Kontrola trakcji: Co warto o niej wiedzieć?
Kontrola trakcji, w skrócie TCS, to elektroniczny system, który umożliwia lepsze przenoszenie mocy silnika na drogę.
System ten pozwala na uzyskanie pełnej mocy silnika (pełne otwarcie przepustnicy) bez poślizgu kół.
Treść
Funkcja kontroli trakcji
Kontrola trakcji ma podobną funkcję do ABS. Oba systemy mają czuwać nad tym, aby koła się nie ślizgały, dzięki czemu zachowana jest przyczepność. Jednak kontrola trakcji nie działa podczas hamowania, tak jak ABS. Wręcz przeciwnie, działa podczas jazdy i przyspieszania.
System ABS: Jak to działa i do czego służy?
Aby zapobiec poślizgowi kół, system kontroli trakcji wykorzystuje elementy ABS. Hamując poszczególne koła, ABS zapobiega przeniesieniu mocy na koło, które nie ma przyczepności (poślizg), tak jakby imitował działanie elektronicznego samoblokującego mechanizmu różnicowego.
Ponadto kontrola trakcji pomaga również poprzez zmniejszenie mocy silnika, a dokładniej poprzez zmniejszenie dopływu paliwa. W ten sposób kontrola trakcji może utrzymać samochód w ruchu nawet na śliskiej, oblodzonej nawierzchni, zapobiegając poślizgowi kół.
Kiedy kontrola trakcji jest bezużyteczna?
W większości przypadków kontrola trakcji jest przydatną funkcją, ale są pewne przypadki, w których przynosi efekt przeciwny do zamierzonego. Jeśli kierowca spróbuje uruchomić samochód na śniegu, głębokim błocie lub oblodzonej nawierzchni, system TCS zareaguje odcięciem gazu i wyhamowaniem ślizgających się kół, co jednak może spowodować, że samochód nie będzie mógł ruszyć z miejsca. miejsce.
OSTRZEŻENIE! Nie zapomnij ponownie włączyć kontroli trakcji po przyspieszeniu. Na śliskich, zaśnieżonych lub oblodzonych nawierzchniach zdecydowanie nie wyłączaj kontroli trakcji po rozpoczęciu jazdy!
Jednak nowsze systemy kontroli trakcji są również przystosowane do takich przypadków. Systemy te pomagają sobie nawzajem za pomocą czujników przyspieszenia i przechyłu, dzięki czemu wiedzą, jak poprawnie oszacować sytuację, kiedy trzeba pozwolić kołom trochę bardziej się poślizgnąć.
Hamulce zużywają się szybciej
W samochodach wyposażonych w system kontroli trakcji częściej dochodzi do zużycia hamulców, szczególnie w przypadkach, gdy często poruszają się one po śliskich nawierzchniach. Dzieje się tak za sprawą regulacji mocy przekazywanej na poszczególne koła z wykorzystaniem ich hamowania.
Jest to jednak znikoma cena za system, który zwiększa bezpieczeństwo pojazdu i pomógł zapobiec wielu wypadkom podczas jego wprowadzania.
Kontrola trakcji: kiedy ją wyłączyć?
Jak już wspomniano, kontrola trakcji może przynieść efekt przeciwny do zamierzonego podczas przyspieszania na głębokim śniegu, błocie lub śliskiej nawierzchni. Ponadto kontrola trakcji jest stosunkowo bezużyteczna na suchych drogach, chociaż wyłączenie kontroli trakcji odbywa się na własne ryzyko.
Co więcej, jest mniej niż przydatny w sytuacjach takich jak drift, jazda po torze itp., a kierowca może zdecydować o wyłączeniu kontroli trakcji. Niestety w niektórych nowszych modelach nie znajdziesz opcji wyłączenia kontroli trakcji.
Kiedy TCS jest aktywny, a kiedy nieaktywny?
Pojazdy z kontrolą trakcji mają lampkę ostrzegawczą na desce rozdzielczej, czasami wspólną z lampką ostrzegawczą ESP, która sygnalizuje stan systemu. Po przekręceniu kluczyka w pierwszą pozycję, lampka kontroli trakcji zapala się na krótką chwilę, a następnie gaśnie, co sygnalizuje testowanie funkcjonalności tego układu.
Elektroniczny program stabilizacji toru jazdy (ESP): Jak to działa?
Stale świecąca lampka ostrzegawcza ESP (kontrola trakcji) wskazuje na nieprawidłowe działanie kontroli trakcji. Zapalona lampka ostrzegawcza EPC może również wskazywać na awarię kontroli trakcji.
Lampka ostrzegawcza EPC: Co to znaczy i jak to naprawić?
Ponieważ kontrola trakcji jest klasyfikowana jako funkcja bezpieczeństwa czynnego, większość nowych nowoczesnych samochodów jest w nią wyposażona.
Skróty kontroli trakcji
System kontroli trakcji można znaleźć w większości współczesnych nowoczesnych samochodów. Jednak chociaż wszystkie systemy kontroli trakcji działają na tej samej zasadzie, nie są one oznaczane tym samym skrótem.
System Regulacji Antypoślizgowej: Jak działa ASR?
Różne marki inaczej odnoszą się do kontroli trakcji. Dlatego możesz natknąć się na etykiety takie jak:
ACS (automatyczna kontrola stabilności)
DTC (dynamiczna kontrola trakcji)
ETC (elektroniczna kontrola trakcji)
ETS (elektroniczny system trakcji)
TCS (system kontroli trakcji)
TC (kontrola trakcji)
TRC (kontrola trakcji)