Samochód traci moc: Dlaczego silnik z czasem traci moc?
Utrata mocy z upływem czasu jest nieunikniona w przypadku każdego silnika spalinowego. Ale jaka jest przyczyna i jak przede wszystkim zapobiegać tym problemom?
Przygotowaliśmy artykuł, aby odpowiedzieć na to pytanie - przyjrzymy się możliwym przyczynom utraty wydajności i sposobom ich eliminacji.
Treść
Dlaczego mój samochód traci moc?
Awaria niektórych elementów silnika może spowodować nagłą utratę mocy. Jeśli usterka zostanie usunięta, osiągi silnika powrócą i możesz spokojnie kontynuować jazdę.
Jednak w tym artykule skupimy się na stopniowej utracie liczby koni mechanicznych, zwykle spowodowanej nieregularną lub niedostateczną konserwacją lub zużyciem niektórych elementów silnika. Nie ma sposobu, aby określić, ile mocy straci silnik w określonym czasie, ale obowiązuje jedna zasada - im bardziej dbasz o silnik, tym mniejszy będzie spadek mocy.
Koń mechaniczny: Co to jest i dlaczego jest ważne?
Silnik jest jak żywy organizm i do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje czterech rzeczy: paliwa, powietrza, sprężania i iskry (benzyna) lub zapłonu mieszanki (diesel). Jeśli którakolwiek z tych rzeczy nie jest optymalna, silnik traci moc. Przyjrzyjmy się więc bliżej przyczynom utraty wydajności.
1. Filtr powietrza
Aby prawidłowo funkcjonować, każdy silnik spalinowy musi zasysać określoną ilość powietrza do cylindrów. Jeśli jednak do cylindrów dostanie się mniej powietrza niż to konieczne, spowoduje to obniżenie osiągów silnika. Zatkany filtr powietrza może powodować ten problem.
Rozwiązanie tego problemu jest proste i tanie, dlatego nie należy czekać z wymianą filtra powietrza. Zaleca się wymianę filtra powietrza raz w roku lub mniej więcej co 8 do 15 tysięcy mil (10 do 20 tysięcy kilometrów), w zależności od zapylenia otoczenia, w którym jeździsz.
Filtr powietrza: Do czego służy i jakie są jego rodzaje?
Jednak utrata mocy może być spowodowana nie tylko zatkanym filtrem powietrza, ale także zatkanymi i zwęglonymi kanałami dolotowymi lub innymi podobnymi problemami.
2. Świece zapłonowe
Niewłaściwy, a co za tym idzie niedostateczny zapłon mieszanki może być kolejną przyczyną utraty mocy przez samochód. Konieczne jest sprawdzenie stanu świec zapłonowych. Elektrody świec zapłonowych zużywają się z czasem i mogą być zatkane różnymi osadami.
Zanieczyszczenia te można usunąć, ale ponieważ świece zapłonowe nie są kosztownymi częściami, zaleca się ich wymianę. Żywotność normalnej świecy zapłonowej waha się od 30 do 50 tysięcy mil (45 do 80 tysięcy kilometrów), więc nie należy zapominać o ich regularnej wymianie.
Świece zapłonowe: jak działają i jaka jest ich żywotność?
Jeśli świeca zapłonowa działa tylko częściowo lub nie działa wcale, dochodzi do szarpania samochodu lub nieregularnej pracy silnika. Dzieje się tak, ponieważ silnik pracuje na mniejszej liczbie cylindrów, co zmniejsza moc silnika i prowadzi do innych problemów.
3. Układ wydechowy
Co wchodzi, musi wyjść. Układ wydechowy służy do usuwania spalin z cylindrów, ale wymaga również pewnej konserwacji. Najczęstsze problemy z układem wydechowym, które powodują utratę mocy, to uszkodzony, zatkany katalizator lub tłumik lub nieszczelna rura wydechowa.
Istnieją tylko dwa sposoby rozwiązania problemu nieszczelnej rury wydechowej. Albo przez spawanie pęknięć, albo wymianę uszkodzonej części rury wydechowej. Ten problem jest niezwykle łatwy do zidentyfikowania i nie można go przeoczyć, ponieważ hałas samochodu jest znacznie wyższy niż powinien.
Jednak problemy z katalizatorem i tłumikiem mogą nie zwracać na siebie tak szybko uwagi.
Układ wydechowy: Jakie są jego główne elementy?
Cierpi na tym katalizator, zwłaszcza jeśli używasz auta głównie do krótkich przejażdżek, podczas których silnik nie ma czasu się rozgrzać. Oznacza to, że wielokrotnie spala bogatą mieszankę, co nie jest czymś, co lubi katalizator. Cierpi również, gdy samochód spala zbyt dużo oleju silnikowego z powodu uszkodzenia lub zużycia określonego elementu.
Katalizator: Jaka jest jego funkcja i jak można go uszkodzić?
W takim przypadku istnieje ryzyko zatkania katalizatora brudem, co spowoduje zmniejszenie drożności rury wydechowej, a tym samym obniżenie osiągów silnika. Zapchany katalizator można wyczyścić różnymi specjalnymi środkami czyszczącymi, ale jeśli jest zbyt zapchany, należy go wymienić, co nie należy do najtańszych rozwiązań. Oprócz zatykania katalizator może jednak ulec uszkodzeniu mechanicznemu, najczęściej w przypadku spalania niespalonego paliwa.
Uszkodzony katalizator będzie powodował fałszywe raporty z sondy lambda, na podstawie których sterownik silnika nie będzie w stanie określić prawidłowego stosunku paliwa do powietrza w przestrzeni roboczej. Tłumik może mieć podobne problemy jak katalizator.
Tłumik może się zatkać, co spowoduje słaby przepływ spalin, ale może również korodować od wewnątrz i rozpaść się, prowadząc do innych problemów i oczywiście do zmniejszenia osiągów silnika.
4. System paliwowy
Dotyczy to głównie pompy paliwa, urządzenia wtryskowego i filtra paliwa. Jeśli wymagana ilość paliwa nie dostaje się do cylindra, to chyba dla każdego jest jasne, że powoduje to utratę mocy przez samochód. Pompa paliwa jest zwykle umieszczona w zbiorniku paliwa.
Pompa paliwowa może z czasem ulec zużyciu, przez co ma trudności z dostarczaniem wystarczającej ilości paliwa, zwłaszcza przy wyższych obrotach lub dużym obciążeniu silnika. Jednak bezpośrednią przyczyną może być zatkany filtr paliwa, który jeśli jest zatkany, nie przepuszcza wystarczającej ilości paliwa. Spadek osiągów znów jest najbardziej zauważalny przy wyższych obrotach lub przy większym obciążeniu silnika.
Filtr paliwa: Dlaczego nie należy zapominać o jego wymianie?
Wymiana filtra paliwa jest prosta i tania, w przeciwieństwie do wymiany pompy paliwa, która jest znacznie droższa. Oprócz problemu ze zużytą pompą paliwa i zatkanym filtrem paliwa, może wystąpić problem z wtryskiwaczami paliwa, które mają tendencję do zatykania się brudem z powodu niskiej jakości paliwa.
Podobnie jak w przypadku dwóch poprzednich problemów, spadek osiągów jest zauważalny dopiero przy wyższych obrotach lub przy większym obciążeniu silnika. Jednak rozwiązanie problemu z wtryskiwaczami paliwa jest trudniejsze niż rozwiązanie wszystkich poprzednich problemów razem wziętych. Są tylko dwie opcje - kosztowna naprawa lub jeszcze droższa wymiana wtryskiwaczy.
5. Przepustnica
Przepustnica może być sterowana mechanicznie za pomocą linki. Kabel ten może się z czasem poluzować. Dlatego konieczne jest ponowne dokręcenie, aby połączenie między pedałem przyspieszenia a korpusem przepustnicy było jak najściślejsze.
Przepustnica: Jak to działa i jego możliwe awarie
Luźna linka zaworu przepustnicy spowoduje, że zawór nie otworzy się po lekkim naciśnięciu pedału przyspieszenia. Po całkowitym wciśnięciu zawór nie będzie całkowicie otwarty, co uniemożliwi wyciśnięcie maksymalnej mocy z silnika.
Nawet sam korpus przepustnicy nie jest urządzeniem bezobsługowym, dlatego wskazane jest regularne czyszczenie go z różnego rodzaju zanieczyszczeń i osadów specjalnymi środkami czyszczącymi.
6. Utrata kompresji
Utrata kompresji to poważny problem, który można rozwiązać, ale nie będzie to tanie. Nieszczelności w komorze spalania powodują utratę kompresji.
Nieszczelności w komorze spalania mogą być spowodowane przez:
Zużyty lub uszkodzony pierścień tłokowy
Zużyty cylinder silnika
Uszkodzona głowica cylindrów
Uszkodzona uszczelka pod głowicą cylindrów
Uszkodzony zawór
Uszkodzona sprężyna zaworu
Wszystkie te problemy powodują nieszczelność komory spalania, co prowadzi do wyciskania się mieszanki podczas sprężania i późniejszego spadku mocy silnika. Wypychanie mieszanki zmniejsza ciśnienie w komorze spalania, które inaczej działałoby na tłoki. Należy również dodać, że usuwanie tych problemów jest pracochłonne i kosztowne.
Streszczenie
Na zakończenie chciałbym dodać, że niektóre przyczyny utraty wydajności można łatwo i tanio usunąć. Jeszcze inne wymagają dawki doświadczenia zawodowego i znacznego zastrzyku finansowego. Jeśli nie dbasz regularnie o swój samochód, konie pod maską prędzej czy później uciekną.