Oś napędowa: Przód, tył, 4x4. Jak to wpływa na samochód?
Oś napędowa to oś, na którą przekazywany jest moment obrotowy silnika i której koła napędzają samochód. W ten sposób oś napędowa przenosi moment obrotowy silnika poprzez koła na drogę.
Jak oś napędowa wpływa na właściwości jezdne pojazdu? Przyjrzyjmy się temu.
Treść
Co to jest oś napędowa?
Podczas projektowania samochodu istotne jest określenie osi, która będzie napędzana. Właściwości jezdne samochodu zależą od osi napędowej i możliwości przenoszenia mocy silnika na drogę.
Moc i moment obrotowy silnika: który z tych parametrów jest ważniejszy?
W większości przypadków oś napędową dobiera się w zależności od mocowania silnika, co również znacząco wpływa na właściwości jezdne samochodu. Niektóre kombinacje mocowania silnika i napędzanej osi są bezużyteczne (np. silnik z tyłu z napędem na przednią oś).
Oś napędowa nadaje samochodowi specyficzne właściwości jezdne. W przypadku samochodów dwuosiowych dostępne są następujące opcje napędu osi:
Napęd na przednią oś
Napęd na tylną oś
Napęd na cztery koła (4x4, AWD)
1. Napęd przedniej osi
Napęd samochodu zapewniają tylko przednie koła, które jednocześnie zmieniają kierunek jazdy samochodu. Ten rodzaj napędu jest stosowany wyłącznie wtedy, gdy silnik samochodu znajduje się z przodu.
2. Napęd tylnej osi
Tylne koła zapewniają napęd samochodu, podczas gdy przednie koła służą do zmiany kierunku jazdy samochodu. Ten rodzaj napędu jest stosowany zarówno w silnikach montowanych z przodu, jak iz tyłu.
3. Napęd na cztery koła
Wszystkie koła samochodu napędzają samochód, a ten napęd na cztery koła może być stały (zwykle AWD) lub przełączalny (zwykle określany jako 4x4, ale może się różnić). .
Jeśli napęd na cztery koła jest przełączalny, możliwe jest przełączenie napędu samochodu na tryb napędu na przednie koła lub tryb napędu na tylne koła, w zależności od konkretnego samochodu.
Połączenie mocowania silnika z napędem osi znacząco wpływa na właściwości jezdne samochodu, natomiast różne konfiguracje mają wady.
Co to jest podsterowność?
Podsterowność to zjawisko występujące podczas pokonywania zakrętu z dużą prędkością lub gdy pogorszyły się warunki przyczepności do drogi. Kiedy pojawia się podsterowność, samochód ma tendencję do kontynuowania jazdy w pierwotnym kierunku i wylatywania poza zewnętrzną krawędź zakrętu, co oznacza, że samochód nie skręca wystarczająco.
Podsterowność: jak radzić sobie w poślizgu podsterowności?
Podsterowność zwykle występuje w samochodach z napędem na przednie koła, ale może również wystąpić w pojazdach z napędem na tylne koła. Przyczyną podsterowności jest utrata przyczepności kół na osi napędowej samochodu.
Co to jest nadsterowność?
Nadsterowność to zjawisko, które podobnie jak podsterowność występuje podczas pokonywania zakrętu z dużą prędkością lub gdy pogorszyły się warunki przyczepności do drogi.
Dzieje się tak, gdy przednia część samochodu chętnie skręca w zakręt, ale tylna część kontynuuje w pierwotnym kierunku. Powoduje to, że samochód obraca się w przeciwnym kierunku lub niekontrolowany obrót, powodując niepożądane zawracanie.
Nadsterowność: Jak poradzić sobie w poślizgu nadsterowności?
Nazwa tego zjawiska wzięła się więc od faktu, że pojazd za bardzo skręca podczas nadsterowności. Z reguły nadsterowność pojawia się w samochodach z napędem na tylne koła, ale pojazdy z napędem na przednią oś nie są wyjątkiem.
Jednak w przypadku pojazdu z napędem na przednią oś osiągnięcie nadsterowności jest dość skomplikowane. Bezpośrednią przyczyną nadsterowności samochodu jest utrata przyczepności kół tylnej osi.
Wniosek
Napęd na cztery koła stara się wyeliminować większość wad napędu na przednie lub tylne koła, ale wymaga kilku elementów, które znacznie zwiększają wagę, ale także cenę z auta.