Sonda lambda: Co robi to urządzenie?
Sonda lambda jest czujnikiem stosowanym we wszystkich silnikach benzynowych z elektronicznym wtryskiem benzyny, choć nowoczesne silniki Diesla są również wyposażone w to urządzenie.
Ale do czego służy sonda lambda, jakie są jej rodzaje i jaka jest jej żywotność? W dzisiejszym artykule rzucimy na to nieco światła.
Treść
Co to jest sonda lambda?
Sonda lambda może być opisana jako czujnik umieszczony w rurze wydechowej. Czujnik ten porównuje powietrze w rurze wydechowej z powietrzem wokół silnika i wytwarza sygnał elektryczny w oparciu o reakcję chemiczną.
Sygnał ten jest wysyłany do jednostki sterującej silnika, która następnie za pomocą przepustnicy i wtryskiwaczy reguluje stosunek paliwa i powietrza w przestrzeni roboczej.
Jak wygląda sonda lambda i gdzie się znajduje?
Krótko i krótko podsumowując, pojazd wykorzystuje sondę lambda, aby zapewnić ekonomiczną pracę silnika i minimalną ilość szkodliwych emisji. Sonda lambda ma podobny kształt jak świeca zapłonowa i jest wykonana z platyny i materiałów ceramicznych.
Sonda znajduje się w rurze wydechowej, przed lub za katalizatorem, a przewody wychodzące z tej sondy ułatwiają jej odnalezienie. Jednak niektóre samochody są wyposażone w dwie sondy lambda zamiast jednej, przez co ich rola jest nieco inna niż w przypadku sondy lambda.
Samochody z dwiema sondami lambda
Nowoczesne samochody mają w rurze wydechowej dwie sondy lambda. Pierwszy znajduje się przed katalizatorem i spełnia swoją klasyczną funkcję, o której wspominaliśmy na początku tego artykułu. Druga sonda lambda znajduje się za katalizatorem, a jej zadaniem jest sprawdzenie aktywności katalizatora.
Jeśli katalizator jest niefunkcjonalny, nie rozkłada szkodliwych substancji. Ale ten problem wskazuje druga sonda lambda, która wysyła sygnał do jednostki sterującej, jeśli mierzy te same wartości, co pierwsza sonda.
Mówiąc najprościej, jeśli obie sondy mierzą te same odczyty, katalizator jest niesprawny. W ten sposób jednostka sterująca przełącza silnik w tryb awaryjny lub na desce rozdzielczej zapala się lampka ostrzegawcza silnika.
Rozkład sondy lambda w zależności od temperatury pracy:
Prosta sonda lambda
Jest to najstarszy produkowany typ. Jednak, aby uchwycić niezniekształcone dane, musi zostać podgrzany do temperatury roboczej za pomocą spalin, co może zająć kilka minut.
Podgrzewana sonda lambda
Ta sonda jest podgrzewana elektrycznie i osiąga temperaturę roboczą w kilka sekund. Oznacza to, że nie musi pobierać ciepła ze spalin, aby osiągnąć temperaturę roboczą.
Planarna sonda lambda
Składa się z folii ceramicznych, w które wbudowane jest ogrzewanie. Sonda nagrzewa się do temperatury roboczej w ciągu 10 sekund.
Jak rozróżnić rodzaj sondy lambda?
To jest całkiem proste. Typ sondy lambda można rozróżnić w następujący sposób: Jeśli sonda ma jeden lub dwa przewody, jest nieogrzewana, natomiast jeśli ma trzy lub cztery przewody, jest podgrzewana. Po kolorze przewodów można również określić, która to sonda.
Jest to sonda cyrkonowa, jeśli jest fioletowa, czarna, szara lub biała. Jeśli jest czerwony, oznacza to sondę z dwutlenku tytanu.
Żywotność sondy lambda
Na żywotność sondy lambda wpływa między innymi jej budowa. Podczas gdy nieogrzewane sondy lambda zwykle zużywają się po około 50 000 do 80 000 kilometrów.
Podgrzewane sondy lambda wytrzymują znacznie dłużej i mogą bez problemu przejechać od 150 000 do 200 000 kilometrów. Jednak żywotność sondy lambda ulega znacznemu skróceniu, jeśli silnik spala paliwo złej jakości lub olej silnikowy.
Nieprawidłowe działanie sondy lambda
Typowym objawem uszkodzonej lub niedziałającej sondy lambda są złe rozruchy i zapach benzyny z wydechu, a dla prawdziwych pasjonatów motoryzacji może to być bardziej zapach.
Jednak awaria może również objawiać się zwiększonym zużyciem paliwa, zapaleniem się lampki ostrzegawczej silnika lub wahaniami prędkości. Należy również zauważyć, że żywotność katalizatora jest znacznie zmniejszona w przypadku niesprawnej sondy lambda.