Sztywna oś: Jak to działa i gdzie się wyróżnia?

Sztywna oś
Opublikowany

Oś sztywna lub oś sztywna lub belka to rodzaj układu zawieszenia, który składa się z pojedynczej sztywnej belki, która łączy dwa koła po obu stronach pojazdu. Przykładem zależnego zawieszenia kół jest oś sztywna.

Oś belki mocowana jest do nadwozia lub podwozia pojazdu za pomocą zestawu resorów piórowych lub sprężyn śrubowych, które pomagają amortyzować wstrząsy i wibracje spowodowane nierówną nawierzchnią drogi.

Treść

Jak działa solidna oś?

Solidna oś służy kilku celom w pojeździe. Po pierwsze, pomaga utrzymać stabilność i równowagę pojazdu, szczególnie podczas pokonywania zakrętów i hamowania. Solidna oś zapewnia również lepszą przyczepność, ponieważ ciężar pojazdu rozkłada się bardziej równomiernie na oba koła.

Ta funkcja jest szczególnie przydatna w pojazdach terenowych lub pojazdach w trudnych warunkach.

Sztywna oś

Co więcej, pełne osie są stosunkowo proste i trwałe, co czyni je opłacalnym rozwiązaniem dla wielu producentów samochodów. Są również łatwe w naprawie i konserwacji, ponieważ cały układ zawieszenia można wymienić jako pojedynczą jednostkę.

Jednak ze względu na solidną oś samochód ma większy prześwit i wyżej położony środek ciężkości, co znacznie pogarsza stabilność auta, zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów. Ponadto większy prześwit zwiększa powierzchnię czołową samochodu, znacznie zwiększając opór powietrza podczas jazdy.

Zalety solidnej osi

Główną zaletą osi pełnej jest jej prosta konstrukcja, niższa cena produkcji, stały precyzyjny kontakt opon z drogą, stały rozstaw kół oraz zwartość przestrzenna.

Solidna oś zapewnia również doskonałą przyczepność, zwłaszcza w terenie, ponieważ masa pojazdu rozkłada się równomiernie na oba koła. Jest to szczególnie przydatne w trudnym terenie lub podczas jazdy w niesprzyjających warunkach pogodowych.

Jego prosta konstrukcja sprawia, że jest to ekonomiczne rozwiązanie dla wielu producentów samochodów. Solidna oś jest również łatwa w naprawie i tańsza w utrzymaniu, ponieważ cały układ zawieszenia można wymienić jako pojedynczą jednostkę.

Wady solidnej osi

Do wad sztywnej osi można zaliczyć pogorszenie właściwości jezdnych i gorszą sterowność samochodu, ponieważ koła nie mogą się samodzielnie poruszać po uderzeniu w nierówną nawierzchnię.

Większa masa nieresorowana osi pełnych skutkuje większym zużyciem paliwa i gorszą zdolnością do amortyzacji nierówności drogi, co nie wpływa korzystnie na komfort jazdy i właściwości jezdne. Z powodu tych niedociągnięć oś sztywną zastąpiono zawieszeniem wielowahaczowym.

Dlaczego oś czcionki jednolitej jest obecnie używana rzadziej?

Z punktu widzenia właściwości jezdnych i bezpieczeństwa kierowane koła muszą stale stykać się z drogą. W przeciwieństwie do niezależnego zawieszenia kół, zależne zawieszenie kół wykorzystujące pełną oś jest w wielu przypadkach gorsze, więc przednia pełna oś nie jest obecnie często używana.

Film przedstawiający działanie sztywnej osi