Układ hamulcowy samochodu: Jak to działa?
Układ hamulcowy jest niezbędnym elementem każdego pojazdu. Odpowiada za spowolnienie lub zatrzymanie poruszającego się pojazdu. Układ hamulcowy składa się z kilku części, które współpracują ze sobą, tworząc siłę niezbędną do zatrzymania pojazdu.
Ten artykuł rzuci światło na układ hamulcowy, zdefiniuje jego funkcje i sposób działania.
Treść
Funkcje układu hamulcowego
Układ hamulcowy jest najważniejszą częścią samochodu z punktu widzenia bezpieczeństwa czynnego. Główną funkcją układu hamulcowego jest zatrzymanie lub spowolnienie poruszającego się pojazdu. Pełni jednak również inne funkcje, takie jak utrzymywanie stabilności pojazdu, poprawa kontroli kierowcy i zmniejszenie zużycia opon pojazdu.
Jak działa układ hamulcowy
Kiedy kierowca naciska na pedał hamulca, płyn hydrauliczny jest przesyłany z pompy hamulcowej do zacisków przez przewody hamulcowe, powodując dociskanie klocków hamulcowych do tarczy hamulcowej. Tarcie powstałe w wyniku tego procesu wytwarza ciepło i spowalnia pojazd.
Hamowanie silnikiem: Jak to działa i czy jest szkodliwe?
Układ hamulcowy i jego główne elementy
Urządzenie sterujące - kontroluje działanie całego układu hamulcowego i obejmuje np. pedał, dźwignię, drążek i tym podobne.
Hamulce - wytwarzana jest przez nie niezbędna siła hamowania.
Przekładnia hamulca - przenosi działanie źródła energii na hamulce, które następnie wytwarzają siłę hamowania.
Rodzaje układów hamulcowych
Nowoczesne samochody mogą być wyposażone w jeden lub więcej z następujących układów hamulcowych.
Hydrauliczny układ hamulcowy - Wykorzystuje płyn hamulcowy, który zmusza klocki hamulcowe do zatrzymania kół. Hamowanie hydrauliczne ma większą siłę niż hamowanie mechaniczne, a ryzyko awarii jest minimalne.
Elektromagnetyczny układ hamulcowy — ten układ wykorzystuje elektromagnetyzm do hamowania bez tarcia. Dzięki beztarciowemu hamowaniu znacznie zwiększa się żywotność hamulców.
Układ wspomagania hamowania — znany jako hamowanie wspomagane podciśnieniem, system ten wykorzystuje podciśnienie do zwiększenia siły hamowania.
Mechaniczny układ hamulcowy — ten układ zasila hamulec awaryjny i ręczny.
Jednoobwodowe i dwuobwodowe układy hamulcowe
Obecnie nie stosuje się już jednoobwodowego układu hamulcowego. Zastąpiono go dwuobwodowym, co znacznie eliminuje ryzyko całkowitej awarii efektu hamowania w przypadku awarii jednego obwodu hamulcowego.
Ze względu na sposób podłączenia obwodów dwuobwodowe układy hamulcowe możemy podzielić na:
Normalny - jeden obwód dla przednich i jeden dla tylnych hamulców
Normalny podwójny - jeden obwód dla przednich i tylnych hamulców, drugi tylko dla przednich
Diagonalny - jeden obwód np. dla prawego przedniego i lewego tylnego koła, a drugi dla lewego przedniego i prawego tylnego koła
Rodzaje hamulców
Istnieją dwa rodzaje hamulców: hamulce tarczowe i hamulce bębnowe. Hamulce tarczowe są bardziej powszechne w nowoczesnych pojazdach, ponieważ zapewniają lepszą siłę hamowania i są mniej podatne na przegrzanie. Składają się z tarczy hamulcowej i zacisku, z klockami hamulcowymi dociskanymi do tarczy w celu wytworzenia tarcia.
Hamulce tarczowe: jakie są ich zalety i wady?
Hamulce bębnowe są starszą technologią i są mniej powszechne w nowoczesnych pojazdach. Składają się z bębna hamulcowego i szczęk, przy czym szczęki dociskają bęben, powodując tarcie. Hamulce bębnowe są mniej skuteczne niż hamulce tarczowe i są bardziej podatne na przegrzanie.
Hamulce bębnowe: jak działają i jakie są ich zalety?
Rodzaje hamulców w zależności od przeznaczenia
Hamulec roboczy – służy do spowolnienia lub zatrzymania pojazdu, a kierowca musi mieć możliwość płynnej regulacji jego działania.
Hamulec awaryjny - umożliwia zwolnienie lub zatrzymanie pojazdu w przypadku awarii układu hamulca roboczego. Układ hamulca awaryjnego jest zwykle nienaruszonym obwodem dwuobwodowego układu hamulcowego lub może to być hamulec postojowy, a zatem hamulec ręczny.
Hamulec postojowy - zabezpiecza nieruchomy pojazd przed ruchem (postojowy/hamulec ręczny).
Wniosek
Podsumowując, układ hamulcowy samochodu jest niezbędny w każdym samochodzie. Jego podstawową funkcją jest zatrzymanie lub spowolnienie poruszającego się pojazdu. Pełni również inne funkcje, takie jak utrzymywanie stabilności pojazdu, poprawa kontroli kierowcy i zmniejszenie zużycia opon pojazdu.