Twin-turbo: jakie są jego zalety i wady?
![Engine](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/029a4ad7-3a88-49f2-a79f-ae6aa8c448f0/origin.jpg)
Twin-turbo, znane również jako Bi-turbo, to nazwa nadana silnikom z doładowaniem wyposażonym w dwie turbosprężarki.
Dwie turbosprężarki działają albo w konfiguracji równoległej (łącznie), albo w konfiguracji sekwencyjnej (osobno).
Treść
Podwójne turbo pracujące równolegle:
W tej konfiguracji obie turbosprężarki są tej samej wielkości, przy czym jedna turbosprężarka jest napędzana jedną połową, a druga drugą połową spalin silnika i obie pracują jednocześnie.
Jednak w większości przypadków sprężone powietrze z obu turbosprężarek jest mieszane we wspólnym kolektorze dolotowym i przesyłane do poszczególnych cylindrów. Z takim rozwiązaniem turbodoładowania można spotkać się zwłaszcza w silnikach wielocylindrowych.
![Turbosprężarka: jakie są jej zalety i czym jest turbodziura?](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/570c01eb-1273-441b-b627-76cbf826d209/origin.jpg)
Turbosprężarka: jakie są jej zalety i czym jest turbodziura?
Małe turbosprężarki mają niską bezwładność, więc do obrócenia turbiny potrzebna jest tylko niewielka ilość energii ze spalin. Dwie małe turbosprężarki są często używane w konfiguracji równoległej zamiast dwóch dużych.
Sekwencyjnie pracujące Twin-turbo:
W częściej stosowanej konfiguracji sekwencyjnej jedna turbosprężarka jest mała, a druga większa. Mniejsza turbosprężarka pracuje przy niskich prędkościach, pracując przy średnich i wyższych z góry określonych prędkościach obrotowych silnika. Tylko duża turbosprężarka pracuje samodzielnie.
Przy takiej konfiguracji turbosprężarki mogą też pracować tak, że mniejsza turbosprężarka będzie pracowała w całym spektrum obrotów, a większa będzie się do niej podłączała dopiero na wysokich obrotach.
Powód zastosowania dwóch turbosprężarek o różnej wielkości jest bardzo prosty. Duże turbosprężarki są mniej wydajne przy niskich obrotach, co skutkuje niższym ciśnieniem w kolektorze dolotowym. I odwrotnie, mniejsze turbosprężarki obracają się szybciej przy niższych obrotach, ale nie mogą dostarczyć wystarczającej ilości sprężonego powietrza przy wyższych obrotach.
![Turbo Lag: Co to jest i jak go zmniejszyć?](https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/b258d15a-6865-480e-aa17-e6dee9820817/origin.jpg)
Turbo Lag: Co to jest i jak go zmniejszyć?
Działający sekwencyjnie Twin-turbo spełnia zarówno wysokie wymagania wydajnościowe, jak i zapotrzebowanie na elastyczność silnika przy niskich obrotach. Dodatkowo Twin-turbo pomaga znacznie zredukować turbo lag, tzw. turbo lag. Ta konstrukcja wymaga skomplikowanych zestawów rur do zasilania obu turbosprężarek.
Jakie są zalety Twin-turbo?
- Podwójna turbosprężarka spełnia wymagania dotyczące wysokich osiągów, ale wymaga również elastyczności silnika przy niskich obrotach.
- Podwójne turbo znacznie eliminuje turbodziurę.
Jakie są wady Twin-turbo?
- Wysoka cena
- Skomplikowana konstrukcja
- Wyższe koszty obsługi