Świece zapłonowe: jak działają i jaka jest ich żywotność?
Świece zapłonowe są niezbędnym elementem każdego silnika benzynowego. Bez tych małych urządzeń silnik benzynowy nie mógłby pracować, dlatego każdy posiadacz samochodu z tego typu silnikiem powinien wiedzieć o nich więcej.
Świece zapłonowe, po angielsku "spark plugs", to urządzenia elektryczne umieszczone w głowicy każdego cylindra. Świeca zapłonowa zapala sprężoną mieszankę paliwa i powietrza w cylindrze za pomocą iskry elektrycznej. W przeciwieństwie do świecy żarowej, świeca zapłonowa działa w sposób ciągły.
Treść
Z czego wykonana jest świeca zapłonowa?
Świeca zapłonowa składa się z dwóch elektrod, środkowej i zewnętrznej. Elektroda centralna otoczona jest izolatorem, którego dolna część jest wciśnięta w obudowę wtyku. Jest gwint umożliwiający przymocowanie świecy zapłonowej do głowicy cylindrów, z zewnętrzną elektrodą uformowaną w dolnej części gwintu.
Bardzo ważnym kryterium dla świecy zapłonowej jest odległość między elektrodami. Iskra jest zbyt słaba, aby zakończyć proces spalania, gdy szczelina jest zbyt mała. Z drugiej strony zbyt duża szczelina może spowodować, że świeca zapłonowa nie zapali się prawidłowo. Średni odstęp między elektrodami waha się od 0,5 mm do 1,8 mm.
Żywotność świecy zapłonowej
Świece zapłonowe podlegają dużym obciążeniom przez cały okres eksploatacji. Mają na nie wpływ bardzo wysokie temperatury; dlatego należą do części, które należy częściej sprawdzać lub wymieniać.
Żywotność zwykłej miedzianej i niklowej świecy zapłonowej waha się od 30 do 60 tysięcy przejechanych kilometrów, ale są też świece, których okres wymiany wynosi do 90 tysięcy kilometrów. Irydowe lub platynowe świece zapłonowe mogą wytrzymać od 90 do 225 tysięcy kilometrów.
Jeśli świeca zapłonowa nie działa, silnik pracuje na mniejszej liczbie cylindrów, co powoduje szarpanie i nieregularną pracę silnika. To nie jest idealne i powinno zostać jak najszybciej naprawione.
Jak sprawdzić, czy świece zapłonowe działają:
Funkcjonalność świec zapłonowych można testować na różne sposoby. Jeśli jedna ze świec zapłonowych nie działa, silnik pracuje na mniejszej liczbie cylindrów, co powoduje wibracje i charakterystyczny dźwięk w tle. Dlatego możliwe jest wykrycie nieprawidłowego działania świecy zapłonowej już na podstawie dźwięku.
Innym sposobem sprawdzenia działania świecy zapłonowej jest wyciągnięcie końcówek przewodów z poszczególnych świec zapłonowych, gdy silnik pracuje na biegu jałowym. Prędkość obrotowa silnika spadnie, jeśli wyciągniesz koniec kabla ze sprawnej świecy zapłonowej. Jeśli jednak wyciągniesz koniec kabla z niesprawnej świecy zapłonowej, prędkość obrotowa silnika nie spadnie.
Ponadto można również sprawdzić świecę zapłonową, wyjmując ją z silnika, podłączając do źródła zasilania i umieszczając na masie silnika. Jeśli po uruchomieniu silnika iskry nie zaczną przeskakiwać między elektrodami, oznacza to, że świeca jest niesprawna i należy ją wymienić.
Streszczenie
Ponieważ świece zapłonowe nie są bardzo kosztowną częścią o dość długiej żywotności, zalecamy ich regularną wymianę i nie przedłużanie ich wymiany.