Silnik trzycylindrowy 1.2 HTP: Czy jego zła reputacja nadal obowiązuje?

Silnik 1.2 HTP od producenta samochodów Škoda jest znany niemal każdemu, kto interesuje się motoryzacją. Jego reputacja jest jednak dość podzielona – jedni chwalą go za kompaktowość i niskie zużycie paliwa, inni krytykują za liczne problemy techniczne, szczególnie w jego wcześniejszych wersjach.

Silnik zdobył wiele przezwisk i kpiny, często z powodu awaryjności w pierwszych latach produkcji. W tym artykule przyjrzymy się szczegółowo silnikowi 1.2 HTP – od jego powstania, aż po problemy i ulepszenia. Dowiemy się, czy wciąż zasługuje na swoją reputację.

Treść

Jak powstał silnik HTP?

Skrót HTP oznacza "High Torque Performance", co oznacza wysoką wydajność momentu obrotowego. Ten silnik został opracowany w latach 90. w współpracy z koncernem Volkswagen i wszedł do produkcji w 2002 roku. Konstrukcyjnie opiera się na silniku czterocylindrowym 1.6 MPI (EA 111), z którego usunięto jeden cylinder, co dało w efekcie silnik trzycylindrowy o pojemności 1.2 litra.

HTP stworzono, aby zmodernizować starsze silniki, konkretnie czterocylindrowe 1.4 MPI, które miały pierwsze korzenie już w latach 60. Dzięki mniejszej liczbie części i kompaktowym wymiarom, silnik HTP stał się idealnym rozwiązaniem dla miejskich samochodów.

Dlaczego silnik trzycylindrowy?

Silniki trzycylindrowe, takie jak HTP, oferują niższe zużycie paliwa oraz prostszą konstrukcję. Mniejsza liczba ruchomych części oznacza mniej potencjalnych miejsc awarii i niższe koszty produkcji. Aby uzyskać optymalne wyważenie silnika, pod wałem korbowym zamontowano wałek wyrównoważający, który minimalizuje wibracje typowe dla silników o nieparzystej liczbie cylindrów.

Silnik 1.2 HTP w momencie swojego debiutu był porównywany z innymi małymi silnikami benzynowymi konkurencyjnych marek. Wyróżniał się kompaktowością i prostotą konstrukcji, co przyczyniało się do niższych kosztów produkcji i łatwiejszej konserwacji.

Parametr

Škoda 1.2 HTP

Renault 1.2 16V

Peugeot 1.1

Fiat 1.2 8V

Pojemność (cm³)

1 198

1 149

1 124

1 242

Moc (kW/k)

40-47 / 54-64

55 / 75

44 / 60

44 / 60

Moment obrotowy (Nm)

108

105

94

102

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

14,9 - 16,5

13,4

15,7

14,5

Średnie zużycie (l/100 km)

5,9

5,8

6,0

5,7

Dane są orientacyjne i mogą się różnić w zależności od konkretnego modelu i roku produkcji.

Niemniej jednak, silnik ten pozostawał w tyle w kwestiach mocy i kultury pracy, co było wynikiem konstrukcji trzycylindrowej oraz niektórych kompromisów technicznych.

W latach 2002 – 2011 HTP był dostępny w dwóch wersjach: sześcioventylowej (OHC) o mocy 40 kW oraz dwunastoventylowej (DOHC) o mocy 47 kW. Każda wersja miała swoje specyfikacje, ale także problemy.

Innowacje i rozwiązania techniczne

Silnik 1.2 HTP wprowadził kilka rozwiązań technicznych, które w tamtym czasie uważano za nowatorskie. Należało do nich zastosowanie łańcucha rozrządu zamiast paska, co miało zapewnić dłuższą żywotność i niższe koszty utrzymania.

W praktyce okazało się jednak, że łańcuch miał tendencję do rozciągania się lub przeskakiwania, co prowadziło do problemów z funkcjonowaniem silnika. Innym ciekawym rozwiązaniem było zastosowanie aluminiowego bloku silnika, który przyczynił się do zmniejszenia masy, ale jednocześnie zwiększył wrażliwość na przegrzewanie.

Główne problemy wczesnych wersji 1.2 HTP

Pierwsze wersje silnika HTP, zwłaszcza wersja sześcioventylowa (BMD/AWY), były znane z niestabilności. Największym problemem był katalizator, który z powodu niewłaściwego umiejscowienia często się przegrzewał.

Uszkodzony katalizator emitował małe cząstki metaliczne, które uszkadzały zawory, co prowadziło do ich wypalenia. Brak chłodnicy oleju dodatkowo powodował przegrzewanie oleju, co zwiększało osady w silniku.

Problemy te powodowały, że silniki często traciły moc, a jedynym rozwiązaniem było kosztowne regenerowanie głowicy cylindrów. Usterki te znacząco zaszkodziły reputacji silnika HTP, szczególnie wśród pierwszych właścicieli.

Stopniowe ulepszenia i modernizacja

Od 2006 roku zaczęto wprowadzać usprawnienia, mające na celu poprawę niezawodności silnika. Wersja dwunastoventylowa (BME/AZQ) była znacznie bardziej odporna, ale miała problemy z łańcuchem rozrządu, który mógł się rozciągnąć lub przeskoczyć, zwłaszcza podczas parkowania. Powodowało to nieregularną pracę silnika i zapalanie się lampki silnika.

Kolejne istotne ulepszenia wprowadzono w 2011 roku. Producenci izolowali katalizator od silnika, aby uniknąć przegrzewania oleju. Te działania znacznie zwiększyły niezawodność silnika i ograniczyły występowanie poważnych usterek.

Zużycie paliwa i praktyczne zastosowanie

Rzeczywiste zużycie silnika HTP wynosi około 5,5 – 6 litrów na 100 km, jeśli poruszasz się po mieście lub poza autostradą. Natomiast podczas jazdy na autostradzie zużycie drastycznie rośnie, często osiągając wartości dwucyfrowe. Dlatego ten silnik szczególnie nadaje się do miejskich samochodów oraz krótszych tras.

Jeśli planujesz zakup pojazdu z silnikiem HTP, dokładnie rozważ jego zastosowanie. Jeżeli często jeździsz po autostradzie, lepiej rozważyć alternatywy o wyższej pojemności i lepszej dynamice przy wyższych prędkościach.

Długoterminowa niezawodność i żywotność

Żywotność silnika 1.2 HTP różni się w zależności od wersji i konserwacji. Starsze wersje sprzed 2009 roku miały średnią żywotność około 200 000 km, podczas gdy zmodernizowane wersje po 2009 roku osiągały 220 000 km. Kluczowym czynnikiem dla długiej żywotności była regularna konserwacja, zwłaszcza kontrola i wymiana łańcucha rozrządu oraz zapobieganie przegrzewaniu silnika.

Recenzje i doświadczenia użytkowników

Opinie właścicieli silnika 1.2 HTP są różne. Poniżej znajdują się trzy podsumowania recenzji, które ludzie dzielili na różnych forach i stronach dyskusyjnych:

1. Miasto i krótkie trasy

Właściciele często chwalą silnik za niskie zużycie paliwa podczas jazdy po mieście i na krótkich trasach. Dzięki prostocie konstrukcji i niskim kosztom utrzymania jest on idealny dla kierowców, którzy nie potrzebują dużej mocy, ale cenią sobie ekonomiczną eksploatację. Wiele osób jednak ostrzega przed regularnym użytkowaniem na autostradach, gdzie zużycie znacznie rośnie.

2. Problemy z łańcuchem

Jednym z najczęstszych skarg jest problem z łańcuchem rozrządu. Starsze modele miały skłonność do rozciągania się lub przeskakiwania, co powodowało nieregularną pracę silnika i zapalanie się lampki silnika. Użytkownicy zalecają regularną kontrolę i terminową wymianę, aby uniknąć większych uszkodzeń.

3. Awaryjność w wczesnych wersjach

Recenzje na forach często wspominają o problemach z katalizatorem oraz głowicą cylindrów, zwłaszcza w pierwszych wersjach silnika (BMD/AWY). Niektórzy właściciele wielokrotnie mieli problemy z przegrzewaniem oleju i osadami węgla, co wymagało drogich napraw. Te problemy zostały jednak stopniowo rozwiązane w późniejszych modelach.

Podsumowanie

Silnik 1.2 HTP jest dziś znacznie bardziej niezawodny niż przy swoim debiucie. Starsze wersje mogą jednak wciąż sprawiać problemy, szczególnie jeśli nie były regularnie utrzymywane. Jeśli kupujesz używane auto z tym silnikiem, upewnij się, że przeprowadzono odpowiednią konserwację i naprawiono znane słabości.

HTP jest odpowiednim wyborem dla miejskich samochodów, które potrzebują oszczędnego i kompaktowego silnika. Jeśli jednak oczekujesz wyższej mocy na autostradzie lub podczas dłuższych tras, lepiej poszukać innej alternatywy.