Silnik V: Czy wiesz o nim wszystko?
Silnik V to silnik spalinowy, którego cylindry i tłoki są rozmieszczone w dwóch oddzielnych płaszczyznach tak, że patrząc wzdłuż osi wału korbowego przypomina literę V.
Taki układ cylindrów zmniejsza całkowitą długość i wysokość w porównaniu z silnikiem rzędowym – pierwszym silnikiem widlastym, zbudowanym w 1889 roku przez Daimlera według projektu Wilhelma Maybacha.
Treść
W 1903 roku firma Société Antoinette produkowała silniki V8 do wyścigów motorowodnych. W 1904 roku Putney Motor Works ukończyło pierwszy silnik V12 zbudowany do dowolnego celu.
Budowa i charakterystyka silnika V
Każda para tłoków dzieli jedną wspólną korbę na wale korbowym poprzez umieszczone obok siebie korbowody. Silniki V są bardziej kompaktowe, więc ich umieszczenie w samochodzie jest łatwiejsze. Ponadto mają większy moment obrotowy przy niższych prędkościach w porównaniu do silników rzędowych o tej samej liczbie cylindrów i pojemności.
Moc i moment obrotowy silnika: który z tych parametrów jest ważniejszy?
Wadą silników V jest większa waga oraz fakt, że są one bardziej złożone i skomplikowane, co zwiększa ich cenę. Silniki V mają cylindry umieszczone pod różnymi kątami względem siebie, przy czym każde rozmieszczenie ma różne zalety i wady, niektóre działają lepiej niż inne.
Tak długo, jak kąt V jest wąski, silnik ten ma niektóre zalety silnika V i silnika rzędowego, ale także ich wady.
Ta koncepcja jest starożytna, opracowana przez Lancię z silnikiem V4 w 1920 roku, ale niedawno przeprojektowana przez Grupę Volkswagena z silnikami VR. Silnik VR to połączenie silnika rzędowego i silnika V.
Niektóre konfiguracje silnika V są bardzo dobrze wyważone i płynnie pracują, ale inne są dokładnie odwrotne, na przykład:
- Silnik V8 z wałem korbowym Crossplane
- Silnik V8 z wałem korbowym Flatplane
1. Silnik V8 z wałem korbowym typu Crossplane
Silniki V8 wykorzystujące ten typ wału korbowego mają chropowaty, bulgoczący dźwięk, który można spotkać w samochodach amerykańskich i pojazdach Mercedes-Benz AMG.
Ten typ wału korbowego musi być wyważony obciążnikami, co pogarsza zdolność silnika do przyspieszania. Dlatego te V8 nazywane są leniwymi.
2. Silnik V8 z wałem korbowym Flatplane
Są to dwa czterocylindrowe rzędowe silniki połączone z jednym silnikiem widlastym. Wał korbowy tego silnika jest podobny do wału czterocylindrowego rzędowego. Ten silnik jest znacznie lepiej wyważony, łatwiej się obraca, ma większą moc i waży mniej niż V8, który wykorzystuje wał korbowy w płaszczyźnie poprzecznej. Ferrari używa tego typu silnika.
Najbardziej zrównoważonym silnikiem V jest V12, o którym można powiedzieć, że jest prawie idealnie wyważony. Inne silniki V wykazują zwiększone wibracje i wymagają wyważenia lub dzielonych wałów korbowych.
Oznaczenia silników V
- V2 – Dwucylindrowy silnik widlasty, jeden cylinder znajduje się po jednej stronie, a drugi po drugiej. Stosowany jest w motocyklach, kosiarkach i małych traktorkach.
- V3 - Trzycylindrowy silnik widlasty z dwoma cylindrami po jednej stronie i jednym po drugiej stronie. Był używany tylko w dwusuwowych motocyklach wyścigowych.
- V4 — Czterocylindrowy silnik widlasty ma cztery cylindry, nie. 1 i 3 z jednej strony, nr. 2 i 4 po drugiej stronie.
- V5 — Pięciocylindrowy silnik widlasty z dwoma cylindrami po jednej stronie i trzema po drugiej stronie. Jest znany ze swojego dźwięku i obrotów i jest bardzo popularny wśród entuzjastów samochodów. Silnik ten powstał z V6, z którego Volkswagen wyjął jeden cylinder, tworząc pierwszy blok produkcyjny wykorzystujący w konstrukcji pięć cylindrów.
- V6 — sześciocylindrowy silnik widlasty z trzema cylindrami po obu stronach. V6 to jedna z najbardziej kompaktowych konfiguracji silnika, krótsza niż rzędowa czterocylindrowa i bardziej kompaktowa niż V8. Silnik V6 stał się szeroko stosowany w samochodach średniej wielkości, gdzie występuje jako opcjonalny silnik ze standardowym czterocylindrowym rzędem lub standardowy silnik z V8.
- V8 — ośmiocylindrowy silnik widlasty ma cztery cylindry po obu stronach, a wszystkie osiem tłoków napędza wspólny wał korbowy. Rezultatem jest silnik, który jest płynniejszy niż V6 i znacznie tańszy niż V12.
- V10 — dziesięciocylindrowy silnik widlasty z pięcioma cylindrami po jednej stronie i pięcioma po drugiej stronie. Jest dłuższy niż silnik V8, ale krótszy niż rzędowy dziesięciocylindrowy.
- V12 - Silnik V12 ma 12 cylindrów zamontowanych na skrzyni korbowej z dwóch stron z sześcioma cylindrami. V12 jest doskonale wyważony i dlatego nie potrzebuje wałków wyrównoważających.