Jednopunktowy wtrysk paliwa: jaki to rodzaj wtrysku?
Jednopunktowy wtrysk paliwa (w skrócie SPI) to pośredni wtrysk paliwa, w którym paliwo jest wtryskiwane przez pojedynczy zawór wtryskowy do wspólnej komory kolektora dolotowego przed przepustnicą.
W tym artykule pokrótce wyjaśnimy, jak działa jednopunktowy wtrysk paliwa oraz jakie są jego zalety i wady.
Treść
Jak działa jednopunktowy wtrysk paliwa?
Paliwo po wtrysku za pomocą zaworu wtryskowego do komory kolektora dolotowego miesza się z przepływającym powietrzem i przechodzi przez zawór dławiący.
Przepustnica: Jak to działa i jego możliwe awarie
Za przepustnicą rura dolotowa podzielona jest na oddzielne komory, za pomocą których mieszanka paliwowo-powietrzna doprowadzana jest do poszczególnych cylindrów silnika. Ciśnienie wtrysku paliwa przy tego rodzaju wtrysku osiąga wartość od 0,1 do 0,15 MPa (od 1 do 1,5 bara) powyżej wartości ciśnienia w kolektorze dolotowym.
W silnikach V jednopunktowy wtrysk paliwa jest rozwiązany przez dwa zawory wtryskowe, ponieważ są tam dwa rzędy cylindrów. W ten sposób każdy rząd cylindrów wykorzystuje jeden zawór wtryskowy z oddzielną komorą dławiącą.
Jednopunktowy wtrysk paliwa i jego zalety:
- Prosta konstrukcja
- Dobre rozprowadzanie paliwa
- Odparowywanie paliwa na gorących ściankach rury dolotowej (poprawia to przygotowanie mieszanki)
Jednopunktowy wtrysk paliwa i jego wady:
- Duża odległość zaworu wtryskowego od komory spalania (wydłużony czas przygotowania mieszanki)
- Nierównomierne rozprowadzenie mieszanki na poszczególne cylindry
- Kondensacja paliwa na zimnych ściankach przewodu dolotowego
- Wolna reakcja na zmiany warunki pracy silnika
Jednopunktowy wtrysk paliwa był stosowany w latach 1980-1995 w samochodach amerykańskich i europejskich na początku iw połowie lat 90-tych. Dziś ta technologia jest przestarzała.