Komisja Europejska planuje poprawić recykling pojazdów

Co roku do złomowisk w Unii Europejskiej trafia ponad sześć milionów samochodów. Jednak sytuacja ta może wkrótce ulec zmianie. Komisja Europejska proponuje poprawę recyklingu wycofanych pojazdów w celu zwiększenia ich zrównoważenia ekologicznego.

Ministrowie ochrony środowiska z państw UE spotykają się w Brukseli, aby omówić, jak można projektować pojazdy w sposób bardziej przyjazny dla zasobów naturalnych i efektywniej wykorzystywać je na końcu ich cyklu życia.

Głównymi tematami dyskusji są nowe wymagania dotyczące konstrukcji pojazdów, które koncentrują się na ich możliwości ponownego użycia i recyklingu. Samochody powinny być projektowane tak, aby ich części można było łatwo wyjąć i wymienić.

Trwająca dyskusja

Na negocjacjach dotyczących możliwych nowych wymagań przewiduje się, że państwa członkowskie UE osiągną wspólne stanowisko w nadchodzących miesiącach. Następnie konieczne będzie osiągnięcie porozumienia z Parlamentem Europejskim, zanim nowe zasady wejdą w życie.

Ambicje w zakresie recyklingu

Minister ochrony środowiska Niemiec, Steffi Lemke, powiedziała: „Gospodarka o obiegu zamkniętym jest kluczowym czynnikiem zwiększającym konkurencyjność i odporność przemysłu motoryzacyjnego na kryzysy.” Jednocześnie zaakceptowała minimalny udział recyklowanych tworzyw sztucznych w produkcji motoryzacyjnej, ponieważ materiały plastikowe odgrywają kluczową rolę.

Krytyka propozycji

Niemiecka agencja ochrony środowiska (DUH) krytykuje propozycję jako niewystarczającą. Dyrektor wykonawcza, Barbara Metz, podkreśliła potrzebę wprowadzenia wiążących przepisów, które minimalizowałyby wykorzystanie zasobów i wspierałyby system obiegu zamkniętego. „Jednak w propozycji brakuje działań przeciwko rosnącemu trendowi w kierunku coraz większych pojazdów,” dodała.

Zużycie zasobów w przemyśle motoryzacyjnym

Przemysł motoryzacyjny należy do najbardziej zasobochłonnych sektorów. Zgodnie z danymi Komisji Europejskiej, producenci samochodów wykorzystują 19% popytu UE na stal oraz 10% całkowitego zużycia tworzyw sztucznych. W związku z rosnącą integracją elektroniki w pojazdach, przewiduje się także wzrost popytu na miedź i inne surowce.

VDA wyraża poparcie dla propozycji

Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA) przyjął propozycję Komisji Europejskiej, jednocześnie wskazując na potrzebę dostosowania wymagań dotyczących recyklowanych tworzyw sztucznych do wykonalności technicznej. „Wymagania dotyczące obowiązkowego usuwania części muszą być technicznie wykonalne, odpowiednie i proporcjonalne,” stwierdził rzecznik VDA.