Klocki hamulcowe: Jak działają i które są najlepsze?
Klocki hamulcowe są częścią hamulców tarczowych, a ich zadaniem jest bezpieczne wyhamowanie samochodu w każdych warunkach. Klocki hamulcowe to jeden z podstawowych elementów układu hamulcowego każdego pojazdu.
W tym artykule omówimy znaczenie, funkcję i rodzaje klocków hamulcowych. Ponadto porównamy różne rodzaje klocków hamulcowych i rzucimy światło na ich wady i zalety.
Treść
Jak działają klocki hamulcowe?
Klocki hamulcowe są ustawiane za pomocą zacisku hamulcowego w taki sposób, aby ich powierzchnie cierne były skierowane w stronę tarczy hamulcowej. Po naciśnięciu pedału hamulca w pojeździe ciśnienie hydrauliczne jest przykładane do klocków hamulcowych, które następnie stykają się z tarczami hamulcowymi.
Układ hamulcowy samochodu: Jak to działa?
Rezultatem jest tarcie, które z kolei spowalnia samochód. W ten sposób za pomocą tarcia tarcze hamulcowe przekształcają energię kinetyczną samochodu w energię cieplną. Jednak to ciepło i tarcie powodują stopniowe zużycie klocków hamulcowych, ponieważ materiał ściera się z klocków hamulcowych za każdym razem, gdy hamujesz.
Hamulce tarczowe: jakie są ich zalety i wady?
Gdy klocki się zużywają, wydłuża się droga hamowania, co utrudnia zatrzymanie pojazdu. Dlatego konieczna jest regularna konserwacja i wymiana klocków hamulcowych, aby zapobiec wypadkom.
Z czego wykonane są klocki hamulcowe?
Klocki hamulcowe składają się ze stalowych płyt nośnych z materiałem ciernym przyklejonym do powierzchni stykającej się z tarczami hamulcowymi.
Materiałowi, z którego wykonane są tarcze hamulcowe, stawiane są wysokie wymagania i musi on:
Wytrzymuje wysokie temperatury, które występują podczas przekształcania energii kinetycznej w energię cieplną w wyniku hamowania
Odporność na wilgoć - musi wytrzymać przynajmniej chwilową ekspozycję na wodę
Należy zapewnić w przybliżeniu takie same poziomy tarcia podczas chłodzenia/suszenia - chłodzenie po wysokich temperaturach i suszenie w kontakcie z wodą
Mają niski poziom hałasu - materiał nie może powodować nadmiernego hałasu podczas tarcia (hamowania).
Mieć współczynnik tarcia na tyle niski, aby zapobiec blokowaniu się kół, ale jednocześnie wystarczająco wysoki, aby zapewnić wystarczającą siłę hamowania - współczynnik tarcia dla materiału okładziny hamulcowej wynosi od
0,3
do0,5
Ze względu na swoją odporność na wysokie temperatury azbest był używany w przeszłości, jednak ze względu na swoją toksyczność został zastąpiony włóknami aramidowymi.
Rodzaje klocków hamulcowych
Obecnie istnieją cztery główne związki, z których można wykonać klocki hamulcowe. Producenci samochodów zalecają konkretny typ klocków hamulcowych do konkretnego pojazdu, ale kluczowe znaczenie ma styl jazdy, użytkowanie i budżet osobisty.
Przy wyborze klocków hamulcowych dobrze jest więc poznać zalety poszczególnych typów i wybrać te najbardziej odpowiednie w oparciu o styl jazdy i pojazd.
1. Organiczne / niemetalowe klocki hamulcowe
Wykonane są z materiałów organicznych, takich jak guma, włókna, żywice lub substancje syntetyczne połączone w kompozyt z aramidu, PAN itp. Klocki hamulcowe wykonane z materiałów organicznych lub syntetycznych są bardziej miękkie i delikatne dla tarcz hamulcowych oraz wytwarzają mniej hałasu niż inne klocki hamulcowe, ale zużywają się szybciej.
Ponadto są mniej odporne na wysokie temperatury i mogą się przegrzewać przy większym obciążeniu.
2. Półmetaliczne klocki hamulcowe
W przypadku tych tarcz hamulcowych do produkcji wykorzystywane są tworzywa sztuczne z domieszką pewnej ilości metali. Te klocki hamulcowe są twardsze, bardziej odporne na blaknięcie i trwalsze niż klocki organiczne/niemetaliczne. Jednak ich wadą jest większe zużycie tarcz hamulcowych, które trzeba częściej wymieniać.
3. Metalowe klocki hamulcowe
Te klocki hamulcowe są wykonane z włókien metalowych, miedzi i wełny stalowej. Są bardzo trwałe i zapewniają doskonałą siłę hamowania. Jednak wytwarzają więcej pyłu i hałasu niż inne klocki hamulcowe i nie są delikatne dla tarcz hamulcowych.
4. Ceramiczne klocki hamulcowe
Te klocki hamulcowe wykonane są z włókien ceramicznych połączonych z cząstkami miedzi, które mają wysoką przewodność cieplną. Stanowią kompromis pomiędzy klockami metalowymi a organiczno-syntetycznymi, ponieważ są trwalsze od metalowych (mają długą żywotność), a jednocześnie bardziej odporne na więdnięcie niż organiczne/syntetyczne.
W porównaniu z innymi rodzajami klocków hamulcowych są wyjątkowo ciche. Wręcz przeciwnie, ich wadą jest wysoka cena.
Comparison of brake pads
When choosing the best brake pads for your car, you need to consider several factors, such as the type of car, driving conditions, and personal preferences. Organic brake pads are best for everyday driving, while ceramic and metal brake pads are ideal for sports cars.
Ceramic brake pads are the most durable and produce less dust, making them a popular choice for luxury cars. Metallic brake pads provide the best stopping power and are suitable for heavy vehicles such as trucks and SUVs.
Zużycie układu hamulcowego | Siła hamowania | Hałas | Cena | |
---|---|---|---|---|
Organiczny/syntetyczny | Niski | Niski | Niski | € |
Półmetaliczny | Średni | Wysoki | Średni | €€ |
Metaliczny | Wysoki | Bardzo wysoko | Wysoki | €€ |
Ceramiczny | Bardzo niski | Średni | Bardzo niski | €€€ |
Wniosek
Klocki hamulcowe to krytyczne elementy układu hamulcowego każdego pojazdu wyposażonego w hamulce tarczowe. Właściwa konserwacja i wymiana klocków hamulcowych są niezbędne do zapewnienia optymalnej wydajności i zapobiegania wypadkom.