Zawór upustowy: Jaki jest cel tego urządzenia?
Zawór upustowy (Blowoff valve or Dump valve) zmniejsza ciśnienie w silnikach z turbodoładowaniem. Zawór upustowy uwalnia sprężone powietrze bezpośrednio do atmosfery.
Zawór ten ma zapobiegać powstawaniu wysokiego ciśnienia między turbosprężarką a przepustnicą, a tym samym zmniejszać zużycie turbosprężarki i samego silnika.
Treść
Jak działa zawór upustowy?
Podczas wypuszczania sprężonego powietrza, w zależności od konstrukcji zaworu, pojawia się charakterystyczny syczący lub gwiżdżący dźwięk. Niektóre zawory są wyposażone w wylot w kształcie rurki, dzięki czemu ten dźwięk jest celowo wzmacniany. Dlatego niektórzy właściciele samochodów z silnikami z turbodoładowaniem kupują ten zawór wyłącznie ze względu na jego efekt dźwiękowy, nawet gdy silnik go nie potrzebuje.
Zawór upustowy jest podłączony przewodem podciśnieniowym do kolektora dolotowego za zaworem dławiącym. Gdy przepustnica jest otwarta, ciśnienie powietrza jest równe po obu stronach tłoka zaworu wydmuchowego, a sprężyna utrzymuje tłok w dole.
Powiązany artykuł - Przepustnica: Jak to działa i jego możliwe awarie
Jeśli jednak przepustnica jest zamknięta, ciśnienie sprężonego powietrza z turbosprężarki popycha tłok zaworu do góry, otwierając w ten sposób wylot powietrza do atmosfery lub z powrotem do turbosprężarki.
Jaka jest rola zaworu przedmuchowego?
Bez zaworu upustowego ciśnienie między przepustnicą a turbosprężarką jest przepychane z powrotem przez swobodnie obracającą się turbinę, spowalniając ją. Ma to bardzo negatywny wpływ na łożyska turbosprężarki i tym samym skraca jej żywotność.
Zawór upustowy zmniejsza również opóźnienie turbosprężarki. Bez zaworu upustowego nagromadzone ciśnienie zmniejsza prędkość obrotową turbiny turbosprężarki. Gdy pedał przyspieszenia zostanie następnie nadepnięty, turbosprężarka potrzebuje więcej czasu, aby rozkręcić się do prędkości, którą przerwała po naciśnięciu pedału przyspieszenia.
Istnieją trzy rodzaje zaworów upustowych:
Atmosferyczny
Zawory atmosferyczne uwalniają nagromadzone ciśnienie bezpośrednio z rury do otoczenia. Zawory te charakteryzują się głośnym syczeniem lub syczeniem.
Recyrkulacja
Wtłacza nagromadzone ciśnienie z powrotem do układu dolotowego przed wejściem do turbosprężarki. Ten typ zaworu wydmuchowego jest cichszy niż zawór atmosferyczny, dlatego jest stosowany w samochodach spełniających inne normy hałasu lub emisji.
Podwójny port
Kombinacja zaworów atmosferycznych i recyrkulacyjnych (wyżej wymienionych).
Dźwięk silnika z zaworem upustowym i bez niego
Posłuchaj, jak brzmi silnik z zaworem upustowym i bez niego. Porównanie zaczyna się od 2:33 na poniższym filmie.