Kontrolka ostrzegawcza płynu chłodzącego silnik: co wskazuje i dlaczego się świeci?
Kontrolka ostrzegawcza płynu chłodzącego silnik może pełnić dwie funkcje, a dokładniej funkcję ostrzegawczą i informacyjną. Pamiętaj, że na desce rozdzielczej mogą pojawić się dwie lampki ostrzegawcze płynu chłodzącego.
Pierwsza ma kolor niebieski i pełni jedynie funkcję informacyjną, natomiast czerwona ostrzega przed poważnym problemem.
Treść
Niebieska lampka ostrzegawcza temperatury płynu chłodzącego silnik:
Kontrolka ostrzegawcza płynu chłodzącego świeci na niebiesko, informując kierowcę, że temperatura chłodziwo jest zbyt niska. Gdy lampka ta świeci, nie zaleca się zwiększania obrotów silnika, ponieważ nie jest on rozgrzany do optymalnej temperatury pracy.
Jednak niebieska kontrlka zgaśnie, gdy tylko temperatura płynu chłodzącego osiągnie wartość zadaną przez producenta. Kontrolka ostrzegawcza niskiej temperatury płynu chłodzącego pełni więc tylko funkcję informacyjną i nie sygnalizuje usterki, a jedynie niską temperaturę płynu chłodzącego w chłodzeniaéukład w czasie, gdy jest silnik zimnyý.
Czerwona lampka ostrzegawcza płynu chłodzącego silnik:
Gdy świeci się niebieska kontrolka ostrzegawcza płynu chłodzącego przy zimny silnik normalne i nie wskazuje na problem, czerwona kontrolka ostrzegawcza wskazuje na poważny problem. Czerwona kontrolka ostrzegawcza płynu chłodzącego sygnalizuje dwie poważne usterki, a mianowicie niski poziom płynu chłodzącego w chłodzeniaéukład lub wysoka temperatura płynu chłodzącego.
Ale oba te problemy są bardzo poważne. Jeśli zapali się ta kontrolka, należy natychmiast przerwać jazdę i wyłączyć silnik. W przeciwnym razie może dojść do przegrzania i zgaśnięcia silnika.
Po wyłączeniu silnika należy jednak odczekać jakiś czas, aż silnik choć trochę ostygnie, około 60°C, w przeciwnym razie istnieje ryzyko, że gorący płyn wystrzeli przy otwieraniu zbiornika wyrównawczego płynu chłodzącego i poparzy nas. Po otwarciu zbiornika wyrównawczego należy najpierw sprawdzić poziom chłodziwo. Jeśli płynu chłodzącego jest mało, oznacza to tylko dwie rzeczy. Albo płyn chłodzący wycieka z silnika i chłodzeniaéukład albo płyn chłodniczy dostaje się do komory spalania.
Najczęstszą przyczyną utraty płynu chłodzącego jest:
wydmuchana é uszczelka pod głowicą cylindra
pęknięty blok cylindra
pęknięta á głowica cylindra
pęknięta chłodnica
jeden z węży chłodnicy jest pęknięty
Przegrzanie silnika pomimo wystarczającej ilości płynu chłodzącego
Czerwona kontrolka ostrzegawcza płynu chłodzącego może jednak zapalić się nawet wtedy, gdy w układzie chłodzenia silnika znajduje się wystarczająca ilość płynu chłodzącego. W tym przypadku kontrolka sygnalizuje przegrzanie silnika spowodowane wrzeniem płynu chłodzącego, ale oznacza to wzrost temperatury płynu chłodzącego i temperatury silnika.
Przyczyn przegrzania silnika może być kilka, ale należy zauważyć, że nie są one tak poważne jak problem z wyciekiem płynu chłodzącego, a także nie są tak drogie do rozwiązania.
Najczęstszą przyczyną przegrzania płynu chłodzącego jest wadliwy termostat, który jest zablokowany lub całkowicie zamknięty, co powoduje, że płyn chłodzący przepływa tylko przez mały obieg chłodzenia i nie dociera do chłodnicy. Prowadzi to do gwałtownego wzrostu temperatury i, o ile termostat nie zostanie w porę otwarty, powoduje zagotowanie płynu chłodzącego i przegrzanie silnika.
Inne przyczyny przegrzania silnika to m.in. problem z włączeniem się wentylatora chłodnicy. Dzieje się tak, ponieważ wentylator chłodnicy jest jednym z kluczowych elementów układu chłodzenia pojazdu. Jego zadaniem jest chłodzenie chłodziwo w kaloryferze.
Wentylator układu chłodzenia może się nie włączyć z powodu:
nieprawidłowe działanie napędu elektrycznego
przepalony bezpiecznik
wadliwa termostat
brak załączenia wentylatora przez czujnik temperatury
uszkodzony przekaźnik
W każdym razie czerwona kontrolka ostrzegawcza płynu chłodzącego to poważny problem, który należy jak najszybciej usunąć.