Jednopunktowy wtrysk paliwa: jaki to rodzaj wtrysku?

BMC A - 1.2 SPi
Opublikowany

Jednopunktowy wtrysk paliwa (w skrócie SPI) to pośredni wtrysk paliwa, w którym paliwo jest wtryskiwane przez pojedynczy zawór wtryskowy do wspólnej komory kolektora dolotowego przed przepustnicą.

W tym artykule pokrótce wyjaśnimy, jak działa jednopunktowy wtrysk paliwa oraz jakie są jego zalety i wady.

Treść

Jak działa jednopunktowy wtrysk paliwa?

Paliwo po wtrysku za pomocą zaworu wtryskowego do komory kolektora dolotowego miesza się z przepływającym powietrzem i przechodzi przez zawór dławiący.

Za przepustnicą rura dolotowa podzielona jest na oddzielne komory, za pomocą których mieszanka paliwowo-powietrzna doprowadzana jest do poszczególnych cylindrów silnika. Ciśnienie wtrysku paliwa przy tego rodzaju wtrysku osiąga wartość od 0,1 do 0,15 MPa (od 1 do 1,5 bara) powyżej wartości ciśnienia w kolektorze dolotowym.

W silnikach V jednopunktowy wtrysk paliwa jest rozwiązany przez dwa zawory wtryskowe, ponieważ są tam dwa rzędy cylindrów. W ten sposób każdy rząd cylindrów wykorzystuje jeden zawór wtryskowy z oddzielną komorą dławiącą.

Jednopunktowy wtrysk paliwa i jego zalety:

  • Prosta konstrukcja
  • Dobre rozprowadzanie paliwa
  • Odparowywanie paliwa na gorących ściankach rury dolotowej (poprawia to przygotowanie mieszanki)

Jednopunktowy wtrysk paliwa i jego wady:

  • Duża odległość zaworu wtryskowego od komory spalania (wydłużony czas przygotowania mieszanki)
  • Nierównomierne rozprowadzenie mieszanki na poszczególne cylindry
  • Kondensacja paliwa na zimnych ściankach przewodu dolotowego
  • Wolna reakcja na zmiany warunki pracy silnika

Jednopunktowy wtrysk paliwa był stosowany w latach 1980-1995 w samochodach amerykańskich i europejskich na początku iw połowie lat 90-tych. Dziś ta technologia jest przestarzała.