Nadmierne zużycie oleju silnikowego: na czym polega problem?
Nadmierne zużycie oleju silnikowego to problem, który nęka głównie pojazdy starsze i używane z większym przebiegiem. Zużycie oleju silnikowego na ogół jest często źle rozumiane i niektórym osobom może się wydawać, że ich samochód zużywa za dużo oleju, podczas gdy problem leży gdzie indziej.
Dlatego postanowiliśmy przygotować artykuł, w którym wyjaśnimy, co można uznać za nadmierne zużycie oleju silnikowego, co jest jego przyczyną oraz jak rozwiązać ten problem.
Treść
Czym jest nadmierne zużycie oleju silnikowego?
Po pierwsze, należy sobie uświadomić, że każdy silnik spalinowy ma określone zużycie oleju silnikowego, nawet jeśli nie ma awarii lub uszkodzonych części, które powodowałyby wycieki.
Producent silnika określa zużycie oleju silnikowego, ale waha się ono od 0,3 litra do 1 litra (do 1/4 galona) na okres wymiany dla zwykłych samochodów. Jednak styl jazdy ma znaczący wpływ na normalne zużycie oleju silnikowego.
Jeśli zbyt często jeździsz samochodem w czerwonej strefie obrotów, normalne zużycie oleju silnikowego może być nieco wyższe niż podane przez producenta. To normalne zużycie oleju silnikowego występuje, gdy olej dostaje się do komory spalania.
Co powoduje nadmierne zużycie oleju silnikowego?
Najczęstszą przyczyną nadmiernego zużycia oleju silnikowego jest jego wnikanie i późniejsze spalanie w komorze. Przyczyn spalania oleju silnikowego może być kilka, np. turbosprężarka ze zużytymi łożyskami lub uszkodzona uszczelka. Inną przyczyną mogą być zużyte pierścienie tłokowe, cylindry, tuleje cylindrowe lub zużyte tłoki.
Niebieski dym z rury wydechowej: na jaki problem wskazuje?
Wszystkie te problemy, poza zużytą turbosprężarką, objawiają się w ten sam sposób, a mianowicie utratą kompresji. Nie należy jednak zapominać, że nie wszystkie wymienione problemy wystąpią jednocześnie na wszystkich cylindrach.
Stosunkowo łatwo jest określić uszkodzony cylinder porównując świece zapłonowe lub mierząc kompresję w każdym cylindrze i porównując ją ze sobą – kompresja powinna być taka sama we wszystkich cylindrach. Jednak niebieski dym z rury wydechowej może ostrzegać o spalaniu oleju silnikowego.
Zużytą turbosprężarkę można wykryć w bardzo prosty sposób, a mianowicie sprawdzając filtr powietrza. Jeśli na filtrze powietrza znajdują się czarne plamy oleju, jest prawie pewne, że turbosprężarka przepuszcza olej silnikowy do przestrzeni cylindrów.
Olej silnikowy: co się stanie, jeśli go zabraknie?
Jednak ubytek oleju silnikowego może być spowodowany nie tylko zużytym elementem silnika, ale także wyciekiem oleju silnikowego przez różne uszczelki lub niezdarnością kierowcy, który na przykład przebija miskę olejową silnika.
W nowocześniejszych silnikach przy braku oleju silnikowego zapala się wskaźnik poziomu oleju, który graficznie pokazuje ilość oleju silnikowego na skali przy każdym przekręceniu kluczyka w drugą pozycję.
Lampka ostrzegawcza oleju: jaki problem wskazuje?
Niestety niektóre stare silniki nie mają lampki ostrzegawczej informującej o braku oleju silnikowego, więc wystarczy regularnie sprawdzać olej.
Jak rozwiązać problem nadmiernego zużycia oleju silnikowego?
Zidentyfikowanie problemu nadmiernego zużycia oleju silnikowego jest stosunkowo łatwe, ale jego rozwiązanie już nie takie proste. W przypadku wycieku oleju silnikowego problem ten rozwiązuje się przez ponowne uszczelnienie silnika lub wymianę uszkodzonej uszczelki pod głowicą.
Jeśli zużyta turbosprężarka powoduje nadmierne zużycie paliwa, turbosprężarka wymaga remontu lub wymiany na nową, co nie należy do najtańszych.
Najdroższa naprawa czeka Cię, jeśli olej silnikowy dostanie się do komory spalania przez zużyte pierścienie tłokowe, cylindry, tuleje cylindrowe lub tłoki.
Każdy z tych problemów zwykle oznacza remont silnika, a co za tym idzie naprawę, na którą wydasz dużo pieniędzy. Jeśli jednak jest to stary samochód, którego wartość jest minimalna, zaleca się jedynie uzupełnienie oleju silnikowego, ponieważ remont silnika może przekroczyć cenę całego samochodu.