Jak objawia się uszkodzona turbosprężarka?

Turbosprężarka
Opublikowany

Dziś silniki doładowane dominują wśród innych silników pod maskami samochodów. W porównaniu do klasycznych silników wolnossących są mocniejsze i oszczędniejsze przy spokojnej jeździe. Mają jednak jedną zasadniczą wadę.

W porównaniu z silnikami bez doładowania są one technicznie bardziej złożone, mniej niezawodne i droższe w utrzymaniu. Konieczne jest traktowanie ich z uwagą i troską.

Treść

Szczególną uwagę należy zwrócić na turbosprężarkę, która nie jest nieśmiertelna jak silnik samochodowy. Naprawa jest droga, a wymiana jeszcze droższa.

Ale jak objawia się uszkodzona turbosprężarka? Odpowiemy na to pytanie w kolejnych 5 punktach.

1. Turbo gwizdek

Gwizdek turbosprężarki to jeden z objawów wskazujący, że coś jest nie tak z turbosprężarką. Rzeczywiście, załóżmy, że turbosprężarka gwiżdże wraz ze wzrostem obrotów. W takim przypadku problem może leżeć w zużytych łożyskach turbosprężarki, w nieszczelności między turbosprężarką a jej rurą lub w uszkodzeniu jednej z jej turbin.

Turbosprężarka

Jednak w każdym przypadku gwizdek turbo zwykle nie jest normalny, dlatego należy udać się do warsztatu w celu sprawdzenia lub ewentualnej naprawy tego problemu.

2. Niebieski dym z rury wydechowej

Niebieski dym z wydechu

Niebieski dym z wydechu oznacza tylko jedno: olej silnikowy dostaje się do komory cylindra. Im więcej oleju silnikowego wnika do cylindrów, tym bardziej samochód pali.

Olej silnikowy może dostać się do przestrzeni cylindrów na kilka sposobów, na przykład przez uszkodzoną uszczelkę głowicy, zużyte pierścienie tłokowe, tuleje cylindrowe, tłoki, cylindry lub samą turbosprężarkę.

Turbosprężarka jest smarowana i chłodzona olejem silnikowym. Może przeniknąć do obszaru turbiny, a następnie przedostać się do komory spalania. Rezultatem jest niebieski dym z wydechu i zwiększone zużycie oleju silnikowego.

3. Zwiększone zużycie oleju

Wlewanie oleju silnikowego

Problem ten można połączyć z niebieskim dymem z wydechu. Jeżeli przyczyną zwiększonego zużycia oleju jest turbosprężarka, to winne mogą być uszkodzenia przewodów zasilających turbosprężarkę olejem silnikowym i uszczelnień turbosprężarki lub uszkodzenie łożysk turbosprężarki.

Jeśli olej przedostaje się przez turbosprężarkę do komory spalania silnika tylko w minimalnej ilości, problem nie jest tak poważny.

W przypadku dużego wycieku oleju w komorze cylindra należy zachować ostrożność. Jeśli masz silnik Diesla, może to być przerażające. Zjawisko to nazywane jest również uciekającym olejem napędowym. Ale o co chodzi?

Jak zapewne już wiesz, obracające się części turbosprężarki są smarowane olejem silnikowym. W przypadku uszkodzenia uszczelki, turbosprężarka wtłoczy ją wraz z powietrzem bezpośrednio do cylindrów, zwiększając tym samym prędkość obrotową silnika, a co za tym idzie również prędkość samej turbosprężarki.

Powoduje to, że turbosprężarka nieustannie wtłacza do cylindrów więcej powietrza i oleju silnikowego, aż do zniszczenia silnika, spalenia całego oleju lub zatarcia.

Mówiąc najprościej, jest to awaria, w której silnik zaczyna w niekontrolowany sposób zużywać olej silnikowy. Jeśli taka awaria wystąpi, zwykle kończy się zniszczeniem silnika.

4. Nadmierne doładowanie turbosprężarki

Można to rozpoznać po intensywnych reakcjach silnika na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Tak jak zbyt niskie ciśnienie doładowania turbosprężarki nie jest pożądane, tak samo jest w przypadku zbyt wysokiego ciśnienia doładowania turbosprężarki.

To nadmierne ciśnienie doładowania turbosprężarki może być spowodowane tylko przez wadliwy regulator. W przypadku awarii należy go wymienić.

5. Utrata wydajności

Model 3D działającego silnika V8. Tłoki i inne części mechaniczne są w ruchu.

Utrata mocy może mieć różne przyczyny, do których oczywiście należy również uszkodzona turbosprężarka. Typowym powodem jest awaria turbiny, która dba o wlot powietrza. W takim przypadku turbosprężarka nie może wykorzystać maksymalnego ciśnienia doładowania, a tym samym nie dostarczy pełnej mocy do silnika.

Jednak utrata mocy może również wskazywać na problem z turbosprężarką o zmiennej geometrii. Może to spowodować zablokowanie łopatek przez sadzę, przez co turbosprężarka nie będzie w stanie wytworzyć wyższego ciśnienia napełniania. W takim przypadku często wystarczy oczyszczenie mechanizmu z sadzy.