Przepustnica: Jak to działa i jego możliwe awarie
Przepustnica kontroluje dopływ powietrza do silnika. Jest stosowany w silnikach benzynowych, ale także w niektórych nowoczesnych silnikach wysokoprężnych. Przepustnica znajduje się w układzie dolotowym i jest mechanicznie lub elektronicznie połączona z pedałem gazu.
Po naciśnięciu pedału gazu przepustnica otwiera się. W przypadku sterowania mechanicznego przepustnica reaguje natychmiast. Natomiast za sterowanie elektroniczne odpowiada ECU (jednostka sterująca silnika), która steruje przepustnicą na podstawie położenia pedału gazu.
Treść
- Przepustnica w przypadku silników benzynowych
- Mechanicznie sterowany korpus przepustnicy
- Elektronicznie sterowany korpus przepustnicy
- Wymiana przepustnicy ze zmiennymi fazami rozrządu
- Przepustnica silnika benzynowego składa się z następujących elementów
- Awaria przepustnicy objawia się w następujący sposób
- Jak zapobiegać problemom z przepustnicą?
- Przepustnica w przypadku silników diesla
Jeśli twój samochód jest wyposażony w to urządzenie, warto dowiedzieć się o nim więcej, ponieważ może to być główny powód pojawienia się kontrolki EPC na desce rozdzielczej.
Przepustnica w przypadku silników benzynowych
Jak wspomniano powyżej, przepustnica kontroluje dopływ powietrza do silnika i otwiera się po naciśnięciu pedału gazu. Można nim sterować na dwa sposoby:
Mechanicznie
Elektronicznie
Mechanicznie sterowany korpus przepustnicy
Przepustnica jest sterowana linką od pedału gazu, która jest połączona z ruchomym mechanizmem korpusu przepustnicy. Mechaniczna wersja sterowania przepustnicą jest wydajniejsza, ponieważ reakcja na pedał gazu jest natychmiastowa.
Elektronicznie sterowany korpus przepustnicy
Sygnał z elektrycznego pedału przyspieszenia jest przetwarzany przez sterownik silnika, który mówi klapce, o ile stopni ma się obrócić. Im bardziej pedał gazu jest wciśnięty, tym bardziej otwiera się przepustnica.
Jeśli jednak pedał gazu nie zostanie wciśnięty, przepustnica zostanie aktywowana na biegu jałowym, a jednostka sterująca silnika utrzyma silnik na biegu jałowym.
Wymiana przepustnicy ze zmiennymi fazami rozrządu
W niektórych silnikach przepustnica jest zastępowana układem zmiennych faz rozrządu, takim jak BMW Valvetronic, Honda i-VTEC, Toyota VVTC-i i inne.
Wymiana przepustnicy na system zmiennych faz rozrządu ma kilka zalet, takich jak zmniejszony opór przepływu w kolektorze dolotowym przy mniejszym obciążeniu silnika, mniejsze zużycie paliwa i większa moc silnika.
Przepustnica silnika benzynowego składa się z następujących elementów:
płyta obrotowa sterowana mechanicznie lub elektronicznie
potencjometr informujący centralę o położeniu klapy
przełącznik wolnych obrotów
silnik krokowy (tylko z przepustnicą sterowaną elektronicznie)
mechanizm sprężynowy, który po rozłączeniu przywraca przepustnicę do pierwotnego położenia
Przepustnica nie jest elementem bezawaryjnym, dlatego od czasu do czasu pojawiają się problemy i awarie. Najczęstszym problemem jest jego zatkanie węglem i różnymi zanieczyszczeniami lub może to być awaria elektroniki przepustnicy.
Awaria przepustnicy objawia się w następujący sposób:
nieregularna praca silnika
wahania obrotów
wyłączenie silnika
wahania prędkości
problematyczne uruchamianie silnika
zapalona kontrolka silnika
Usunięcie usterki możliwe jest poprzez demontaż, a następnie oczyszczenie korpusu przepustnicy odpowiednim środkiem czyszczącym lub całkowitą wymianę. Jednak można nawet wyczyścić przepustnicę bez demontażu, nakładając środek czyszczący na korpus przepustnicy przy włączonym silniku.
Jak zapobiegać problemom z przepustnicą?
Skutecznym sposobem na wydłużenie żywotności przepustnicy jest jej regularna konserwacja. Oprócz defektu elektroniki tej części może się ona również zatkać brudem - w takim przypadku pomaga regularne czyszczenie korpusu przepustnicy.
Jeśli czyszczenie nie pomoże, należy wymienić przepustnicę. Możesz ją wymienić w swoim serwisie, ale jeśli jesteś jednym z bardziej doświadczonych i odważnych kierowców, możesz zamówić lub kupić przepustnicę i samodzielnie wykonać wymianę.
Przepustnica w przypadku silników diesla
W silnikach wysokoprężnych przepustnica służy głównie do łagodniejszego wyłączania silnika. Przed wyłączeniem silnika zawór zamyka się i tym samym zapobiega przedostawaniu się powietrza do cylindrów, co powoduje, że silnik nie szarpie po wyłączeniu.
Awarie przepustnicy objawiają się w silnikach Diesla:
świeci się lampka kontrolna silnika
samozapłon po wyłączeniu silnika
Możesz zastosować tę samą praktyczną zasadę przy rozwiązywaniu problemów z przepustnicą silnika wysokoprężnego, jak w przypadku korpusu przepustnicy silnika benzynowego. To samo dotyczy czyszczenia części lub wymiany korpusu przepustnicy.