System start-stop: jakie są jego zalety i wady?

Start-stop
Opublikowany

System start-stop znajduje się obecnie w prawie wszystkich nowych samochodach, przynajmniej w Unii Europejskiej. System start-stop może automatycznie wyłączyć silnik, gdy samochód się zatrzyma i nie pracuje.

Dzięki wyłączaniu silnika system ten ma oszczędzać paliwo, ale także zmniejszać ilość emisji. Czy jednak zawsze tak jest? W tym artykule rzucimy światło na ten temat.

Treść

Historia systemu start-stop w pigułce

Pierwsze urządzenie, które działało na zasadzie podobnej do systemu start-stop, opracowała firma samochodowa Toyota w 1964 roku. Nieco później podobną konstrukcję wymyśliła firma samochodowa Fiat, którą nazwała City Matic, aw latach 90-tych system ten trafił do Volkswagena Golfa Mk3 Ecomatic.

System start-stop w samochodach sprzedawanych w Unii Europejskiej zaczął być masowo wdrażany wraz z nadejściem normy emisji spalin Euro 5.

System start-stop dzisiaj:

Jak wspomniano, system Start-Stop może automatycznie wyłączyć silnik, jeśli pojazd zatrzyma się i nie pracuje. Jeśli system Start-Stop wyłączy silnik, a kierowca chce kontynuować jazdę, wciśnij pedał sprzęgła, a silnik uruchomi się automatycznie.

Samochody wyposażone w system start-stop mają specjalny rozrusznik, który ma mocniejszy silnik elektryczny i cichszą pracę, a jego żywotność powinna być znacznie wyższa niż żywotność klasycznego rozrusznika.

Jednak do prawidłowego funkcjonowania tego układu, oprócz specjalnego rozrusznika, potrzebnych jest kilka czujników, a także czujniki sprawdzające, czy silnik pracuje na biegu jałowym, czy koła samochodu się nie poruszają i czy akumulator ma wystarczającą energię do ponownego uruchomienia silnika .

Jeśli wszystkie te warunki zostaną spełnione, silnik zostanie wyłączony. Jednak po wciśnięciu sprzęgła silnik cicho odpala, a kierowca może ponownie kontynuować jazdę.

Zalety systemu start-stop:

Zaletą tego systemu jest zmniejszenie zużycia paliwa i produkcji emisji. Te zalety są najbardziej widoczne podczas jazdy w dużym ruchu miejskim i w korkach.

Producenci samochodów wyposażonych w system start-stop zgłaszają zmniejszenie zużycia paliwa o około 10%, w zależności od typu pojazdu i silnika.

Trzeba jednak dodać, że pomimo deklarowanego obniżonego zużycia paliwa, system start-stop nie cieszy się zbytnią popularnością wśród pasjonatów motoryzacji, a wielu z nich wyłącza go zaraz po uruchomieniu auta.

Wady systemu start-stop:

Wymienione zalety systemu start-stop są bardzo dyskusyjne, ponieważ opierają się wyłącznie na eksploatacji samochodu w środowisku miejskim lub konwojach, gdy silnik pracuje na biegu jałowym przez długi czas, a to w dodatku, gdy silnik jest odpowiednio rozgrzany do temperatury roboczej.

System start-stop nie zawsze jest prawidłowo dostrojony, więc wyłącza silnik, nawet gdy jest zimny. Wątpliwa jest również żywotność rozrusznika i akumulatora, który przy stosowaniu tego układu ulega znacznemu skróceniu.

Dodatkowo system start-stop odbija się na komforcie załogi samochodu, ponieważ przy wyłączonym silniku nie działa również sprężarka klimatyzacji, co w upalne dni może być bardzo nieprzyjemne. System start-stop pogarsza również płynność ruchu, ponieważ silnik potrzebuje trochę czasu, aby się uruchomić, zanim ruszy z miejsca.

Wydłużenie czasu, w którym kierowca może ruszyć z miejsca, może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji, zwłaszcza jeśli próbujesz zjechać z bocznej drogi na główną, po której zbliża się inny samochód.

Ostatnim i prawdopodobnie najważniejszym powodem, dla którego system start-stop jest tak przeklęty, jest to, że potwierdzi, że zużycie paliwa jest minimalne w prawdziwym ruchu drogowym. W przypadku krótkich jazd w chłodne dni, gdy system Start-Stop wyłączy zimny silnik, zużycie paliwa może być jeszcze większe.

Obejrzyj krótką prezentację wideo, jak działa system Start-Stop: