Twin-scroll turbo: jakie są jego zalety i wady?
Turbosprężarka twin-scroll to turbosprężarka z dwoma kanałami dolotowymi spalin w części turbiny.
W tym artykule pokrótce przeanalizujemy działanie turbosprężarki twin-scroll oraz zalety i wady.
Treść
Jak działa turbosprężarka twin-scroll?
Rury wydechowe z cylindrów prowadzą do jednego, a do drugiego kanału Twin-turbo, dzięki czemu podciśnienie nie pobiera energii ze spalin jednego cylindra. Natomiast zawór wydechowy drugiego cylindra jeszcze się nie zamknął, ale jego zawór dolotowy już zaczął się otwierać.
Jeżeli zapłon w cylindrach jest w kolejności 1-3-4-2 to przewody z cylindrów 1 i 4 będą poprowadzone do jednego kanału, a przewody z cylindrów 2 i 3 do drugiego kanału.
W takim przypadku nie będzie strat energii spalin, ponieważ cylinder 3, który pobierałby energię ze spalin z cylindra pierwszego, nie jest podłączony do tego samego przewodu. Te dwie rury (rury spustowe) łączą się tylko przy turbinie.
Turbosprężarka: jakie są jej zalety i czym jest turbodziura?
Zalety turbosprężarki twin-scroll:
- Lepsza wydajność napełniania i szybsza reakcja silnika - zwłaszcza przy niskich obrotach
- Cena zbliżona do zwykłej turbosprężarki
- Wydajność zbliżona do twin-turbo - inny typ turbosprężarki niż turbosprężarka typu twin-scroll
- Dobra niezawodność
Wady turbosprężarki twin-scroll:
- Trudna konstrukcja rur wydechowych
- Trudne rozwiązanie konstrukcyjne dla silników o większej liczbie cylindrów
- Konieczność posiadania parzystej liczby cylindrów