Twin Spark: Jak działa silnik z podwójnym zapłonem?
Technologia Twin Spark jest stosowana w silnikach Alfy Romeo. Twin Spark, w skrócie TS, oznacza więc podwójny zapłon przez dwie świece zapłonowe na każdy cylinder.
Zaletą podwójnego zapłonu jest osiągnięcie bardziej optymalnego spalania, a co za tym idzie, wyższej wydajności i niższej emisji.
Treść
Historia technologii Twin Spark w pigułce
Technologia Twin Spark została po raz pierwszy zastosowana w samochodzie Alfa Romeo Grand Prix w 1914 roku. Technologia Twin Spark została zastosowana przez Alfa Romeo w jej samochodach wyścigowych w latach 60. XX wieku, aby umożliwić silnikowi osiąganie wyższych osiągów.
Alfa Romeo zastosowała technologię TS w samochodach osobowych dopiero na początku lat osiemdziesiątych, aby zwiększyć ich osiągi i pomóc spełnić surowsze normy emisji spalin. Pierwszym seryjnie produkowanym pojazdem z technologią Twin Spark była Alfa Romeo 164 z 1987 roku, która pod maską skrywała dwulitrowy silnik benzynowy o oznaczeniu 2.0 TS.
Był to czterocylindrowy rzędowy silnik z ośmiozaworową głowicą cylindrów, który był wyposażony w (jak na tamte czasy) zaawansowane technologie, takie jak wielopunktowy wtrysk paliwa i układ rozrządu.
Silniki z dwiema iskrami
Wszystkie silniki oznaczone skrótem TS (Twin Spark) to czterocylindrowe silniki rzędowe z dwoma wałkami rozrządu w głowicy (DOHC). Silniki wykorzystujące technologię Twin Spark mają dwie świece zapłonowe w każdym cylindrze.
Świece zapłonowe: jak działają i jaka jest ich żywotność?
1. Twin Spark 8v
Ośmiozaworowe silniki TS są wyposażone w blok i głowicę cylindrów ze stopu aluminium, tuleje cylindrowe z mokrego żeliwa oraz wałki rozrządu napędzane łańcuchem rozrządu. W każdym cylindrze znajdują się dwie identyczne świece zapłonowe, które jednocześnie zapalają mieszankę.
Świece zapłonowe znajdują się między zaworami ssącymi i wydechowymi. Dlatego też, ze względu na dwuzaworową konstrukcję, nie ma miejsca na centralnie umieszczoną (główną) świecę zapłonową.
2. Podwójna iskra 16v
Szesnastozaworowe silniki TS są wyposażone w wytrzymały żeliwny blok z głowicą cylindrów ze stopu aluminium, a wałki rozrządu napędza pasek rozrządu. Każdy cylinder zawiera jedną większą i jedną mniejszą świecę zapłonową. Większa świeca zapłonowa znajduje się pośrodku cylindra, między dwoma zaworami wydechowymi i dwoma zaworami dolotowymi, a mniejsza świeca zapłonowa znajduje się na krawędzi komory spalania.
Świece zapłonowe zapalają się stopniowo, co poprawia proces spalania i zwiększa stopień sprężania. Pierwsza większa świeca zapłonowa zapala skompresowaną mieszankę, iskra rozprzestrzenia ogień po całej przestrzeni spalania, a druga mniejsza świeca zapala mieszankę z drugiej strony z niewielkim opóźnieniem, zapewniając bardziej równomierne spalanie.
Silniki Twin Spark mają dwie cewki zapłonowe na cylinder. Jednak jedna cewka obsługuje dwie świece zapłonowe w innym cylindrze. Tak więc jedna cewka obsługuje świecę w cylindrze nr 1 i świecę w cylindrze nr 4, a druga świecę w cylindrze nr 2 i 3. Potrzebujemy więc czterech cewek na osiem świec zapłonowych.
Jeśli jedna z cewek ulegnie awarii, jedna z dwóch świec zapłonowych w cylindrze nadal działa. Technologia Twin Spark zależy od jakości świec zapłonowych. Dlatego stosowane są wyłącznie wysokiej jakości platynowe świece zapłonowe o długiej żywotności.