Modyfikacja kolektora dolotowego: Zwiększ wydajność silnika
Modyfikacja kolektora dolotowego jest jedną z najbardziej podstawowych i niedrogich modyfikacji silnika, z którymi może sobie poradzić każdy entuzjasta samochodów. Każdego dnia możemy spotkać w internecie wiele osób zainteresowanych tym, jak zwiększyć wydajność silnika. Postanowiliśmy więc napisać artykuł poświęcony temu zagadnieniu.
W tym artykule dowiesz się w szczególności o możliwościach zwiększenia osiągów silnika wolnossącego poprzez regulację kolektora dolotowego. Pamiętaj, że to nie jest przewodnik, a wszystko, co robisz, robisz na własne ryzyko.
Treść
Modyfikacja wydajności: co muszę wiedzieć?
Wiele modyfikacji zwiększających wydajność jest bardzo kosztownych i nie zawsze odczujesz wystarczający wzrost wydajności zgodnie z oczekiwaniami. Aby osiągnąć jak największy wzrost wydajności, konieczne jest wykonanie kilku regulacji jednocześnie.
Należy zrozumieć, że wszelkie modyfikacje silników o małej pojemności skokowej i silników trzycylindrowych to tylko niepotrzebne marnowanie pieniędzy. Ludzie, którzy chcą zmodyfikować swój jednolitrowy MPi lub trzycylindrowy HTP, muszą zrozumieć, że bez względu na to, co zrobią, z tych silników nic nie wyjdzie.
Te silniki są skazane na osiągi. Za pieniądze, które włożyłbyś w modyfikację takiego silnika, dostałbyś tylko niewielki wzrost wydajności. Dlatego lepiej jest zaoszczędzić pieniądze i kupić mocniejszy samochód w pierwszej kolejności.
Moc i moment obrotowy silnika: który z tych parametrów jest ważniejszy?
Przejdźmy więc do rzeczy. Oto kilka wskazówek, jak zwiększyć osiągi silnika poprzez modyfikację kolektora dolotowego lub zastąpienie klasycznego filtra filtrem sportowym (bawełnianym).
Wydajny filtr powietrza
Chyba najprostszą i najtańszą modyfikacją jest wymiana klasycznego papierowego filtra powietrza na bawełniany, który ma większy przepływ powietrza. Jednak wiele osób twierdzi, że to strata pieniędzy i że wymiana filtra jest zbędna.
Kilka firm przeprowadziło testy i potwierdzono, że filtr bawełniany może zwiększyć wydajność o kilka koni mechanicznych, mniej więcej o dwa, trzy. Na razie wstrzymaj się ze śmiechem.
Filtr powietrza: Do czego służy i jakie są jego rodzaje?
Oczywiście po tej modyfikacji nie ma zauważalnego wzrostu wydajności. Dlatego jest łączony z innymi modyfikacjami. Zaletą jest również długa żywotność filtra bawełnianego, jeśli się zabrudzi, należy go wyprać i znów jest jak nowy.
Regulacja kolektora dolotowego
Regulację kolektora dolotowego można wykonać na dwa sposoby:
- Ssanie bezpośrednie
- Ssanie udarowe
1. Bezpośrednie ssanie
W tej metodzie regulacji rury ssącej konieczne jest, aby nowa rura ssąca była jak najkrótsza i miała jak najmniej fałd. Jednocześnie należy jednak upewnić się, że rura ssąca nie znajduje się zbyt blisko silnika, co pozwoli uniknąć zasysania gorącego powietrza.
2. Odsysanie udarowe
Ten rodzaj modyfikacji dolotu jest znacznie lepszy, ale bardziej skomplikowany, ponieważ powietrze dostaje się do silnika poprzez ciąg, co oznacza, że im szybciej samochód się porusza, tym większy ciąg powietrza działa na przód samochodu.
Podobnie jak w przypadku ssania bezpośredniego, nowa rura ssąca musi mieć jak najmniej fałd, być jak najkrótsza i nie zasysać gorącego powietrza. W przypadku zasysania strumieniowego musi ono kończyć się w miejscu, w którym działa największy podmuch powietrza – masce, zderzaku, okolicy świateł przeciwmgielnych, błotnikach itp.
Wniosek
Najlepszymi materiałami do regulacji ssania są węże plastikowe, gumowe, silikonowe lub węże i rury wykonane z lekkich stopów, głównie ze względu na doskonałą izolację cieplną.
Dostrojone kolektory wydechowe: Zwiększ wydajność silnika
Modyfikacja rury dolotowej i wymiana filtra powietrza to najtańsze i najłatwiejsze modyfikacje silnika. W następnym artykule możesz przeczytać o innych opcjach zwiększenia osiągów swojego samochodu.