Obrotomierz: Jak działa to urządzenie?

Tachometr
Opublikowany

Obrotomierz to urządzenie stosowane w samochodzie do pomiaru obrotów silnika lub obrotów wału korbowego silnika.

Tak więc wskaźnik obrotomierza wskazuje liczbę obrotów wału korbowego na minutę na wyświetlaczu analogowym lub cyfrowym.

Treść

Historia obrotomierza w pigułce

Pierwszy tachometr skonstruował w 1817 roku niemiecki inżynier Deidrich Uhlhorn. Początkowo obrotomierz służył jedynie do pomiaru prędkości lokomotyw, ale z czasem trafił również do wagonów.

Pierwsze tachometry były mechaniczne i opierały się na pomiarze siły odśrodkowej.

Jak działa nowoczesny obrotomierz?

W nowoczesnych samochodach obrotomierze są elektroniczne. Dane o obrotach wału korbowego pozyskuje sterownik silnika, który współpracuje z czujnikiem obrotów wału korbowego.

Należy dodać, że jeśli czujnik prędkości obrotowej wału korbowego przestanie działać, silnik zostanie wyłączony, a jeśli nie zadziała przed uruchomieniem silnika, silnik nie zostanie uruchomiony.

Jak wspomniano powyżej, obrotomierz w samochodzie pokazuje liczbę obrotów wału korbowego w określonym czasie, w tym przypadku na minutę.

Obrotomierz prawie zawsze ma zaznaczone czerwone pole, które ostrzega kierowcę o obszarze niebezpiecznych obrotów. Dzięki temu kierowca zawsze ma wgląd w aktualną prędkość i może w ten sposób zmniejszyć prędkość obrotową silnika, zdejmując gaz i przywracając silnik do bezpiecznej prędkości.

Czy wysokie (czerwony zakres) obroty mogą uszkodzić silnik?

Tachometr

Długotrwałe utrzymywanie silnika na wysokich obrotach w czerwonym polu obrotomierza szkodzi silnikowi, ponieważ w tym momencie silnik nie jest dostatecznie nasmarowany olejem silnikowym.

Powoduje to przegrzewanie się poszczególnych podzespołów, co w ostateczności może spowodować zatarcie silnika. Jednak utrzymywanie silnika w czerwonym zakresie obrotów przez dłuższy czas może nie doprowadzić od razu do awarii, a przynajmniej spowodować zwiększone zużycie niektórych części silnika.

Różnica między tachometrami mechanicznymi i elektronicznymi: