Prędkościomierz: Czy wiesz, jak działa to urządzenie?

Prędkościomierz
Opublikowany

Prędkościomierz to urządzenie, które mierzy prędkość pojazdu w milach na godzinę (mph) lub kilometrach na godzinę (km/h). Jest to krytyczny element deski rozdzielczej i dostarcza kierowcy w czasie rzeczywistym informacji o prędkości pojazdu.

W tym artykule przyjrzymy się funkcji prędkościomierzy i ich rodzajom.

Treść

Jak działa prędkościomierz?

Prędkościomierz

Prędkościomierz jest połączony z systemem transmisyjnym pojazdu za pomocą kabla lub czujnika elektronicznego. Gdy pojazd się porusza, układ napędowy obraca magnes, który wytwarza pole magnetyczne.

To pole magnetyczne oddziałuje z metalową tarczą lub igłą prędkościomierza, powodując jego ruch proporcjonalny do prędkości pojazdu.

Historia prędkościomierza w pigułce

Wynalazek prędkościomierza datuje się na koniec XIX wieku. W 1895 roku chorwacki inżynier Josip Belušić zbudował jeden z pierwszych znanych prędkościomierzy, zwany velocimeter, do pomiaru prędkości pojazdów. Mechaniczne urządzenie obsługiwane za pomocą obracającego się koła i wskaźnika wskazującego prędkość.

Jednak amerykański inżynier Arthur P. Warner stworzył pierwszy opatentowany prędkościomierz w 1902 roku. Prędkościomierz Warnera wykorzystywał giętką linkę połączoną z przekładnią pojazdu, która napędzała obracający się magnes wewnątrz urządzenia, powodując ruch wskazówki prędkościomierza w odpowiedzi.

Później w 1916 roku Nikola Tesla opracował prędkościomierz oparty na wskaźniku prędkości obrotowej wału i uzyskał patent. Prawa do pierwszego wynalazku prędkościomierza pozostały jednak w rękach Arthura P. Warnera.

Czy prędkościomierz kłamie?

Prędkościomierz

Większość prędkościomierzy ma margines błędu około 10%, wynikający przede wszystkim z różnic w średnicy opon. Czynniki przyczyniające się do tych zmian średnicy opon obejmują zużycie, temperaturę, ciśnienie, obciążenie pojazdu i standardowy rozmiar opony.

Aby zapobiec odpowiedzialności kierowców przekraczających ograniczenia prędkości, producenci pojazdów zazwyczaj kalibrują prędkościomierze, aby wyświetlały prędkość wyższą niż rzeczywista prędkość pojazdu, równą średniemu błędowi. Dzięki temu prędkościomierz nigdy nie zaniża rzeczywistej prędkości pojazdu.

Jeśli chcesz poznać dokładny margines błędu prędkościomierza w swoim samochodzie, po prostu porównaj prędkość wskazywaną przez prędkościomierz z prędkością wskazywaną przez GPS w telefonie. Różnica między tymi dwiema wartościami to odchylenie prędkościomierza, a następnie możesz obliczyć procent.

Rodzaje prędkościomierzy

  1. Prędkościomierze mechaniczne
  2. Prędkościomierze elektroniczne
  3. Prędkościomierze GPS
  4. Prędkościomierze z wyświetlaczem przeziernym (HUD)

1. Prędkościomierze mechaniczne

Prędkościomierze mechaniczne to najstarszy rodzaj urządzeń do pomiaru prędkości, którego historia sięga początków przemysłu samochodowego. Działają za pomocą elastycznego kabla napędzanego przez przekładnię pojazdu, który łączy się z obracającym się magnesem wewnątrz prędkościomierza.

Magnes wytwarza pole magnetyczne, które wywiera siłę na metalowy kubek połączony ze wskazówką prędkościomierza. Igła porusza się proporcjonalnie, gdy magnes obraca się szybciej, wskazując prędkość pojazdu. Chociaż modele elektroniczne w większości zastąpiły mechaniczne prędkościomierze, nadal są używane w niektórych klasycznych i zabytkowych pojazdach.

2. Elektroniczne prędkościomierze

Pojawienie się nowoczesnej elektroniki dało początek elektronicznym prędkościomierzom, które stały się standardem w większości dzisiejszych pojazdów. Urządzenia te wykorzystują czujnik prędkości, zwykle montowany na przekładni lub kole, który generuje impulsy elektryczne odpowiadające obrotowi koła zębatego lub koła.

Mikroprocesor prędkościomierza oblicza prędkość pojazdu, zliczając impulsy i przetwarza je na sygnał elektryczny, który przesuwa wskazówkę lub wyświetla cyfrowo wartość liczbową.

3. Prędkościomierze GPS

Prędkościomierze z globalnym systemem pozycjonowania (GPS) reprezentują nowszy rozwój technologii pomiaru prędkości. Urządzenia te wykorzystują sygnały satelitarne do obliczania prędkości pojazdu. Odbiornik GPS w prędkościomierzu śledzi pozycję i ruch pojazdu poprzez triangulację danych satelitarnych.

Następnie urządzenie oblicza prędkość na podstawie zmiany pozycji w czasie. Prędkościomierze GPS są szczególnie przydatne w pojazdach terenowych, łodziach i innych zastosowaniach, w których tradycyjne metody pomiaru prędkości mogą być mniej dokładne lub niepraktyczne.

4. Prędkościomierze z wyświetlaczem przeziernym (HUD).

Prędkościomierze z wyświetlaczem przeziernym to nowoczesna innowacja zaprojektowana w celu poprawy koncentracji kierowcy i bezpieczeństwa. Urządzenia te wyświetlają prędkość i inne istotne informacje na przedniej szybie pojazdu, umożliwiając kierowcom przeglądanie informacji bez odrywania wzroku od drogi.

Prędkościomierze HUD mogą być jednostkami samodzielnymi lub zintegrowanymi z istniejącym systemem prędkościomierza pojazdu. Chociaż te urządzenia zazwyczaj opierają się na elektronicznym lub GPS-owym wykrywaniu prędkości, ich unikalna metoda wyświetlania odróżnia je od innych typów prędkościomierzy.

Problemy z prędkościomierzem

Szansa, że ​​twój prędkościomierz ulegnie awarii, jest dość niska, ale jeśli tak zdarza się, może to być spowodowane niedokładnymi odczytami, zablokowaną igłą lub całkowicie martwym manometrem. Jeśli napotkasz jakiekolwiek problemy z prędkościomierzem, zalecamy sprawdzenie go i naprawienie problemu.

Wniosek

Podsumowując, prędkościomierz ma kluczowe znaczenie dla deski rozdzielczej pojazdu, dostarczając w czasie rzeczywistym informacji o prędkości pojazdu. Istnieje niewielkie ryzyko, że ten element ulegnie awarii, ale jeśli już, to warto go jak najszybciej naprawić.

Krótka prezentacja wideo działania prędkościomierza: