Twardy pedał hamulca: gdzie jest problem?
Twardy pedał hamulca to jeden z problemów, który występuje głównie w zaniedbanych pojazdach, które nie były odpowiednio serwisowane. Ponieważ hamulce to jeden z najważniejszych elementów czynnego bezpieczeństwa pojazdu, nie należy zapominać o konserwacji układu hamulcowego.
W przeciwnym razie Twoja zwykła jazda może skończyć się wgnieceniem; w najgorszym przypadku może również stać się twoim ostatnim. Ale bez zbędnych ceregieli przyjrzyjmy się problemowi z twardym pedałem hamulca.
Treść
Jaka jest przyczyna twardego pedału hamulca?
Nieprawidłowo działający wzmacniacz siły hamowania jest jedną z najczęstszych przyczyn twardego pedału hamulca. Dzięki wspomaganiu hamulców hamulce są bardziej czułe, więc użycie zbyt dużej siły nie jest konieczne. Jeśli więc wzmacniacz hamulca nie działa prawidłowo, pedał hamulca staje się twardszy.
Układ hamulcowy samochodu: Jak to działa?
Oprócz problemu ze wzmacniaczem siły hamowania twardy pedał hamulca może być również spowodowany zablokowanym zaciskiem lub regulatorem ciśnienia hamulca.
Rozwiązanie problemu:
- oględziny powierzchni klocków hamulcowych i ich ewentualna wymiana
- naprawa lub wymiana zacisku
- wymiana lub naprawa wspomagania hamulca
- wymiana regulatora ciśnienia hamulca
- wymiana podciśnienia rura prowadząca ze wspomagania hamulców
Wielu kierowców może pomylić ten problem z innym zjawiskiem, którego manifestacja jest dość podobna do twardego pedału hamulca. W rzeczywistości są to dwa problemy, których rozwiązanie nie zawsze może być identyczne.
Opór pedału hamulca
Zjawisko to występuje podczas hamowania i oznacza po prostu, że trzeba użyć większej siły, aby wcisnąć pedał hamulca. Jednocześnie pedał zachowuje się tak, jakby był wciśnięty. Ten problem może mieć kilka przyczyn, takich jak:
- płyn hamulcowy jest w złym stanie
- nieszczelne węże układu hamulcowego (układ hamulcowy jest zapowietrzony)
- źle zapieczone szczęki hamulcowe w przypadku hamulców bębnowych
- zacięty regulator ciśnienia hamulca
- pęknięty przewód podciśnieniowy ze wzmacniacza siły hamowania
Rozwiązanie problemu:
- oscylacja szczęk hamulcowych hamulca bębnowego
- sprawdzenie stanu płynu hamulcowego (w razie potrzeby wymiana)
- sprawdzenie szczelności cylindra hamulca głównego oraz cylindrów poszczególnych kół
- odpowietrzenie układu hamulcowego
- wymiana przewodu podciśnienia wychodzącego ze wspomagania
- sprawdzenie w razie potrzeby wymiany przewodów hamulcowych
Problemy wymienione powyżej mogą nie być spowodowane tylko jedną z tych przyczyn. Problemów lub kombinacji może być kilka, dlatego zawsze należy sprawdzić stan całego układu hamulcowego w każdej sytuacji. Nie warto oszczędzać na bezpieczeństwie, zdrowiu i życiu.