Dostrojone kolektory wydechowe: Zwiększ wydajność silnika
Wymiana fabrycznych rur wydechowych na tuningowane to jedna z podstawowych i szeroko rozpowszechnionych modyfikacji silnika. Ale co osiągniesz taką modyfikacją i jaka jest różnica między zwykłymi leadami a tuningowanymi leadami?
Wkrótce zagłębimy się w ten temat, ale najpierw powiedzmy kilka słów o tym, do czego tak naprawdę służą kolektory wydechowe.
Treść
Funkcja kolektorów wydechowych
Kolektory wydechowe składają się z grupy rur, które wychodzą z głowicy cylindrów i łączą się na końcu w jedną rurę. Jest to rura, która kieruje gazy z głowicy bezpośrednio do rury wydechowej.
Kolektory wydechowe są zwykle wykonane z żeliwa. Na prędkość ruchu spalin ma wpływ długość, szerokość i kształt rur wydechowych. Jeśli rury są krótkie i szerokie, gazy szybko stracą swoją prędkość po opuszczeniu głowicy cylindrów.
Układ wydechowy: Jakie są jego główne elementy?
Jeśli jednak rury wydechowe są długie i wąskie, prędkość jest utrzymywana, a gazy szybciej docierają do rury wydechowej.
Tuningowane kolektory wydechowe
Dostrojone kolektory wydechowe są często bardzo niedocenianym elementem podczas modyfikacji silnika. Stosunkowo wysoka cena za taką modyfikację może być powodem jej niedoceniania.
Prawda jest taka, że bez modyfikacji lub wymiany zwykłych kolektorów wydechowych na tuningowane wszystkie inne zmiany rury wydechowej są dosłownie bezużyteczne. Zwykłe wyprowadzenia zwykle ograniczają, a straty mocy są znaczne, ponieważ tłoki muszą dosłownie wypchnąć spaliny z cylindra.
Tłoki silnika: Jak działają?
Zwykłe kolektory wydechowe są tanie i łatwe w produkcji, dlatego producenci montują je w swoich samochodach. Dostrojone kolektory wydechowe są znacznie lepszą alternatywą dla kolektorów fabrycznych, ponieważ mają precyzyjnie ukształtowane rury, które płynnie łączą się w jedną większą rurę.
Zmodyfikowane kolektory wydechowe są lżejsze i mają mniejsze opory przepływu, dzięki czemu mogą skuteczniej odprowadzać spaliny z komory silnika. Jednak dostrojone kolektory wydechowe muszą być precyzyjnie dopasowane do konkretnego typu silnika i zazwyczaj nie da się ich skonstruować w domu, jak myśli wielu amatorów.
W przypadku domowych kolektorów wydechowych może się zdarzyć, że osiągi Twojego samochodu nie tylko nie wzrosną, ale wręcz spadną.
Przed modyfikacją kolektorów wydechowych należy wykonać kilka testów. Jeśli nie jesteś w stanie określić jakiego rodzaju rur wydechowych potrzebujesz, wiele firm dostosuje rury wydechowe dokładnie do Twoich potrzeb i typu silnika, dlatego lepiej dopłacić i pozostawić tę pracę profesjonalistom.
Wpływ długości i szerokości rur wydechowych na osiągi
- Krótsza długość i większa średnica rur wydechowych - bardziej nadaje się do szybkoobrotowych silników, które często pracują pod pełnym obciążeniem.
- Dłuższe rury wydechowe o mniejszej średnicy nadają się do lepszego przepływu momentu obrotowego.
W przypadku rozwiązań energetycznych zaleca się stosowanie rur spustowych o większej średnicy (szerszych). Jednak wszystko ma swoje granice. Nie ma sensu zwiększać średnicy rur wydechowych silnika atmosferycznego o więcej niż 20%.
Nadmierna zmiana średnicy wpłynie na pulsację fal ciśnienia w rurociągu, a tym samym silnik straci przeciwciśnienie w układzie wydechowym, co jest bardzo ważne dla prawidłowego płukania cylindrów.
Moc i moment obrotowy silnika: który z tych parametrów jest ważniejszy?
Utrata przeciwciśnienia w układzie wydechowym spowoduje, że silnik nie będzie miał pierwotnej mocy przy niskich i średnich obrotach, jaką miał przy zwykłych kolektorach wydechowych.
Jak liczba kolektorów wydechowych wpływa na osiągi silnika?
Różne długości poszczególnych odgałęzień na szeregowych rurach wydechowych uniemożliwiają idealnie równoległe ułożenie spalin. Różna długość odgałęzień serii rur spustowych powoduje zderzenie spalin, gdy opuszczają rury spustowe.
Powoduje to różne zawirowania spalin, różne przeciwciśnienia i inne zjawiska, które prowadzą do niepełnego wypłukiwania spalin z głowicy cylindrów, a tym samym do zmniejszenia wydajności.
Dzięki dostrojonym kolektorom wydechowym do silników czterocylindrowych dwa rozwiązania łączą poszczególne gałęzie, albo 4-2-1, albo 4-1. Jaka jest różnica między tymi dwoma rozwiązaniami?
Dostrojone kolektory wydechowe 4-2-1:
Oznacza to, że cztery odgałęzienia rur wydechowych wychodzące z głowicy cylindrów łączą się w dwa odgałęzienia, a następnie w jedno. Przy takim rozwiązaniu rur wydechowych osiągi w całym górnym zakresie obrotów wzrosną wraz z momentem obrotowym.
W praktyce oznacza to, że wzrost mocy będzie zauważalny od średniego zakresu obrotów, ale nie będzie on tak duży jak przy rozwiązaniu 4-1.
Dostrojone kolektory wydechowe 4-1:
Oznacza to, że cztery odgałęzienia wychodzące z głowicy cylindrów połączą się na swoich końcach, tworząc jedno większe odgałęzienie. Takie rozwiązanie rur wydechowych ma na celu maksymalne osiągi. Jednak silnik będzie pracował optymalnie tylko w wąskim zakresie obrotów.
W praktyce oznacza to, że wzrost mocy odczujesz dopiero przy wysokich obrotach, a w średnim zakresie obrotów moc będzie mniej więcej taka sama jak przy zwykłych kolektorach wydechowych. Rozwiązanie 4-2-1 jest więc znacznie lepsze do normalnej jazdy. Nie osiągniesz tak dużego przyrostu mocy jak przy rozwiązaniu 4-1, które jest szczególnie odpowiednie dla samochodów w pełni wykorzystujących maksymalną moc.
Kolektory wydechowe i taśma termoizolacyjna
Aby osiągnąć maksymalny efekt, zestrojone rury wydechowe są powlekane termoizolacyjnym, niepalnym materiałem lub owijane taśmą termoizolacyjną, co przyspiesza przepływ spalin i prowadzi do lepszej gotowości silnika do wchodzenia na obroty.
Owinięte rury spustowe lub rury wydechowe utrzymują ciepło spalin (schłodzone spaliny tracą prędkość), a tym samym zapewniają szybsze i skuteczniejsze opróżnianie układu wydechowego.
Tuningowane kolektory wydechowe i ich zalety
- Wzrost mocy wynosi około 5 i 10%, w zależności od typu silnika.
- Skład spalin zmienia się nie tylko po wyregulowaniu rur wydechowych, więc nie musisz się martwić o kontrolę emisji.
- Samochody z katalizatorami na standardowych kolektorach wydechowych mogą spodziewać się jeszcze większego wzrostu osiągów dzięki braku katalizatora.
- Rury spustowe wykonane z wysokiej jakości stali nierdzewnej (dłuższa żywotność)
- Tuningowane rury wydechowe są lżejsze (zmniejszenie masy). Tuningowane rury wydechowe są więc idealnym rozwiązaniem na zwiększenie osiągów silnika.