Turbosprężarka a silnik wolnossący. Który jest lepszy?

Jaguar diesel engine shot at the 2006 London Motor Show
Opublikowany

Każdy kierowca samochodu zna silniki z turbodoładowaniem i bez. Miłośnicy samochodów czasami nie zgadzają się i debatują, który z tych silników jest lepszy.

Ten artykuł jest kontynuacją serii o silnikach. W nim krótko przeanalizujemy działanie, zalety i wady silników z turbodoładowaniem i wolnossących.

Treść

Silnik wolnossący

Mustang on a drag racing

Silnik wolnossący działa poprzez otwieranie zaworów dolotowych, gdy tłok porusza się w dół, umożliwiając tłokowi zassanie wymaganej ilości powietrza do komory spalania.

Silnik wolnossący pracuje przy takim samym ciśnieniu atmosferycznym, jak w miejscu, w którym aktualnie się znajduje, co oznacza, że ​​podczas zasysania do cylindra zasysa tyle powietrza, ile wynosi jego pojemność w cm sześciennych. Innymi słowy, cylinder o objętości 500 cm3 zasysa tylko taką ilość powietrza, którą następnie miesza z paliwem, równą swojej objętości.

W rzeczywistości jednak dokładnie 500 cm3 powietrza nigdy nie dostanie się do cylindra, ale trochę mniej, bo część przestrzeni zostanie wypełniona paliwem i spalinami z poprzedniego cyklu, a nie możemy zapomnieć straty pompowania.

Zalety:

  • Prostota techniczna — ten silnik składa się z mniejszych części, które mogą ulec awarii.
  • Tańsza konserwacja - tańsze części zamienne, takie jak świece, olej i filtry.

Niedogodności:

  • Większe spalanie
  • Niższa moc - przy tej samej pojemności skokowej silnik atmosferyczny osiąga mniejszą moc niż silnik turbodoładowany.

Silnik z turbodoładowaniem

Turbosprężarka

Silnik z turbodoładowaniem może zwiększyć ciśnienie powietrza dolotowego, które trafia do silnika, a tym samym zwiększyć jego wydajność objętościową. Większa ilość powietrza pozwala na zapalenie większej ilości paliwa. Dzięki temu osiągi silnika są wyższe. Silnik może być doładowany na dwa sposoby, albo przez turbo, albo przez doładowanie.

Sprężarki są używane w znacznie mniejszej ilości, ponieważ są napędzane przez silnik, co oznacza, że ​​pewna ilość mocy jest zużywana tylko na jego napęd, co również skutkuje większym zużyciem paliwa.

Turbosprężarka napędzana jest energią ze spalin, dzięki czemu nie obciąża niepotrzebnie silnika i nie zwiększa zużycia paliwa. Jednak turbodoładowany silnik ma bardziej złożony układ dolotowy i wydechowy, co oznacza również jego wyższą cenę.

Zalety:

  • Niższe zużycie paliwa
  • Wyższe osiągi - przy zachowaniu tej samej pojemności silnik z doładowaniem osiąga wyższe osiągi niż atmosferyczny.

Niedogodności:

  • Wyższa cena — ponieważ silnik z turbodoładowaniem jest strukturalnie bardziej złożony i zawiera znacznie większą liczbę części niż silnik bez doładowania, znajduje to również odzwierciedlenie w jego cenie.
  • Droższa konserwacja

Wniosek

To od Ciebie zależy, jaki typ silnika wybierzesz, ale przede wszystkim powinieneś zastanowić się, jak i gdzie będziesz jeździł swoim samochodem.