Modyfikacja głowicy cylindrów: jak zwiększyć osiągi silnika?
![Głowica cylindra](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/cf4a4947-3c4e-4d12-9a62-59f08297e9e4/origin.jpg)
Modyfikacja głowicy cylindrów to popularny, ale wymagający technicznie sposób na zwiększenie osiągów silnika. Dlatego w tym artykule przyjrzymy się możliwym modyfikacjom głowicy cylindrów i jej akcesoriów.
Ten artykuł zawiera jedynie informacje na temat potencjalnych regulacji głowicy cylindrów i jej akcesoriów i nie służy jako przewodnik.
Treść
Regulacja głowicy cylindrów i jej akcesoriów:
- zmniejszenie głowicy
- zmniejszenie uszczelki głowicy
- powiększenie i wypolerowanie kanałów dolotowych i wydechowych w głowicy
- powiększenie gniazd zaworowych
- modyfikacja zaworów
Opuszczanie głowicy cylindrów i uszczelki głowicy cylindrów:
Jednym ze sposobów na zwiększenie mocy silnika jest zwiększenie ciśnienia w cylindrze poprzez zwiększenie stopnia sprężania. Współczynnik kompresji można zwiększyć na kilka sposobów, na przykład:
- przez opuszczenie głowicy cylindrów
- przez zmniejszenie uszczelki pod głowicą cylindrów
- przez opuszczenie bloku silnika
- przez zmianę wysokości tłoków lub wymianę tłoków
- poprzez wymianę korbowodów na dłuższe korbowody
Interesować nas będą tylko dwie pierwsze opcje. Bardziej ekonomicznym z tych sposobów, za pomocą którego można zwiększyć stopień sprężania, jest zmniejszenie uszczelki głowicy lub jej wymiana na dolną.
![Uszczelka głowicy: co to jest i jak stwierdzić, czy jest przepalona?](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/e7b6f7da-674e-4a3c-8b75-2bf1e0f7f1a5/origin.jpg)
Uszczelka głowicy: co to jest i jak stwierdzić, czy jest przepalona?
Niższa uszczelka głowicy nie zwiększy osiągów, bo redukcję można obliczyć tylko w kilku dziesiątych milimetra. Jest to jednak mniej wymagający i łagodniejszy sposób niż opuszczanie samej głowicy cylindrów.
Opuszczanie głowicy cylindrów jest znacznie skuteczniejszym, ale trudniejszym sposobem. Jeśli nie masz niezbędnych narzędzi i wystarczającej wiedzy, radzę pozostawić tę regulację specjalistom.
Przy tej modyfikacji istnieje ryzyko, że zawory spotkają się z tłokami przy zbyt dużym opuszczeniu głowicy, co byłoby kosztowne. Ponadto opuszczanie głowicy nie odbywa się za pomocą pilników lub innych podobnych narzędzi, jak myśli wielu garażowych majsterkowiczów na forach.
![Głowica cylindra: Czy wiesz, jaka jest jej funkcja?](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/c9f08ae6-38b2-439b-be4c-c9198e61b0e7/origin.jpg)
Głowica cylindra: Czy wiesz, jaka jest jej funkcja?
Głowica cylindrów musi być równomiernie opuszczona. Ładunek zmniejsza się o około 1 do 2 milimetrów, w zależności od typu silnika. W większości przypadków jednak 2 milimetry to granica, gdy istnieje już ryzyko zderzenia zaworów z tłokami.
Po takiej modyfikacji wzrost wydajności jest już zauważalny; silnik ma większy moment obrotowy i łatwiej wkręca się na obroty.
![Głowica cylindra](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/c9f08ae6-38b2-439b-be4c-c9198e61b0e7/origin.jpg)
Powiększanie i polerowanie kanałów dolotowych i wydechowych głowicy cylindrów:
Jeśli kiedykolwiek miałeś okazję zobaczyć rozmontowaną głowicę cylindrów, z pewnością zauważyłeś, że powierzchnia seryjnych kanałów dolotowych i wydechowych jest chropowata i nieprecyzyjnie ukształtowana. Wszystko to powoduje duże straty pompowania podczas zasysania i wydmuchiwania zawartości butli.
Aby więc te straty zmniejszyć, musimy wypolerować kanały, zmienić ich kształt i zwiększyć średnicę. Średnicę kanałów dolotowych i wydechowych głowicy cylindrów można zwiększyć zaledwie o kilka maleńkich milimetrów, co prawie nic nie przyniesie. Chociaż wraz z innymi modyfikacjami pomoże.
Kolejną zaletą takiej modyfikacji głowicy cylindrów jest, jak już wspomniano, zmniejszenie strat pompowania, co zwiększa wydajność objętościową (napełniania) silnika.
Sprawność objętościowa silnika:
Sprawność objętościowa silnika to stosunek ilości mieszanki zassanej do cylindra do teoretycznej ilości mieszanki zassanej do cylindra bez strat. Sprawność objętościowa silnika wolnossącego waha się średnio od 50% do 90%.
Jednocześnie przy pewnych obrotach osiąga maksimum, a wraz z dalszym wzrostem lub spadkiem obrotów wydajność napełniania silnika maleje.
Maksymalny moment obrotowy silnik osiąga przy prędkości maksymalnej sprawności objętościowej i w tym obszarze mieści się również zakres idealnych prędkości obrotowych silnika. Regulacja kanałów dolotowych i wydechowych głowicy cylindrów odbywa się za pomocą szlifierki elektronicznej lub noża technicznego.
![Moc i moment obrotowy silnika: który z tych parametrów jest ważniejszy?](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/5a8cbc11-21fa-4e06-bf3b-084e921b9143/origin.jpg)
Moc i moment obrotowy silnika: który z tych parametrów jest ważniejszy?
Zmodyfikowane kanały dolotowe i wylotowe głowicy cylindrów oraz kolektora dolotowego zwiększają w ten sposób ilość mieszanki dostarczanej do i z cylindrów, zwiększając tym samym moc i wartość momentu obrotowego.
Powiększanie gniazd zaworowych i modyfikacja zaworów:
Dzięki powiększeniu gniazd zaworowych i regulacji zaworów uzyskuje się zmniejszenie strat pompowania i zwiększenie wydajności napełniania silnika. Podczas powiększania średnicy gniazd zaworów obowiązuje ta sama zasada i procedura pracy, co przy powiększaniu kanałów dolotowych i wydechowych głowicy cylindrów.
Regulacja zaworów polega na wypolerowaniu trzonka i głowicy zaworu oraz zaokrągleniu krawędzi płytki zaworu. Zawory są zaokrąglane na tokarce lub szlifierce.
Mam nadzieję, że to będzie informacja na dziś. W następnym artykule przyjrzymy się, jak iz czym można zwiększyć głośność silnika.