Silnik X: Jaki to typ silnika?

X Engine
Opublikowany

Silnik X to czterocylindrowy lub czterorzędowy jednowałowy tłokowy silnik spalinowy. Przekrój silnika X tworzy kształt litery X, stąd nazwa.

Silnik X jest szczególnym typem silnika promieniowego, ale jeśli ma tylko cztery cylindry, jest również silnikiem płaskim.

Treść

Jak powstał silnik X?

Silnik X powstał z połączenia dwóch silników V lub wywodzi się z nich. Ten typ silnika wykorzystuje tylko jeden wał korbowy, do którego korbowódami mocowane są tłoki, podobnie jak silnik gwiazdowy.

W ten sposób jeden tłok jest połączony z wałem korbowym bezpośrednio przez główny korbowód, który ma ucho zawieszenia. Korbowody pozostałych tłoków mocowane są do nich za pomocą sworzni.

Konstrukcja silnika X

Silniki X są bardzo rzadkie, głównie dlatego, że były cięższe i bardziej skomplikowane niż silniki gwiezdne, które zastąpiły. Przy tej samej liczbie cylindrów konstrukcja silnika X jest bardziej zwarta w porównaniu z konstrukcją silnika V.

Silnik crossover był używany głównie podczas II wojny światowej, ale dziś ten typ silnika jest przestarzały i nie jest używany. Tak więc większość silników z cylindrami X pochodzi z okresu II wojny światowej. Silniki te zostały zaprojektowane do napędzania większych samolotów wojskowych, takich jak bombowce. Ponadto większość znanych silników typu crossover ma dwadzieścia cztery cylindry.

Dwudziestoczterocylindrowy silnik (X24)

24-cylindrowy silnik (X24) jest jedną z niewielu znanych konfiguracji silnika typu X, jakie zostały wyprodukowane. Ten typ silnika został zbudowany z dwóch silników V12 połączonych jednym wałem korbowym.

Ta konstrukcja silnika jest lżejsza niż silniki W lub H napędzające samoloty, ale wymaga dwóch wałów korbowych.

Wniosek

Silniki X miały znaleźć swoje zastosowanie oprócz samolotów pod maskami samochodów. Niestety tak się nigdy nie stało. Henry Ford pierwotnie planował to ze swoim prototypowym silnikiem X8, który ostatecznie został zastąpiony silnikiem V8. Kto wie, może pewnego dnia zobaczymy instalację silnika X pod maską samochodu.