Układ przeciwblokujący (ABS)

Kontrolka ABS
Opublikowany

Układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS - Układ zapobiegający blokowaniu kół) to funkcja bezpieczeństwa w pojazdach silnikowych, która zapobiega blokowaniu się kół (zatrzymaniu ich obrotu) podczas hamowania.

ABS pomaga kierowcy przezwyciężyć trudne sytuacje i utrzymać przyczepność do nawierzchni, zwłaszcza podczas hamowania na śliskiej nawierzchni lub hamowania awaryjnego (twardego). Układ przeciwblokujący ma na celu poprawę bezpieczeństwa pojazdu poprzez zmniejszenie ryzyka poślizgu i utraty kontroli nad pojazdem.

Treść

Historia ABS w skrócie

Koncepcja układu zapobiegającego blokowaniu się kół podczas hamowania sięga lat 20. XX wieku, kiedy to francuski inżynier motoryzacyjny Gabriel Voisin opracował mechaniczny system utrzymujący obracające się koła podczas hamowania. Jednak dopiero w latach 60. brytyjska firma Dunlop wprowadziła ABS do samolotów.

W 1966 roku amerykański dostawca motoryzacyjny Bendix Corporation opracował czterokołowy elektroniczny ABS do samochodów, po raz pierwszy zainstalowany w 1969 roku w Fordzie Thunderbird.

Przez lata technologia ABS była stale ulepszana i stała się standardową częścią większości pojazdów. Na przykład w Stanach Zjednoczonych ABS stał się obowiązkowy dla wszystkich nowych samochodów osobowych w 2000 roku, a w Unii Europejskiej stał się obowiązkowy dla wszystkich nowych samochodów w 2004 roku.

Elementy układu ABS

Niektóre elementy są częścią pojazdu, niekoniecznie układ przeciwblokujący. Jednak ten system aktywnie wykorzystuje je do swojej funkcji. Tak więc ABS zwykle składa się z następujących elementów:

  • Czujniki prędkości kół: Te czujniki monitorują prędkość obrotową każdego koła i przesyłają te informacje do jednostki sterującej ABS.
  • Jednostka sterująca ABS: Ta jednostka elektroniczna przetwarza informacje z czujników prędkości kół i określa, kiedy koła są zablokowane. Następnie wysyła sygnały w celu odpowiedniej modulacji ciśnienia hamowania.
  • Zawory znajdują się w przewodzie hamulcowym i regulują ciśnienie wywierane na każde koło. Mogą zwiększać, utrzymywać lub zmniejszać ciśnienie zgodnie z instrukcjami jednostki sterującej ABS.
  • Pompa: Pompa pomaga przywrócić ciśnienie hamowania w przewodzie hamulcowym, gdy zawory go zwalniają.
  • Układ hamulcowy: ABS współpracuje z istniejącym układem hamulcowym pojazdu, na który składają się takie elementy jak pedał hamulca, pompa hamulcowa, przewody hamulcowe, zaciski oraz klocki hamulcowe lub szczęki.

Jak działa ABS

Kiedy kierowca naciska pedał hamulca, aby włączyć hamulce, czujniki prędkości kół wykrywają nagłe zmniejszenie prędkości kół, które może wskazywać na blokadę koła.

Jeśli ryzyko zablokowania kół zostanie potwierdzone, jednostka sterująca ABS interweniuje, regulując ciśnienie hamowania przez zawory. Dzięki tej modulacji niezbędne jest optymalne ciśnienie hamowania, aby zapobiec blokowaniu się kół, a jednocześnie uzyskuje się skuteczne hamowanie.

Pedał hamulca w samochodzie

Proces modulacji odbywa się w serii szybkich pulsacji, które kierowca może odczuć, jakby pedał hamulca cofnął się. Nie panikować; pulsowanie pedału hamulca jest normalną częścią działania ABS i wskazuje, że układ przeciwblokujący działa prawidłowo.

Zalety systemu ABS

Mokra droga

Układ zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania oferuje kilka korzyści, w tym:

  • Lepsza kontrola: zapobiegając blokowaniu się kół, ABS pozwala kierowcy zachować kontrolę nad kierownicą podczas gwałtownego hamowania, co może zapobiec kolizjom lub utracie kontroli nad pojazdem.
  • Krótsza droga hamowania: układ przeciwblokujący pomaga skrócić drogę hamowania na mokrych lub śliskich nawierzchniach, zapobiegając blokowaniu kół i utrzymując przyczepność.
  • Zmniejszone ryzyko poślizgu: modulując ciśnienie hamowania, ABS zmniejsza prawdopodobieństwo poślizgu podczas nagłego lub gwałtownego hamowania.
  • Lepsza stabilność pojazdu: ABS pomaga utrzymać stabilność pojazdu podczas hamowania, co jest szczególnie przydatne w sytuacjach awaryjnych lub podczas jazdy po śliskich nawierzchniach.

Ograniczenia układu ABS

Kontrolki na desce rozdzielczej

Chociaż ABS zapewnia znaczne korzyści w zakresie bezpieczeństwa, nie jest pozbawiony ograniczeń. Kierowcy powinni wiedzieć, że ABS nie zawsze skutkuje krótszą drogą hamowania, zwłaszcza na luźnych lub nierównych nawierzchniach, takich jak żwir czy śnieg.

Ponadto system przeciwblokujący nie jest w stanie zrekompensować złych nawyków podczas jazdy lub niebezpiecznych prędkości. Kierowca powinien zawsze zachowywać bezpieczną odległość, jechać z rozsądną prędkością i zachować ostrożność w niesprzyjających warunkach pogodowych.

Kontrola trakcji i ESC

Chociaż głównym celem układu przeciwblokującego jest zapobieganie blokowaniu się kół podczas hamowania, nowoczesne pojazdy często zawierają dodatkowe systemy bezpieczeństwa, takie jak kontrola trakcji i elektroniczna kontrola stabilności (ESC). Systemy te współpracują z ABS i tym samym zapewniają dodatkowy wzrost bezpieczeństwa i stabilności pojazdu.

Kontrola trakcji pomaga zapobiegać buksowaniu kół podczas przyspieszania, zwłaszcza na śliskich nawierzchniach. Gdy system wykryje utratę przyczepności, zmniejsza moc silnika lub hamuje obracające się koła, pomagając pojazdowi zachować przyczepność i uniknąć poślizgu. Kontrola trakcji jest przydatna podczas jazdy w mokrych, oblodzonych lub zaśnieżonych warunkach.

Droga w górach

Elektroniczna kontrola stabilności (ESC) monitoruje kierunek jazdy pojazdu i porównuje go z kierunkiem zamierzonym przez kierowcę, wskazanym przez kąt skrętu kierownicy. Jeśli system wykryje rozbieżności między tymi dwoma parametrami, hamuje poszczególne koła lub zmniejsza moc silnika, aby pojazd wrócił na zamierzony tor jazdy.

Układ ESC jest zatem przydatny, gdy pojazd jest zagrożony poślizgiem lub wywróceniem, na przykład podczas nagłych manewrów omijania lub podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością.

Dlaczego ABS jest zakazany w F1?

Ciekawostką, której być może nie wiedziałeś o ABS, jest zakaz wyścigów Formuły 1. Na początku lat 90. kilka zespołów Formuły 1 eksperymentowało z układami ABS w swoich samochodach wyścigowych, aby zyskać przewagę konkurencyjną na torze.

Jednak obawy związane ze zwiększoną złożonością i wagą samochodów, a także możliwością uzyskania nieuczciwej przewagi, skłoniły Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) do zakazania ABS w Formule 1 w 1993 r. Zakaz obowiązuje do dziś dotyczy również kontroli trakcji.

Według federacji prowadzenie pojazdu wyposażonego w te systemy wymaga mniejszych umiejętności. Jednak ten zakaz jest przykładem tego, że w sporcie motorowym osiągi są ważniejsze od bezpieczeństwa.

FAQ - Pytania i odpowiedzi dotyczące ABS

Czy ABS skraca drogę hamowania w każdych warunkach?

Odpowiedź: Układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania może pomóc skrócić drogę hamowania na mokrych lub śliskich nawierzchniach, ale nie zawsze skraca drogę hamowania na luźnych lub nierównych nawierzchniach, takich jak żwir czy śnieg. Podstawową funkcją ABS jest zapobieganie blokowaniu kół i utrzymywanie kontroli nad pojazdem podczas gwałtownego hamowania.

Czy nadal mogę używać hamulców, jeśli świeci się kontrolka ABS?

Kontrolka ABS

Odpowiedź: Zapalenie się lampki ostrzegawczej ABS oznacza zwykle problem z systemem. W większości przypadków jednak nadal zadziała klasyczny układ hamulcowy pojazdu, dzięki czemu można bezpiecznie zatrzymać pojazd.

System ten jest jednym z głównych elementów bezpieczeństwa, dlatego konieczne jest jak najszybsze usunięcie problemu.

Czy ABS może powodować kopnięcie pedału hamulca?

Odpowiedź: Tak, gdy układ przeciwblokujący aktywnie zapobiega blokowaniu kół, szybko zmienia ciśnienie hamowania, co może spowodować kopnięcie pedału hamulca (uczucie pulsowania). Jest to normalna część działania układu ABS i wskazuje, że działa on prawidłowo.

Czy można zamontować ABS w starszym pojeździe, który go nie posiada?

Odpowiedź: Modernizacja ABS w pojeździe, który nie był pierwotnie wyposażony w ABS, może być złożonym i kosztownym procesem, który często wiąże się ze znacznymi modyfikacjami układu hamulcowego i instalacją dodatkowych komponentów. Chociaż jest to technicznie możliwe, generalnie nie jest zalecane ze względu na koszt, złożoność i możliwe komplikacje podczas procesu montażu.

Wniosek

Podsumowując, można stwierdzić, że układ przeciwblokujący jest podstawowym elementem bezpieczeństwa nowoczesnych pojazdów, który poprawia sterowność i zmniejsza ryzyko poślizgu lub utraty kontroli nad pojazdem.

Różnica między włączonym i wyłączonym ABS