Przepustnica: Jak to działa i jego możliwe awarie

Korpus przepustnicy
Opublikowany

Przepustnica kontroluje dopływ powietrza do silnika. Jest stosowany w silnikach benzynowych, ale także w niektórych nowoczesnych silnikach wysokoprężnych. Przepustnica znajduje się w układzie dolotowym i jest mechanicznie lub elektronicznie połączona z pedałem gazu.

Po naciśnięciu pedału gazu przepustnica otwiera się. W przypadku sterowania mechanicznego przepustnica reaguje natychmiast. Natomiast za sterowanie elektroniczne odpowiada ECU (jednostka sterująca silnika), która steruje przepustnicą na podstawie położenia pedału gazu.

Treść

Jeśli twój samochód jest wyposażony w to urządzenie, warto dowiedzieć się o nim więcej, ponieważ może to być główny powód pojawienia się kontrolki EPC na desce rozdzielczej.

Przepustnica w przypadku silników benzynowych

Jak wspomniano powyżej, przepustnica kontroluje dopływ powietrza do silnika i otwiera się po naciśnięciu pedału gazu. Można nim sterować na dwa sposoby:

  • Mechanicznie

  • Elektronicznie

Mechanicznie sterowany korpus przepustnicy

Przepustnica jest sterowana linką od pedału gazu, która jest połączona z ruchomym mechanizmem korpusu przepustnicy. Mechaniczna wersja sterowania przepustnicą jest wydajniejsza, ponieważ reakcja na pedał gazu jest natychmiastowa.

Elektronicznie sterowany korpus przepustnicy

Sygnał z elektrycznego pedału przyspieszenia jest przetwarzany przez sterownik silnika, który mówi klapce, o ile stopni ma się obrócić. Im bardziej pedał gazu jest wciśnięty, tym bardziej otwiera się przepustnica.

Jeśli jednak pedał gazu nie zostanie wciśnięty, przepustnica zostanie aktywowana na biegu jałowym, a jednostka sterująca silnika utrzyma silnik na biegu jałowym.

Wymiana przepustnicy ze zmiennymi fazami rozrządu

BMW Vanos

W niektórych silnikach przepustnica jest zastępowana układem zmiennych faz rozrządu, takim jak BMW Valvetronic, Honda i-VTEC, Toyota VVTC-i i inne.

Wymiana przepustnicy na system zmiennych faz rozrządu ma kilka zalet, takich jak zmniejszony opór przepływu w kolektorze dolotowym przy mniejszym obciążeniu silnika, mniejsze zużycie paliwa i większa moc silnika.

Przepustnica silnika benzynowego składa się z następujących elementów:

  • płyta obrotowa sterowana mechanicznie lub elektronicznie

  • potencjometr informujący centralę o położeniu klapy

  • przełącznik wolnych obrotów

  • silnik krokowy (tylko z przepustnicą sterowaną elektronicznie)

  • mechanizm sprężynowy, który po rozłączeniu przywraca przepustnicę do pierwotnego położenia

Przepustnica nie jest elementem bezawaryjnym, dlatego od czasu do czasu pojawiają się problemy i awarie. Najczęstszym problemem jest jego zatkanie węglem i różnymi zanieczyszczeniami lub może to być awaria elektroniki przepustnicy.

Korpus przepustnicy

Awaria przepustnicy objawia się w następujący sposób:

  • nieregularna praca silnika

  • wahania obrotów

  • wyłączenie silnika

  • wahania prędkości

  • problematyczne uruchamianie silnika

  • zapalona kontrolka silnika

Usunięcie usterki możliwe jest poprzez demontaż, a następnie oczyszczenie korpusu przepustnicy odpowiednim środkiem czyszczącym lub całkowitą wymianę. Jednak można nawet wyczyścić przepustnicę bez demontażu, nakładając środek czyszczący na korpus przepustnicy przy włączonym silniku.

Jak zapobiegać problemom z przepustnicą?

Skutecznym sposobem na wydłużenie żywotności przepustnicy jest jej regularna konserwacja. Oprócz defektu elektroniki tej części może się ona również zatkać brudem - w takim przypadku pomaga regularne czyszczenie korpusu przepustnicy.

Korpus przepustnicy

Jeśli czyszczenie nie pomoże, należy wymienić przepustnicę. Możesz ją wymienić w swoim serwisie, ale jeśli jesteś jednym z bardziej doświadczonych i odważnych kierowców, możesz zamówić lub kupić przepustnicę i samodzielnie wykonać wymianę.

Przepustnica w przypadku silników diesla

W silnikach wysokoprężnych przepustnica służy głównie do łagodniejszego wyłączania silnika. Przed wyłączeniem silnika zawór zamyka się i tym samym zapobiega przedostawaniu się powietrza do cylindrów, co powoduje, że silnik nie szarpie po wyłączeniu.

Awarie przepustnicy objawiają się w silnikach Diesla:

  • świeci się lampka kontrolna silnika

  • samozapłon po wyłączeniu silnika

Możesz zastosować tę samą praktyczną zasadę przy rozwiązywaniu problemów z przepustnicą silnika wysokoprężnego, jak w przypadku korpusu przepustnicy silnika benzynowego. To samo dotyczy czyszczenia części lub wymiany korpusu przepustnicy.

Obejrzyj film autorstwa Engineering Explained, w którym pokazano, jak działa korpus przepustnicy: