Układ smarowania silnika: Jak działa smarowanie silnika?
Układ smarowania jest integralną częścią każdego tłokowego silnika spalinowego i jest bezwzględnie niezbędny do smarowania silnika, a co za tym idzie jego płynnej pracy.
Bez smarowania silnika olejem silnik nie byłby w stanie funkcjonować, lub mógłby, ale tylko przez krótki czas.
Treść
- Układ smarowania silnika i jego działanie
- Układ smarowania silnika musi zapewniać
- Najpopularniejsze metody smarowania silnika
- 1. Smarowanie ciśnieniowe
- 2. Smarowanie suchą skrzynią korbową
- 3. Smarowanie oleistą mieszanką
- W jaki sposób olej silnikowy przepływa przez układ smarowania?
- Elementy układu smarowania silnika
- Układ smarowania i olej silnikowy
- O czym nie należy zapominać
Układ smarowania silnika i jego działanie
Główną funkcją układu smarowania silnika jest dostarczanie odpowiedniej ilości oleju silnikowego do poszczególnych części silnika podczas pracy. Przy tym należy również zapewnić prawidłowe ciśnienie oleju.
Kontrolka ostrzegawcza ciśnienia oleju: dlaczego się świeci i gdzie jest problem?
Lampka ostrzegawcza ciśnienia oleju na desce rozdzielczej sygnalizuje spadek ciśnienia oleju silnikowego. W takim przypadku istnieje ryzyko niedostatecznego smarowania poszczególnych elementów silnika, co może doprowadzić do zatarcia silnika.
Układ smarowania silnika musi zapewniać:
- Smarowanie - zmniejszenie tarcia pomiędzy ruchomymi częściami silnika, dzięki czemu nie dochodzi do zakleszczeń
- Chłodzenie - odprowadzanie ciepła z miejsc (elementów), których nie można schłodzić za pomocą płyn chłodzący
- Uszczelnianie - uszczelnienie powierzchni styku tłoka z cylindrem tak, aby penetracja gazów z komory spalania wokół tłoka była jak najmniejsza
- Czyszczenie - usuwanie zużytych metali, osadów i pozostałości po spalonej mieszance
- Ochrona części metalowych przed korozją
- Redukcja hałasu silnika - film olejowy na powierzchnie styku tłumią hałas i wibracje
Najpopularniejsze metody smarowania silnika:
- Smarowanie ciśnieniowe
- Smarowanie suchą skrzynią korbową
- Smarowanie mieszanką olejową
1. Smarowanie ciśnieniowe
Smarowanie ciśnieniowe stosuje się w czterosuwowych tłokowych silnikach spalinowych. Pompa olejowa zasysa olej silnikowy z miski olejowej przez sitko i tłoczy go przez kanały smarujące do smarowanych części silnika.
Jednak w większości przypadków do czyszczenia oleju oprócz filtra siatkowego stosuje się inne środki czyszczące (filtry oleju). Olej silnikowy spływa z powrotem do miski olejowej z miejsc smarowanych.
2. Smarowanie suchą skrzynią korbową
Ten rodzaj smarowania stosowany jest przede wszystkim w samochodach terenowych i sportowych. W tej metodzie smarowania olej silnikowy wpływający do miski olejowej jest pompowany do zbiornika oleju za pomocą pompy ssącej.
Filtr oleju: do czego służy i kiedy należy go wymienić?
Z tego zbiornika oleju druga pompa olejowa tłoczy olej silnikowy przez filtr oleju do smarowanych części silnika. W ten sposób zapewnione jest niezawodne smarowanie nawet przy bardzo dużych nachyleniach pojazdu lub przy dużych siłach odśrodkowych spowodowanych szybkim pokonywaniem zakrętów.
3. Smarowanie oleistą mieszanką
To najłatwiejszy sposób smarowania silnika. W tej metodzie smarowania olej smarowy dodawany jest bezpośrednio do paliwa. Producent silnika podaje proporcje mieszania oleju z paliwem, ale waha się on od 1:20 do 1:100.
Smarowanie mieszanką oleistą stosuje się do silników dwusuwowych motocykli, kosiarek lub pił łańcuchowych lub drobnych maszyn roboczych. Jednak w dzisiejszych czterosuwowych silnikach samochodowych najbardziej rozpowszechnioną metodą smarowania silnika jest smarowanie ciśnieniowe.
W jaki sposób olej silnikowy przepływa przez układ smarowania?
Na początku w misce olejowej jest olej silnikowy. Z miski olejowej olej silnikowy jest zasysany do filtra oleju (filtra oleju) przez kosz ssący za pomocą pompy olejowej. Z filtra oleju olej trafia następnie do wału korbowego, gdzie oddzielnymi kanałami smarowane są łożyska główne wału korbowego.
Olej dociera do łożysk korbowodu z głównych łożysk wału korbowego. Jednak olej silnikowy dociera również do głowicy cylindrów, gdzie smaruje mechanizm zaworów. Za łożyskami korbowodów następują tłoki i cylindry, które są smarowane za pomocą dysz. Dysze te rozpylają olej na ścianki cylindra.
Tłoki silnika: Jak działają?
Jednak w niektórych silnikach olej silnikowy chłodzi również tłoki. Służą do tego specjalne dysze, które rozpylają olej na głowicę tłoka. Tłoki posiadają na obwodzie okrągłe otwory oraz rowki na pierścienie tłokowe (uszczelniające i wycierające).
Pierścienie tłokowe: Jaka jest ich funkcja i rodzaje?
Pierścień zgarniający rozprowadza olej silnikowy po ściankach cylindra, który następnie przepływa z powrotem do miski olejowej silnika przez okrągłe otwory tłoka.
Elementy układu smarowania silnika
- Miska olejowa
- Pompa oleju
- Czujnik ciśnienia oleju silnikowego
- Czujnik poziomu oleju silnikowego
- Zawór redukcyjny
- Filtr oleju
- Zawór spustowy
- Zawory zwrotne
1. Miska olejowa
Miska olejowa zawiera zapas oleju silnikowego dla silnika, ale także osłania skrzynię korbową od dołu. Uszczelka między skrzynią korbową a miską olejową zapobiega wyciekom oleju przez połączenie tych dwóch części.
W celu zapewnienia niezawodnego zasysania oleju za pomocą pompy olejowej, miska olejowa wyposażona jest w przegrody zapobiegające wylewaniu się oleju z miejsca ssania pompy.
Powierzchnia miski olejowej służy nie tylko jako osłona skrzyni korbowej, ale również jako powierzchnia chłodząca. Z tego powodu miski olejowe niektórych silników są wyposażone w żebra chłodzące, które pomagają schłodzić olej silnikowy.
2. Pompa olejowa
Pompa olejowa transportuje olej silnikowy do punktów smarowania, zapewniając odpowiednie ciśnienie. Pompa olejowa jest zatem istotną częścią każdego ciśnieniowego układu smarowania.
3. Czujnik ciśnienia oleju silnikowego
Ten czujnik służy do sprawdzania ciśnienia oleju silnikowego. Czujnik ciśnienia znajduje się w przewodzie ciśnieniowym układu smarowania za pompą olejową. Jeśli ciśnienie oleju jest wystarczające, dociska olej silnikowy do membrany styku przełączającego, która jest połączona z ramą pojazdu.
W takim przypadku połączenie z ramą pojazdu zostanie przerwane, co spowoduje zgaśnięcie lampki ostrzegawczej ciśnienia oleju. Jeśli ciśnienie jest niewystarczające, zapali się lampka ostrzegawcza ciśnienia oleju, aw niektórych samochodach silnik przejdzie w tryb awaryjny.
4. Czujnik poziomu oleju silnikowego
Służy do sprawdzania poziomu oleju silnikowego. W przypadku niskiego poziomu oleju silnikowego czujnik ten wysyła sygnał do sterownika silnika, który zapala wskaźnik poziomu oleju silnikowego.
5. Zawór redukcyjny
Znajduje się za pompą olejową i zapobiega zbyt wysokiemu ciśnieniu oleju. Nadmiernie wysokie ciśnienie oleju jest niepożądane, ponieważ zagraża uszczelnieniom, przewodom olejowym, przewodom giętkim, filtrom oleju itp.
6. Zmywacz oleju
Zmywacz oleju to filtr oleju przeznaczony do usuwania zanieczyszczeń z oleju silnikowego. W silnikach samochodowych filtr ten znajduje się w dolnej lub środkowej części silnika.
Filtr oleju służy do zapobiegania przedwczesnej degradacji oleju silnikowego spowodowanej obecnością stałych zanieczyszczeń w oleju, takich jak ścieranie metalu, sadza, kurz itp.
Filtrowanie tych zanieczyszczeń wydłuża żywotność oleju silnikowego, a tym samym okres jego wymiany.
7. Zawór spustowy
Najczęściej znajduje się w korpusie filtra oleju. W przypadku zatkania filtra oleju zawór upustowy zapewnia zasilanie silnika nieoczyszczonym olejem silnikowym.
Silnik jest więc smarowany nieoczyszczonym olejem, co jest z pewnością lepszym przypadkiem niż ten, w którym nie byłby smarowany.
8. Zawory zwrotne
Znajdują się one na przewodach wlotowych i wylotowych układu smarowania. Gdy silnik jest wyłączony, zawory te zapobiegają cofaniu się oleju do miski olejowej. Po uruchomieniu silnika dzięki tym zaworom pełne smarowanie uzyskuje się w znacznie krótszym czasie.
Układ smarowania i olej silnikowy
Olej silnikowy jest narażony na wysokie obciążenia termiczne, chemiczne i mechaniczne w silniku. Spalone gazy i powietrze przedostają się do przestrzeni skrzyni korbowej między tłokiem a cylindrem, przyspieszając degradację oleju silnikowego.
Do degradacji oleju przyczyniają się również zanieczyszczenia, takie jak pył drogowy, asfalt, zużyte metalowe części silnika, woda czy wnikający płyn chłodzący. Jednak mechaniczne zanieczyszczenie oleju kurzem i ścieraniem metali jest stosunkowo łatwe do usunięcia za pomocą oczyszczacza oleju (filtra oleju). Należy pamiętać, że degradacji oleju pod wpływem czynników chemicznych nie można zapobiec.
Klasyfikacja olejów silnikowych — Co warto o nich wiedzieć?
Producent silnika zaleca okresy wymiany oleju i właściwą specyfikację oleju silnikowego w zależności od liczby przejechanych kilometrów lub interwału czasowego. Niezależnie od częstotliwości wymiany należy regularnie sprawdzać poziom oleju silnikowego.
Nadmierne zużycie oleju silnikowego: na czym polega problem?
Każdy silnik ma normalne zużycie oleju silnikowego, nawet jeśli wszystko jest w porządku i nie ma awarii ani zużycia jakiejkolwiek części, które mogłyby prowadzić do nadmiernego zużycia oleju silnikowego.
Producent silnika określa zużycie oleju silnikowego. To normalne zużycie oleju silnikowego występuje, gdy olej dostaje się do komory spalania.
O czym nie należy zapominać
- stosować olej silnikowy zalecany lub dopuszczony przez producenta silnika
- regularnie sprawdzać poziom oleju silnikowego
- regularnie wymieniać olej silnikowy, najpóźniej zgodnie z częstotliwością określoną przez producenta
- wymieniać silnik olej tylko przy ciepłym silniku
- przy wymianie oleju silnikowego należy również wymienić olej i filtr oleju