PowerPulse: technologia, która pomaga wyeliminować turbodziurę
PowerPulse to technologia, która pomaga wyeliminować powolny rozruch mocy typowy dla silników z turbodoładowaniem.
Powolne narastanie mocy, tak zwane turbodziura, jest problemem wielu silników z turbodoładowaniem. O co tak naprawdę chodzi i czym jest turbo lag?
Treść
Co to jest opóźnienie turbo?
Turbo lag to opóźnienie między momentem naciśnięcia pedału przyspieszenia a momentem, w którym turbosprężarka zaczyna dostarczać dodatkową moc do turbodoładowanego silnika. Czas, aby układ wydechowy i turbosprężarka wytworzyły wymagany impuls do zwiększenia mocy.

Turbo Lag: Co to jest i jak go zmniejszyć?
Powód jest prosty – spaliny napędzają turbosprężarkę, a dopóki silnik nie rozgrzeje się, nie ma czym jej napędzać. Doładowania nie mają tego problemu, ponieważ są napędzane bezpośrednio przez silnik, a reakcja na gaz jest więc natychmiastowa.
Rozwiązań na walkę z turbodziurą jest kilka, ale Volvo poszło po swojemu iw ten sposób opracowało technologię PowerPulse. Technologia PowerPulse została wprowadzona w 2015 roku w Volvo S90 i XC90 z najmocniejszym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,0 i mocy 173 kW.
Jak działa technologia PowerPulse?
Silnik wykorzystujący technologię PowerPulse jest wyposażony w napędzaną elektrycznie sprężarkę, która napełnia dwulitrowy zbiornik ciśnieniowy sprężonym powietrzem z wlotu, gdy nie jest wymagana pełna moc silnika.
Ten zbiornik ciśnieniowy magazynuje powietrze pod ciśnieniem 12 bar iw razie potrzeby odprowadza zebrane sprężone powietrze do sekcji wydechowej przed turbosprężarką.

Turbosprężarka: jakie są jej zalety i czym jest turbodziura?
Chociaż dopływ powietrza wystarcza tylko na jedną dziesiątą sekundy, jest to wystarczający czas, aby turbosprężarka zaczęła obracać się szybciej, dostarczając w ten sposób więcej powietrza do silnika.
Tym samym silnik odpala i nie ma już potrzeby dostarczania powietrza ze zbiornika przed turbosprężarkę, ponieważ powstające spaliny przejmą tę pracę.
Ograniczenia technologii PowerPulse
Jednak technologia PowerPulse działa tylko do prędkości 30 km/h, więc praktycznie jest aktywna tylko podczas rozruchu, kiedy opóźnienie w reakcji na gaz jest największe. Efektem zastosowania tej technologii jest lepsza reakcja na dodanie gazu oraz wyeliminowanie turbodziury.