Adaptacyjne zawieszenie DCC: Jakie są jego zalety?
Adaptacyjne zawieszenie (DCC - Dynamic Chassis Control) umożliwia ustawienie charakterystyki podwozia samochodu zgodnie z życzeniem kierowcy lub automatycznie w zależności od jakości drogi.
Jednostka sterująca automatycznie dostosowuje charakterystykę podwozia w oparciu o położenie kół i nachylenie nadwozia. Ponadto system ten pozwala kierowcy wybrać żądane ustawienie podwozia zgodnie z własnymi potrzebami, wybierając spośród trzech różnych ustawień: SPORT, KOMFORT i NORMAL.
Treść
Jak działa zawieszenie adaptacyjne?
Adaptacyjne zawieszenie wykorzystuje elektrycznie sterowane amortyzatory, które umożliwiają zmianę ich charakterystyki tłumienia. Amortyzatory te są sterowane przez jednostkę sterującą na podstawie danych z czujników podnoszenia kół i czujników przyspieszenia. Sztywność amortyzatorów DCC jest regulowana przez zawór elektromagnetyczny, który kontroluje przepływ oleju, a tym samym wpływa na charakterystykę podwozia.
DCC może automatycznie zmieniać swoje ustawienia. System może szybko ocenić wstrząsy spowodowane podskakującymi kołami, gdy zawieszenie jest niewystarczające i automatycznie dostosować efekt tłumienia, aby koła się nie odbijały.
Adaptacyjne zawieszenie jest również w stanie dostosować charakterystykę amortyzatorów nawet w przypadku gwałtownego hamowania lub podczas jazdy po nierównej nawierzchni, gdy doszłoby do ekstremalnego zawieszenia (uderzania w amortyzatory), a co za tym idzie hałasu w kabinie.
Adaptacyjna konfiguracja zawieszenia DCC
Kierowca wybiera żądane ustawienie zawieszenie po prostu naciskając przycisk – samochód dokona wtedy niezbędnych zmian w ustawieniach. Każde z tych trzech ustawień (SPORT, KOMFORT, NORMAL) wpływa na charakterystykę amortyzatorów, reakcję wspomagania układu kierowniczego oraz reakcję na wciśnięcie pedału przyspieszenia.
W których samochodach zastosowano adaptacyjne zawieszenie?
Na przykład adaptacyjne zawieszenie jest używane w samochodach Volkswagen, Seat, Škoda i Audi. Inni producenci samochodów również stosują podobny system, ale pod inną nazwą.
Ford oznacza adaptacyjne zawieszenie swoich samochodów jako CCD (Continuously Controlled Damping), Opel używa oznaczenia AST (Adaptive Stability Technology), a BMW z kolei system Adaptive Drive, który jednak jest rozszerzony o funkcję aktywna stabilizacja przechyłu samochodu.