Największy rynek samochodów elektrycznych w Wielkiej Brytanii: Dzięki ogromnym zniżkom
Wielka Brytania osiągnęła rekordową sprzedaż elektrycznych pojazdów (EV) w roku 2024, choć ten postęp przyszedł kosztem wysokich zniżek oferowanych przez producentów. Zjednoczone Królestwo szczyci się teraz tytułem lidera rynku pojazdów elektrycznych w Europie, a wzrost sprzedaży był wynikiem surowszych regulacji dotyczących zerowej emisji.
Według Stowarzyszenia Producentów i Handlowców Pojazdów Silnikowych (SMMT) w Wielkiej Brytanii w roku 2024 sprzedano około 381 970 bateryjnych pojazdów elektrycznych (BEV), co oznacza wzrost o 21,4% w porównaniu do roku poprzedniego. Sprzedaż hybrydowych pojazdów elektrycznych wzrosła o 9,6% do 261 398 sztuk, podczas gdy sprzedaż pojazdów hybrydowych typu plug-in wzrosła o 18,3% do 167 178 sztuk.
Pomimo wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych w Zjednoczonym Królestwie w porównaniu do roku 2023, BEV stanowiły jedynie 19,6% rynku samochodów osobowych w ubiegłym roku, podczas gdy rząd wyznaczył cel na poziomie 22%. Głównym czynnikiem wpływającym na wyższe sprzedaż EV były zwiększone zniżki oferowane przez producentów po wprowadzeniu przez brytyjski rząd surowszych regulacji oraz celów sprzedażowych dla EV.
Surowsze regulacje zwiększają sprzedaż
Mandat dotyczący pojazdów o zerowej emisji (ZEV), który wszedł w życie w styczniu 2024 roku, wymagał, aby 22% wszystkich nowych sprzedaży samochodów w tym roku stanowiły pojazdy elektryczne.
Rząd wprowadził także wysokie kary w wysokości 15 000 funtów za każdy sprzedany pojazd z silnikiem spalinowym (ICE) powyżej określonego limitu. Mandat ten obejmował również pojazdy hybrydowe, z oczekiwaniem, że cel wzrośnie do 28% w roku 2025.
Mandat zmusił niektórych producentów samochodów do ogłoszenia znacznych zniżek, aby spełnić wyznaczone cele sprzedażowe. Pojawiają się jednak obawy dotyczące długoterminowej utrzymywalności takich praktyk zniżkowych.
Brytyjski rząd ogłosił plany zakazu sprzedaży pojazdów dieselowskich i benzynowych do roku 2030, przyspieszając wcześniejszy termin z roku 2035, chociaż niektóre pojazdy hybrydowe mogą być nadal dopuszczone aż do 2035.
Obawy o przyszłą trwałość
W roku 2024 w Wielkiej Brytanii sprzedano nieco więcej elektrycznych pojazdów niż w Niemczech, które borykały się z zmianami w dotacjach oraz strategicznymi opóźnieniami, które znacząco wpłynęły na ich sprzedaż.
Producenci samochodów zainwestowali w tym roku około 4,5 miliarda funtów w zniżki, co odpowiada prawie 12 000 funtów z ceny każdego elektrycznego pojazdu, według danych SMMT.
Główni producenci, w tym BMW, Mercedes-Benz, Honda, Stellantis, Ford oraz Jaguar Land Rover, wyrazili obawy dotyczące długoterminowej trwałości takich poziomów zniżek.
Istnieją obawy, że kontynuowanie zniżek może prowadzić do zamykania zakładów, zwolnień lub cięcia kosztów. Co więcej, większość wyższej sprzedaży EV pochodzi głównie z flot i sprzedaży korporacyjnej, podczas gdy popyt ze strony indywidualnych konsumentów pozostaje słaby.
W otwartym liście do brytyjskiego ministra finansów w październiku 2024 roku, SMMT, razem z 12 producentami samochodów, wezwało do większego wsparcia dla konsumentów przy zakupie pojazdów elektrycznych. W liście napisano: "Jako największy sektor emitujący dwutlenek węgla, dekarbonizacja transportu drogowego jest kluczowa. Mandaty nie tworzą rynków."
Wnioski z branży
Mike Hawes, dyrektor generalny SMMT, zaznaczył na stronie stowarzyszenia: "Rekordowy rok rejestracji EV podkreśla niezłomne wysiłki producentów pojazdów w kierunku dekarbonizowanego rynku nowych samochodów."
Podkreślił potrzebę natychmiastowych wyników z przeglądów regulacyjnych oraz znaczącego wsparcia dla konsumentów, aby chronić inwestycje w przemyśle motoryzacyjnym, miejsca pracy oraz wzrost gospodarczy, podczas gdy dążone są wspólne ambicje w zakresie zerowej emisji.