Eksploatacja samochodu zimą: 16 mitów i faktów. Czy potrafisz je rozróżnić?

Auto v zime
Opublikowany

Jazda zimą może mieć swój urok, ale może też przynieść wiele zmartwień i problemów. I nie mamy na myśli tylko oblodzonej i zaśnieżonej drogi, ale przede wszystkim niskie temperatury, których nasze samochody nie lubią.

Jak radzić sobie z niskimi temperaturami? W Internecie krąży wiele mitów, a porady wydają się być w połowie prawdziwe. Przyjrzyjmy się im obu.

Treść

1. Zimą musisz nosić opony zimowe = mit

To stwierdzenie nie jest prawdziwe. W niektórych krajach o określonej porze roku nie można wjechać na jezdnię na oponach letnich. Inni mają inne podejście i możesz mieć opony letnie, o ile na drodze nie ma ciągłej warstwy śniegu, lodu lub szronu. Opony letnie są skuteczne tylko wtedy, gdy temperatura przekracza 7°C.

Wymiana opon letnich na zimowe jest bardziej rozsądna, jeśli zimą mieszkasz w chłodniejszym klimacie. Oprócz tego, że jazda zimą na oponach letnich jest niebezpieczna, ryzykujesz mandat i problemy z ubezpieczycielem w razie wypadku.

2. Im więcej dodatków wlewam do diesla, tym lepiej = Mit

To stwierdzenie nie jest prawdziwe. Nadmierny dodatek dodatków do oleju napędowego może spowodować przesycenie dodatkami, co pogarsza ich właściwości i neguje ich funkcję. Może się to zdarzyć zwłaszcza w przypadku dodania dodatków do oleju napędowego premium, który już zawiera dodatki.

3. Długi rozruch silnika nie ma sensu = Prawda

Jeśli silnik nie uruchomi się w ciągu pierwszych 10 do 15 sekund po uruchomieniu, nie ma sensu próbować go dalej uruchamiać. W takim przypadku rozrusznik mocno się nagrzewa i może ulec uszkodzeniu. Ponadto rozrusznik akumulatora pobiera dużo energii, której potrzebują świece żarowe.

Idealnie jest odczekać co najmniej 30 sekund po nieudanym uruchomieniu, dać wystarczająco dużo czasu, aby grzejniki wytworzyły wystarczającą ilość ciepła, i spróbować ponownie uruchomić. Jeśli jednak nie uda Ci się uruchomić silnika nawet po kilku próbach, powinieneś zacząć szukać przyczyny gdzie indziej, na przykład sprawdzając filtr paliwa. W przeciwnym razie osiągniesz jedynie całkowite rozładowanie akumulatora samochodowego.

4. Jeśli uruchomię silnik przed odszronieniem szyb, szybciej je umyję = Mit

Możesz usunąć lód z szyb, zanim silnik się rozgrzeje i zacznie się nagrzewać. Ponadto rozgrzewanie silnika na miejscu jest zabronione w niektórych krajach, ponieważ jest szkodliwe dla środowiska i nieefektywne. Podczas spokojnej jazdy silnik nagrzewa się znacznie szybciej.

5. Silnik zużywa więcej zimą = Prawda, ale tylko częściowo

Przy niskich temperaturach konieczny jest wtrysk większej ilości paliwa do silnika (wzbogacenie mieszanki). W przeciwnym razie uruchomienie zimnego silnika nie byłoby możliwe. Jednak wraz ze wzrostem temperatury silnika wzbogacenie mieszanki maleje, a co za tym idzie maleje również zużycie paliwa.

Dodatkowo przy niskich temperaturach wzrasta również lepkość oleju silnikowego, co powoduje większy opór ruchomych części silnika, co również zwiększa zużycie paliwa. Innymi czynnikami zwiększającymi zużycie paliwa zimą są np. śnieg lub lód na drodze, opony zimowe oraz ciągłe nagrzewanie się szyb, kierownicy i siedzeń.

Trzeba pamiętać, że gdy silnik osiągnie swoją temperaturę roboczą, ma taki sam pobór prądu jak latem. Styl jazdy, dłuższy czas nagrzewania się silnika, śnieg na drodze i inne wymienione wyżej czynniki powodują wyższe spalanie, ale nie wpływ zimy na rozgrzany silnik.

Silnik musi utrzymywać stałą temperaturę pracy niezależnie od temperatury zewnętrznej.

6. Zamrożony zamek można otworzyć za pomocą klawisza skrótu = Prawda

Zwykle wystarczy lekko podgrzać klucz i bez problemu można otworzyć zamek. Nie można jednak przegrzewać klucza, ponieważ niektóre elementy mechanizmu zamka mogą ulec uszkodzeniu na skutek dużych wahań temperatury.

7. Jazda w odzieży narciarskiej jest zabroniona = Mit

Jazda w nartach lub grubej odzieży zimowej nie jest zabroniona, ale niebezpieczna. Szorstka odzież zimowa ogranicza swobodę poruszania się kierowcy i możliwość szybkiego reagowania, co jest decydującym czynnikiem w sytuacjach kryzysowych.

Ponadto, jeśli odzież jest zbyt gruba, pasy bezpieczeństwa nie otaczają ciała tak, jak powinny, a zatem nie mogą wystarczająco chronić pasażera w razie wypadku.

8. W niskich temperaturach bateria ma mniejszą moc = Prawda

Wydajność i pojemność akumulatora znacznie spadają wraz ze spadkiem temperatury. Nawet przy temperaturach nieco poniżej zera klasyczny akumulator może mieć tylko połowę pojemności, jak w ciepłe dni.

Problemy z rozruchem mogą być jednak spowodowane nie tylko niższą wydajnością akumulatora, ale również dłuższym postojem samochodu, ponieważ w niskich temperaturach akumulator szybciej się sam rozładowuje. Warto więc mieć ze sobą w samochodzie przewody rozruchowe.

9. Przed startem w niskich temperaturach wyłączenie radia pomoże = Prawda

W bardzo niskich temperaturach akumulator zużywa prawie całą swoją pojemność do uruchomienia silnika. Dlatego przed uruchomieniem lepiej wyłączyć radio, ogrzewanie i wszystkie urządzenia, które mogłyby pobierać energię z akumulatora.

10. Jeśli włączę grzałkę zaraz po uruchomieniu, silnik rozgrzeje się później = Prawda

Zbyt wczesne włączenie ogrzewania wydłuża czas rozgrzewania silnika. Zimny ​​silnik zużywa znacznie większą ilość paliwa niż ciepły silnik.

Oprócz większego zużycia wzrasta zużycie elementów ruchomych ze względu na większy opór i niedostateczne smarowanie, ze względu na większą gęstość oleju silnikowego w niskich temperaturach. Dlatego zaleca się włączanie ogrzewania dopiero po około 5 do 10 minutach od uruchomienia silnika.

11. Olej napędowy w niskiej temperaturze tworzy płatki = Prawda

Kryształy parafiny tworzą się w oleju napędowym w temperaturach poniżej -20°C, które zatykają filtr paliwa. Odporność oleju napędowego na mróz wyraża więc jego filtrowalność. Zimowy olej napędowy, sprzedawany w naszych dystrybutorach, musi wytrzymać temperatury co najmniej -20°C, a olej napędowy premium może wytrzymać również temperatury poniżej -30°C.

Jednak niskiej jakości olej napędowy może również zawierać wodę, która znacznie wcześniej zamarza, dlatego konieczne jest, zwłaszcza zimą, tankowanie wysokiej jakości oleju napędowego od certyfikowanych sprzedawców. W przeciwnym razie może się zdarzyć, że nie uruchomisz samochodu, dopóki temperatura nie wzrośnie lub nie odholujesz pojazdu do garażu lub innego ciepłego miejsca.

12. Jeśli nie wystartuję, mogę z łatwością zmiażdżyć samochód = Mit

Nie zaleca się pchania samochodu i zwalniania sprzęgła przy włączonym drugim lub trzecim biegu. Nie dzieje się tak dlatego, że nie można było uruchomić pojazdu tą metodą; wręcz przeciwnie istnieje ryzyko zerwania lub przeskoczenia paska/łańcucha rozrządu i zderzenia z tłokami i zaworami.

Taka naprawa byłaby kosztowna, a jeśli masz starszy samochód, może nawet przekroczyć cenę całego pojazdu. Więc naprawdę nie polecam pchania samochodu. Wyjątkiem mogą być jednak kryzysy podczas uruchamiania pojazdu.

13. Podgrzanie filtra paliwa i akumulatora ułatwia rozruch = prawda

Jeśli kryształki parafiny zatkają filtr paliwa, można bardzo łatwo poradzić sobie z tym problemem, podgrzewając filtr paliwa, co spowoduje rozbicie nagromadzonej parafiny i przywrócenie przepływu oleju napędowego. Filtr paliwa można podgrzać np. gorącą wodą lub suszarką do włosów.

Jeśli chodzi o akumulator, możesz również pomóc mu na zimno przed uruchomieniem. Jeśli zostawiłeś samochód na mrozie na kilka dni i nie jesteś pewien, czy akumulator będzie miał dość energii do uruchomienia pojazdu, podgrzej go, a jego pojemność może wzrosnąć o 30-40%.

Przed rozpoczęciem można wyjąć akumulator i zanurzyć go do górnej krawędzi w ciepłej wodzie, aby świecił, można też położyć worek z ciepłą wodą na akumulatorze lub otworzyć maskę i pozwolić, aby słońce ogrzało akumulator .

14. Mogę odmrozić szybę gorącą wodą = Mit

Gorąca woda może spowodować powstanie niebezpiecznego napięcia na zimnym szkle, które może doprowadzić do jego pęknięcia. Bezpiecznym sposobem na szybkie rozmrożenie szkła jest użycie dedykowanego środka do rozmrażania.

15. Mogę uruchomić samochód, nawet jeśli zamarznie płyn chłodzący = Mit

W przypadku zamarznięcia płynu chłodzącego pod żadnym pozorem nie uruchamiać silnika. Zestalona mieszanina chłodząca może uszkodzić pompę wodną i inne części układu chłodzenia. Dlatego przed zimą należy koniecznie sprawdzić temperaturę zamarzania płynu chłodzącego.

Jeśli temperatura zamarzania płynu chłodzącego w Twoim silniku wynosi co najmniej -25°C, w naszych warunkach taki problem nie powinien wystąpić, więc nie masz się czym martwić.

16. Zimą lepiej mieć pełny bak = Prawda

Najczęstszą przyczyną zatkania filtra paliwa jest woda w dieslu lub tak jak wspomniałem w punkcie 11 - zatkanie filtra kryształkami parafiny. Zapobieganiem przed wodą w zbiorniku jest zawsze tankowanie do pełnego baku lub co najmniej 3/4 baku.

Zbiornik będzie miał minimalną wilgotność powietrza, która w przeciwnym razie skraplałaby się w wodę. Zimą możesz też pomóc samochodowi z silnikiem Diesla, tankując niewielką ilość benzyny. Benzyna może rozpuszczać kryształki parafiny w zbiorniku, co zatyka filtr paliwa.

Należy pamiętać, że dodanie benzyny do oleju napędowego zmniejsza jego właściwości smarne, co może spowodować uszkodzenie układu paliwowego. Dlatego należy zachować ostrożność podczas wlewania benzyny do oleju napędowego i mieszać maksymalnie w stosunku 1:15, czyli 3 litry benzyny na 45 litrów oleju napędowego.

Możesz jednak uniknąć wszystkich tych problemów, jeśli nie zaniedbałeś przygotowania samochodu do zimy i odpowiednio się do niej przygotowałeś.