Europejskie normy emisji: Jaki jest ich cel?
Europejskie normy emisji zaczęto wprowadzać w 1992 roku dla wszystkich nowych samochodów w celu poprawy jakości powietrza. W momencie publikacji wszystkie nowe samochody sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą spełniać normę emisji spalin Euro 6.
Ostatnio jednak negocjowany jest ostateczny kształt nowej normy emisji spalin Euro 7, która powinna obowiązywać latem 2025 r. Co to będzie oznaczać, co oznaczają pozostałe normy emisji Euro oraz co dotyczy silników diesla i benzynowych ?
Treść
- Europejskie normy emisji spalin w celu ograniczenia szkodliwych substancji
- Liczby pokazują również drastyczny spadek szkodliwych substancji
- Norma emisji Euro 1
- Norma emisji Euro 2
- Norma emisji Euro 3
- Norma emisji Euro 4
- Norma emisji Euro 5
- Norma emisji Euro 6
- Norma emisji Euro 7
- Czy norma emisji Euro 7 byłaby ostatnim gwoździem do trumny?
Według UE emisje spalin samochodowych należą do głównych źródeł zanieczyszczeń w Europie i pogorszenia jakości powietrza. Przepisy określają dopuszczalne limity emisji spalin z pojazdów sprzedawanych w krajach członkowskich UE i EOG (Europejskiego Obszaru Gospodarczego) i mają z czasem stawać się coraz bardziej rygorystyczne.
Europejskie normy emisji spalin w celu ograniczenia szkodliwych substancji
Tlenki azotu (NOx) – są szkodliwe dla zdrowia; atakują płuca i błony śluzowe. Powstają w silniku podczas spalania.
Tlenek węgla (CO) – jest bezbarwnym, bezsmakowym i bezzapachowym gazem lżejszym od powietrza. Jest niedrażniący, ale silnie trujący, wiąże się z hemoglobiną, a tym samym zapobiega przedostawaniu się tlenu z płuc do tkanek.
Węglowodory (HC) – zawierają głównie rakotwórcze (rakotwórcze) węglowodory, trujące aldehydy oraz nietrujące alkany i alkeny.
Pył zawieszony (PM) - maleńkie cząsteczki ciała stałego rozproszone w powietrzu, tak małe, że mogą być przenoszone drogą powietrzną. Ich zwiększone stężenie powoduje problemy zdrowotne, takie jak zapalne choroby płuc, choroby układu oddechowego i przewlekłe choroby płuc, których nie można wyleczyć.
„Dzisiaj potrzeba 50 nowych samochodów, aby wyprodukować taką samą ilość szkodliwych emisji, jak jeden samochód wyprodukowany w latach 70.”.
Liczby pokazują również drastyczny spadek szkodliwych substancji
Tlenek węgla (CO): zmniejszony o 63% w silniku benzynowym io 82% w silniku wysokoprężnym od 1993 r.
Węglowodory (HC): od 2001 roku ich ilość w silnikach benzynowych spadła o 50%.
Tlenki azotu (NOx): spadły o 84% od 2001 r
Cząstki stałe (PM): spadły o 96% w silnikach wysokoprężnych od 1993 r
Ponieważ silniki benzynowe i wysokoprężne wytwarzają różne emisje, podlegają one również różnym normom. Na przykład silniki Diesla wytwarzają więcej cząstek stałych i sadzy, co doprowadziło do wprowadzenia filtra cząstek stałych (DPF/FAP).
Niemniej jednak emisje z transportu drogowego nie zostały zredukowane tak bardzo, jak oczekiwała UE. Emisje są mierzone w sztucznych warunkach, które nie mają nic wspólnego z rzeczywistymi warunkami jazdy, więc chociaż wartości z tabeli zgadzały się, rzeczywiste były gdzieś całkowicie błędne.
Tabela przygotowana przez Komisję Europejską zawiera kategorie Euro, które mają zastosowanie do nowych modeli pojazdów homologowanych po określonej dacie. Każdy pojazd sprzedany w ciągu jednego roku od poniższej daty musi być zgodny z odpowiednią normą.
Norma emisji | Zatwierdzony na dzień r |
---|---|
Euro 1 | Lipiec 1992 |
Euro 2 | Styczeń 1996 |
Euro 3 | Styczeń 2000 |
Euro 4 | Styczeń 2005 |
Euro 5 | Wrzesień 2009 |
Euro 6 | Wrzesień 2014 |
Norma emisji Euro 1
Pierwsza ogólnoeuropejska norma emisji spalin Euro 1 została wprowadzona w lipcu 1992 roku. Od tego czasu wszystkie nowe pojazdy muszą być wyposażone w katalizator i wstępnie ustawione na benzynę bezołowiową.
Limity emisji Euro 1 dla benzyny:
CO | 2,72 g/km |
---|---|
HC + NOx | 0,97 g/km |
Limity emisji Euro 1 dla oleju napędowego:
CO | 2,72 g/km |
---|---|
HC + NOx | 0,97 g/km |
PM | 0,14 g/km |
Norma emisji Euro 2
Norma emisji Euro 2 została zatwierdzona 1 stycznia 1996 roku. Norma ta obniżyła tlenek węgla oraz łączny limit węglowodorów i tlenków azotu.
Limity emisji Euro 2 dla benzyny:
CO | 2,2 g/km |
---|---|
HC + NOx | 0,5 g/km |
Limity emisji Euro 2 dla oleju napędowego:
CO | 1 g/km |
---|---|
HC + NOx | 0,7 g/km |
PM | 0,08 g/km |
Norma emisji Euro 3
Norma emisji Euro 3 została zatwierdzona 1 stycznia 2000 r. i podzieliła limity węglowodorów i tlenków azotu, ale także dodała specjalny limit dla tlenków azotu.
Limity emisji Euro 3 dla benzyny:
CO | 2,3 g/km |
---|---|
HC | 0,20 g/km |
NOx | 0,15 g/km |
Limity emisji Euro 3 dla oleju napędowego:
CO | 0,64 g/km |
---|---|
HC + NOx | 0,56 g/km |
NOx | 0,50 g/km |
PM | 0,05 g/km |
Norma emisji Euro 4
Został wprowadzony 1 stycznia 2005 r.
Limity emisji Euro 4 dla benzyny:
CO | 1,0 g/km |
---|---|
HC | 0,10 g/km |
NOx | 0,08 g/km |
Limity emisji Euro 4 dla oleju napędowego:
CO | 0,50 g/km |
---|---|
HC + NOx | 0,30 g/km |
NOx | 0,25 g/km |
PM | 0,025 g/km |
Norma emisji Euro 5
Został zatwierdzony 1 września 2009 r. Najważniejszą nowością związaną z normą Euro 5 było wprowadzenie filtrów cząstek stałych (DPF/FAP) do wszystkich nowych pojazdów z silnikiem Diesla.
Limity emisji Euro 5 dla benzyny:
CO | 1,0 g/km |
---|---|
HC | 0,10 g/km |
NOx | 0,06 g/km |
PM | 0,005 g/km |
Limity emisji Euro 5 dla oleju napędowego:
CO | 0,50 g/km |
---|---|
HC + NOx | 0,23 g/km |
NOx | 0,18 g/km |
PM | 0,005 g/km |
Norma emisji Euro 6
Norma emisji Euro 6 została zatwierdzona 1 września 2014 r. Szósta norma emisji Euro koncentruje się na NOx z silników Diesla, głównie ze względu na wyniki badań łączących te emisje z problemami z oddychaniem.
Aby sprostać nowym celom, niektórzy producenci wprowadzili w samochodach selektywną redukcję katalityczną, polegającą na wtrysku AdBlue do układu wydechowego silnika Diesla.
Limity emisji Euro 6 dla benzyny:
CO | 1,0 g/km |
---|---|
HC | 0,10 g/km |
NOx | 0,06 g/km |
PM | 0,005 g/km |
Limity emisji Euro 6 dla oleju napędowego:
CO | 0,50 g/km |
---|---|
HC + NOx | 0,17 g/km |
NOx | 0,08 g/km |
PM | 0,005 g/km |
Emisje z pojazdów rzeczywiście spadły, ale nie tak bardzo, jak pokazują tabele, dlatego UE od 1 września 2017 r. wprowadza inną procedurę pomiaru emisji. W porównaniu z przeszłością, kiedy pomiary laboratoryjne były w porządku, teraz będzie mierzyć emisje podczas rzeczywistych scenariuszy jazdy, które powinny lepiej odzwierciedlać rzeczywiste emisje pojazdu.
Norma emisji Euro 7
Norma emisji spalin Euro 7 powinna zostać wprowadzona w lipcu 2025 r., ale ostateczny kształt tej normy jest wciąż negocjowany. Będzie to najbardziej rygorystyczny standard. Choć zmiany w stosunku do poprzedniej normy Euro 6 nie są zbyt drastyczne patrząc tylko na tabele, to Unia Europejska będzie wymagała, aby normy te obowiązywały w rzeczywistej eksploatacji.
Oznacza to nawet krótkie przejażdżki, jazdę w czasie mrozów, z ładunkiem na dachu lub przyczepą. Do tej pory samochody musiały spełniać limity w warunkach laboratoryjnych, więc jest to ogromna zmiana.
Co gorsza, samochody osobowe powinny być w stanie dotrzymać gwarantowanych przez producenta emisji przez dziesięć lat i co najmniej 200 tysięcy kilometrów (lub 125 tysięcy mil). W przypadku samochodów ciężarowych limit ten ustalono na piętnaście lat i co najmniej 875 tysięcy kilometrów (lub 550 tysięcy mil).
Czy norma emisji Euro 7 byłaby ostatnim gwoździem do trumny?
Kilku producentów samochodów ma negatywny stosunek do normy emisji spalin Euro 7. Zdaniem wielu wzrost cen samochodów osobowych jest w ramach tego standardu nieunikniony. Może to oznaczać między innymi ograniczenie produkcji, koniec dostępnych pojazdów, a nawet koniec niektórych fabryk samochodów na terenie Unii Europejskiej.