chłodząc sprężone powietrze, chłodnice międzystopniowe zwiększają gęstość i umożliwiają dostarczenie większej ilości tlenu do procesu spalania. Prowadzi to do poprawy wydajności silnika i mniejszego zużycia paliwa.
Zwiększona moc wyjściowa: Chłodnice międzystopniowe zmniejszają stuki silnika i umożliwiają wyższe ciśnienie doładowania, co skutkuje zwiększoną mocą wyjściową i lepszymi osiągami.
Zmniejszone zużycie silnika: poprzez zmniejszenie stuków silnika, chłodnice międzystopniowe pomagają zmniejszyć zużycie silnika i wydłużyć jego żywotność.
Większa niezawodność: chłodnice międzystopniowe pomagają zmniejszyć prawdopodobieństwo awarii silnika spowodowanej wysokimi temperaturami i innymi czynnikami.
Wniosek
Chłodnica międzystopniowa jest niezbędna w każdym silniku z turbodoładowaniem, który zapewnia zwiększoną wydajność silnika, wyższą wydajność i zwiększoną niezawodność. Ponieważ jednak intercooler jest wrażliwy, jest podatny na uszkodzenia mechaniczne.
To urządzenie traci skuteczność, jeśli na jego powierzchni znajduje się brud, pęknięcia i dziury lub z turbosprężarki wycieka olej silnikowy do układu dolotowego. Uszkodzona lub zanieczyszczona chłodnica międzystopniowa prowadzi do obniżenia osiągów i wyższego zużycia paliwa.