Sprzedaż samochodów elektrycznych w Niemczech w 2024 roku całkowicie się załamała
Sprzedaż nowych samochodów elektrycznych w Niemczech w 2024 roku odnotowała znaczący spadek, co pokazują oficjalne dane opublikowane w poniedziałek. Spadek ten jest związany z powolnym przechodzeniem na samochody z napędem elektrycznym i pogłębia trudności niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego.
W ubiegłym roku w Niemczech zarejestrowano jedynie 380 609 samochodów elektrycznych, co stanowi spadek o 27,4 procent w porównaniu do roku poprzedniego, poinformował federalny urząd transportowy KBA. Zainteresowanie pojazdami elektrycznymi osłabło na skutek problemów gospodarczych oraz zniesienia kluczowych dotacji.
Analityk firmy EY, Constantin Gall, określił ten spadek jako „stracony rok dla elektromobilności”. Wysokie ceny nowych modeli oraz niewystarczająca infrastruktura ładowania zniechęcają potencjalnych nabywców w kraju. Jego zdaniem potrzebne są „silne impulsy” do ożywienia rynku samochodów elektrycznych.
Ogólny spadek na niemieckim rynku motoryzacyjnym
Spadek sprzedaży samochodów elektrycznych przyczynił się do ogólnego zmniejszenia sprzedaży w niemieckim przemyśle motoryzacyjnym. W 2024 roku sprzedano około 2,8 miliona nowych samochodów, co stanowi spadek o 1 procent w porównaniu do roku 2023.
Volkswagen, największy producent samochodów w Europie, ogłosił pod koniec ubiegłego roku porozumienie związkowe w sprawie zmniejszenia produkcji w Niemczech o około 730 000 sztuk oraz likwidacji 35 000 miejsc pracy.
Rynek samochodów elektrycznych i konkurencja
Chociaż chińscy producenci, tacy jak BYD i XPeng, zwiększają swój udział w rynku, w Niemczech nie udało im się jak dotąd znacząco zyskać. Razem sprzedali około 25 000 pojazdów.
Udział Tesli w niemieckim rynku spadł z 2,2 procent do 1,3 procent, gdy amerykański producent sprzedał jedynie 38 000 pojazdów. Samochody elektryczne stanowiły w 2024 roku jedynie 13,5 procent całkowitej sprzedaży, co oznacza spadek z 18,4 procent w roku poprzednim.
Samochody hybrydowe i przyszłość rynku
Z drugiej strony sprzedaż samochodów hybrydowych rośnie, osiągając wzrost o 12,7 procent do prawie 950 000 pojazdów. W ten sposób konsumenci starają się zminimalizować ryzyko związane z pojazdami całkowicie elektrycznymi.
Niemiecki kanclerz Olaf Scholz wezwał do wprowadzenia nowego programu wsparcia na poziomie europejskim, podczas gdy opozycja domaga się większej pomocy dla przemysłu motoryzacyjnego.
Gall dodaje, że obniżka cen ze strony producentów mogłaby wspierać sprzedaż samochodów elektrycznych w kontekście surowych celów Unii Europejskiej dotyczących emisji, które wejdą w życie w 2025 roku.