Hamulce tarczowe: jakie są ich zalety i wady?
Hamulce tarczowe stosowane są głównie w samochodach, ale spotkać je możemy również w motocyklach czy pociągach. Częścią roboczą hamulca tarczowego jest tarcza, która jest hamowana przez nacisk klocków hamulcowych.
Po naciśnięciu pedału hamulca w układzie hamulcowym wzrasta ciśnienie, a płyn hamulcowy zaczyna naciskać na tłok hamulca, który naciska na klocki hamulcowe. Powoduje to tarcie, a tym samym siłę hamowania, która zatrzymuje lub spowalnia pojazd.
Treść
Istnieją dwa rodzaje hamulców tarczowych:
- Hamulce tarczowe ze stałym zaciskiem
- Hamulce tarczowe z pływającym zaciskiem
1. Hamulce tarczowe ze stałym zaciskiem
W przypadku hamulca tarczowego ze stałym zaciskiem po obu stronach zacisku znajdują się rolki, w których poruszają się tłoczki. Podczas hamowania płyn hamulcowy naciska na tłoczki, które z kolei dociskają tarcze hamulcowe do powierzchni tarczy z obu stron.
2. Hamulce tarczowe z pływającym zaciskiem
W przypadku hamulca tarczowego z pływającym zaciskiem tłok znajduje się tylko po jednej stronie zacisku. Tłoczek dociska tarczę hamulcową do tarczy, co powoduje powstanie siły reakcji po drugiej stronie zacisku, przesuwając zacisk, który dociska tarczę hamulcową do tarczy po przeciwnej stronie tłoka.
Hamulce tarczowe i ich budowa
Hamulce tarczowe składają się z kilku elementów, a mianowicie:
- Tarcza hamulcowa
- Zacisk hamulca
- Tłoczek hamulca
- Klocki hamulcowe
1. Tarcza hamulcowa
Tarcza jest połączona z kołem za pomocą śrub i obraca się razem z nim. Wykonany jest z metalu, żeliwa hartowanego lub innych materiałów odpornych na duże obciążenia termiczne i mechaniczne. W droższych, sportowych autach może być ceramiczny.
Dysk ma kształt płyty i może mieć konstrukcję prostą lub wydrążoną (dyski z chłodzeniem wewnętrznym). Podczas hamowania wytwarzane jest ciepło, a tarcza hamulcowa nagrzewa się. Dlatego niektóre dyski są wyposażone w chłodzenie wewnętrzne, system kanałów, przez które przepływa powietrze, co pomaga w chłodzeniu.
Istnieją nawet tarcze, w których wierci się otwory, które pomagają odprowadzać wodę i brud, a tym samym poprawiają efekt hamowania. Niektóre tarcze mają rowki utworzone na powierzchni ciernej. Rowki te umożliwiają wizualną kontrolę stanu zużycia tarcz, ale także poprawiają ich zdolność samooczyszczania i przyspieszają docieranie się klocków hamulcowych.
Tarcza może mieć różne wymiary, przy czym prawdą jest, że im większa jej średnica, tym większy moment hamowania.
2. Zacisk hamulca
Jest to część mocowana do samochodu, w której osadzony jest tłok hamulca lub kilka tłoków w przypadku wielotłoczkowych hamulców tarczowych.
3. Tłok hamulca
Montuje się go w zacisku hamulca, do którego dołączony jest przewód płynu hamulcowego. Podczas hamowania płyn hamulcowy popycha tłok, który dociska klocki hamulcowe do tarczy. Wysokowydajne samochody sportowe wykorzystują dwu-, cztero- lub więcej tłokowych wersji hamulca tarczowego.
4. Tarcze hamulcowe
Klocki hamulcowe zaciskają tarczę hamulcową między sobą i są zaprojektowane tak, aby wytworzyć jak największe tarcie w kontakcie z tarczą hamulcową. Niektóre samochody posiadają czujnik zużycia klocków hamulcowych, który ostrzega kierowcę o konieczności ich wymiany.
Klocki hamulcowe: Jak działają i które są najlepsze?
Zalety hamulców tarczowych:
- w porównaniu z hamulcami bębnowymi są prostsze, mocniejsze i bardziej niezawodne - mniejsza waga
- lepsze chłodzenie
- prosta wymiana
Wady hamulców tarczowych:
- wyższa cena
- bardziej skomplikowane podłączenie hamulca ręcznego
- nie są tak odporne na zabrudzenia jak hamulce bębnowe
W tańszych samochodach stosuje się je tylko na przednią oś, ze względu na ich wyższą cenę i bardziej skomplikowane połączenie z hamulcem ręcznym (w samochodach klasy średniej i wyższej hamulce tarczowe stosowane są na obu osiach pojazdu właśnie ze względu na ich wyższa skuteczność w porównaniu z hamulcami bębnowymi).