Silnik nie nagrzewa się do prawidłowej temperatury: Gdzie leży problem?

Temperatura silnika
Opublikowany

Temperatura płynu chłodzącego jest bardzo ważna dla prawidłowej i wydajnej pracy silnika. Każdy silnik ma określoną idealną temperaturę roboczą, którą musi osiągnąć do optymalnej pracy.

Dla prawidłowej pracy silnika idealna temperatura płynu chłodzącego wynosi od 80°C do 90°C (176 do 194 stopni Fahrenheita), w zależności od typu i konstrukcji silnika.

Treść

Wstęp

Jeśli silnik nie jest optymalnie rozgrzany i ma niższą temperaturę niż powinien, oznacza to większe zużycie paliwa, gorszą pracę i większy hałas. Ponadto, ze względu na niską temperaturę, zwiększa się również tarcie, co prowadzi do większego zużycia wszystkich części silnika.

Ale co powoduje problem, gdy wskaźnik temperatury płynu chłodzącego nie osiąga optymalnej temperatury silnika? Przyczyną tego problemu może być awaria niektórych podzespołów silnika, najczęściej awaria termostatu lub czujnika temperatury płynu chłodzącego.

Jak objawia się zły termostat?

Problem ze złym termostatem objawia się zbyt wysoką lub odwrotnie niską temperaturą płynu chłodzącego. Mówiąc prościej, silnik albo się przegrzewa, albo nie nagrzewa się do prawidłowej temperatury. Obie te sprawy są poważne i konieczne jest ich jak najszybsze rozwiązanie.

Załóżmy, że silnik nie może się rozgrzać do prawidłowej temperatury roboczej. W takim przypadku bardzo łatwo przekonasz się, że wskaźnik temperatury płynu chłodzącego nie podnosi się powyżej 70°C (lub nieco powyżej 150 stopni Fahrenheita).

Dodatkowo problem ten objawia się również bardzo słabym ogrzewaniem, a raczej auto się nagrzewa, ale mniej więcej tak samo jak przy odpalaniu rano po tym jak stało całą noc na zamarzniętej ulicy.

Jak termostat wpływa na temperaturę płynu chłodzącego?

Termostat to urządzenie sterujące przepływem płynu chłodzącego w układzie chłodzenia silnika. Zadaniem tego urządzenia jest sterowanie obiegiem chłodzenia oraz jak najszybsze osiągnięcie i utrzymanie optymalnej temperatury pracy silnika.

Gdy silnik jest zimny, pompa wodna dostarcza płyn chłodzący tylko do obudowy bloku cylindrów i głowicy. Płyn chłodzący wraca do pompy wężem obejściowym z głowicy i bloku silnika, ponieważ termostat jest nadal zamknięty.

Po osiągnięciu optymalnej temperatury pracy zawór termostatu otwiera się. Płyn chłodzący zaczyna przepływać przez cały obwód chłodzenia do chłodnicy, gdzie przepływające powietrze chłodzi płyn chłodzący.

Utrzymanie optymalnej temperatury kontrolowane jest poprzez otwieranie i zamykanie zaworu termostatu, co odbywa się za pomocą wosku, parafiny i podobnych wypełnień w termostacie. Po osiągnięciu żądanej temperatury wosk upłynnia się i rozszerza, naciskając na tłok, który otwiera zawór termostatu.

W najnowszych modelach samochodów można jednak spotkać termostaty sterowane elektrycznie, które potrafią precyzyjniej sterować chłodzeniem.

Jednak zawór termostatu musi otworzyć się w odpowiednim momencie - nie za wcześnie, ale nie za późno. Gdyby zawór termostatyczny otworzył się zbyt wcześnie, silnik nagrzewałby się powoli i słabo i nie utrzymywałby optymalnej temperatury roboczej. Gdyby termostat otworzył się zbyt późno, temperatura byłaby zbyt wysoka i płyn chłodzący by się zagotował.

Jak objawia się uszkodzony czujnik temperatury płynu chłodzącego?

Jeśli jest to zły czujnik temperatury płynu chłodzącego, problem jest nieco bardziej szczegółowy. Załóżmy, że jest to awaria tego czujnika. W takim przypadku nie ma problemu z przegrzaniem lub brakiem przegrzania silnika, chociaż na pierwszy rzut oka może się tak wydawać, ponieważ wskaźnik temperatury płynu chłodzącego może uderzać i przeskakiwać na skali temperatury, jak mu się podoba.

Jednak to nie jedyny problem, ponieważ ten czujnik służy nie tylko do pokazywania temperatury płynu chłodzącego. Czujnik temperatury płynu chłodzącego jest niezbędnym elementem, który kontroluje całą pracę silnika. Ponieważ czujnik ten ingeruje niemal we wszystko, co związane jest z pracą silnika, może również powodować różne problemy, od złego rozruchu silnika po wahania obrotów i zbyt duże zużycie paliwa.

Jednostka sterująca silnika

Czujnik temperatury płynu chłodzącego rejestruje dane o temperaturze płynu chłodzącego, a następnie przesyła te dane do sterownika silnika. Dane z czujników są jedną z ważnych informacji wykorzystywanych przez jednostkę sterującą silnika do określenia stanu silnika i odpowiedniej zmiany trybu pracy silnika.

Za pomocą danych z czujnika temperatury płynu chłodzącego jednostka sterująca wpływa na dawkę paliwa, czas zapłonu, czas wtrysku i prędkość obrotową biegu jałowego. Niektóre silniki wykorzystują podwójne czujniki.

Są to dwa czujniki, z których jeden informuje ECU o stanie silnika, a drugi służy jako wskaźnik temperatury płynu chłodzącego na desce rozdzielczej. Dlatego jeśli wyjdzie tylko czujnik przeznaczony do wskaźnika temperatury płynu chłodzącego to nie będzie takiego problemu.

Znacznie gorsza sytuacja ma miejsce, gdy czujnik temperatury płynu chłodzącego, który wtworzy jednostkę sterującą silnika o stanie silnika, zawodzi. W takim przypadku możesz napotkać różne problemy, takie jak zwiększone zużycie paliwa, które jest spowodowane złymi informacjami o temperaturze silnika (ECU podaje większą dawkę paliwa, jakby silnik był zimny), trudny rozruch, niestabilny silnik działanie lub zwiększona prędkość obrotowa biegu jałowego.

Wniosek

Niezależnie od tego, czy jest to awaria termostatu, czy czujnika temperatury płynu chłodzącego, nie warto czekać i konieczne jest jak najszybsze rozwiązanie tego problemu.