Valvetronic: Jak działa system zmiennego wzniosu zaworów?

BMW - Valvetronic
Opublikowany

Valvetronic to oznaczenie silników BMW wyposażonych w system zmiennego wzniosu zaworów. Jest to układ, który w połączeniu ze zmiennymi fazami rozrządu umożliwia zmianę położenia wałka rozrządu niezależnie od położenia wału korbowego. Może również zmienić wysokość i czas otwarcia zaworu.

Technologia ta służy do optymalizacji parametrów silnika. Dzięki systemowi Valvetronic silniki osiągają wyższe osiągi, mniejsze zużycie paliwa i niższą emisję.

Treść

Niektóre silniki benzynowe BMW wyposażone są w system Valvetronic (zmienny skok zaworów), połączony z systemem Double Vanos i tym samym zmiennymi fazami rozrządu.

Jak działa Valvetronic?

System Valvetronic w połączeniu z systemem Double Vanos umożliwia w pełni zmienny skok zaworów, co umożliwia wymianę przepustnicy. Silniki BMW wyposażone w system Valvetronic mają przepustnicę tylko do trybu awaryjnego.

Przepustnica jest stale otwarta, jeśli silnik pracuje tak, jak powinien. Poprzez wymianę przepustnicy udało się wyeliminować straty podczas przepływu przez nią powietrza. System Valvetronic został wprowadzony w 2001 roku w modelu BMW Compact 316ti.

W silniku z turbodoładowaniem układ ten zastosowano po raz pierwszy w silniku N55, który zastosowano m.in. w BMW 535i (F10/F11/F07) czy BMW 335i (E90/E91/E92/E93). Samochód BMW stopniowo zaczął wyposażać swoje inne silniki w ten system.

Głównym powodem zastosowania tego systemu jest wyższa osiągi silnika, jego mniejsze spalanie, mniejsza emisja spalin oraz szybsza i lepsza reakcja na wciśnięcie pedału gazu.

Jak już wspomniałem, Valvetronic to system zmiennych faz rozrządu, połączony z systemem Double Vanos, a więc systemem zmiennych faz rozrządu.

Układ ten potrafi zmienić położenie wałka rozrządu względem wału korbowego nawet o 60°, a dzięki urządzeniu elektromechanicznemu umożliwia płynną zmianę skoku zaworów dolotowych od skoku minimalnego (0,3 mm) do maksymalnego skoku (9,7 mm).

Zmiana ustawienia między minimalnym a maksymalnym wzniosem zaworów zajmuje zaledwie 300 milisekund, tyle samo ile zajmuje ustawienie układu zmiennych faz rozrządu Double Vanos.

Budowa układu Valvetronic

Mechanizm rozdzielczy systemu Valvetronic zawiera dodatkowo wahacz pośredni, który wraz ze zwykłym wahaczem tworzy połączenie między krzywką wałka rozrządu a zaworem.

Za pomocą wałka mimośrodowego wahacz pośredni wpływa w ten sposób na podnoszenie zaworów ssących. Wał mimośrodowy, na którym znajdują się wahacze pośrednie, porusza się za pomocą silnika elektrycznego.

Ta metoda sterowania zaworami jest bardzo wymagająca pod względem dokładności produkcji. Wszystkie elementy mechanizmu rozrządu muszą być wykonane z dużą precyzją. Dlatego wahacze pośrednie i zaworowe są oznaczone tym samym numerem seryjnym, który jest wypalany laserowo na częściach.

Obejrzyj krótką prezentację wideo funkcji systemu Valvetronic: