Zatkany zawór EGR: objawy i jak go rozwiązać
Jakie objawy ma zatkany zawór EGR i jak można rozwiązać ten problem? To pytanie pojawia się coraz częściej na różnych forach motoryzacyjnych i postanowiliśmy je wyjaśnić.
W tym artykule skupimy się na objawach zatkanego zaworu EGR oraz sposobach wyeliminowania tego problemu. Zanim to zrobimy, wyjaśnijmy pokrótce, czym jest zawór EGR i do czego służy.
Treść
Co to jest zawór EGR?
Skrót EGR oznacza Recyrkulacja spalin i ma na celu zmniejszenie ilości emisji gazów cieplarnianych ze spalin.
Zawór EGR: Co się stanie, jeśli nie działa prawidłowo?
Jak sama nazwa wskazuje, zadaniem zaworu EGR jest odesłanie części spalin z powrotem do komory spalania silnika.
Do czego służy zawór EGR?
Zawór EGR otwiera i zamyka połączenie między rurami dolotowymi i wydechowymi. Gdy zawór jest otwarty, pewna ilość spalin dostaje się do kolektora dolotowego i miesza się z nowo napływającą mieszanką paliwową do cylindra. Mówiąc najprościej, część spalin przechodzi proces spalania dwukrotnie.
Zmieszanie spalin z mieszanką paliwową spowoduje zmniejszenie udziału tlenu w komorze spalania. Choć jest to niepożądane z punktu widzenia wydajności, spowoduje to spadek temperatury spalania, co prowadzi do mniejszego powstawania tlenków azotu.
Europejskie normy emisji: Jaki jest ich cel?
Wysokie temperatury i nadmiar powietrza zwiększają produkcję tlenków azotu w spalinach. Efektem ubocznym stosowania EGR jest szybsze nagrzewanie się silnika.
Jak dochodzi do zatkania zaworu EGR?
Zadaniem zaworu EGR jest zmniejszenie ilości tlenu w komorze spalania, co również stwarza problem nierównomiernego mieszania, co skutkuje zwiększonym tworzeniem się cząstek stałych.
Problem ten próbuje wyeliminować filtr cząstek stałych, który współpracuje z jednoobwodowym układem zaworu EGR tylko z punktu widzenia gazów wydobywających się z pojazdu. W tym systemie spaliny są zbierane i recyrkulowane, zanim przejdą przez katalizator i filtr cząstek stałych.
Filtr cząstek stałych: Co to jest i jak działa?
W przypadku układu dwuobwodowego spaliny są zbierane po przejściu przez filtr cząstek stałych, co oznacza, że są wolne od sadzy. Spaliny są dzięki temu czystsze. Dzięki temu znacznie zmniejsza się zużycie silnika i zapychanie się rury dolotowej węglem. Jednak nawet to nie zapobiega całkowicie tworzeniu się cząstek stałych.
Cząstki stałe znajdują się również wewnątrz silnika, albo w postaci cząstek, które dostają się do wlewu oleju, albo w postaci cząstek, które stopniowo osadzają się na ściankach kolektora dolotowego. Osady na ściankach kolektora dolotowego powstają jako połączenie oparów oleju naturalnie występujących w silniku oraz cząstek stałych ze spalin.
Zwiększone tworzenie się tych osadów występuje przede wszystkim podczas krótkich przejażdżek poniżej optymalnych temperatur roboczych, ale także podczas jazdy na bardzo niskich obrotach silnika.
Jak rozpoznać, że zawór EGR jest zatkany?
- Szarpanie silnikiem podczas przyspieszania
- Nadmierne dymienie z wydechu
- Świecąca kontrolka check engine
- Szybsze zapychanie się filtra cząstek stałych
- Słabo uruchamiany silnik
- Wzrost obrotów produkcja tlenków azotu i węglowodorów
Jak więc zapobiec zatkaniu zaworu EGR? Konserwacja zaworu EGR polega głównie na czyszczeniu i usuwaniu nagaru.
Jak rozwiązać problem z zatkanym zaworem EGR?
Jeśli Twój pojazd był już dotknięty jednym z wyżej wymienionych problemów, masz do wyboru dwie opcje:
- Wymiana zaworu EGR
- Czyszczenie zaworu EGR
1. Wymiana zaworu EGR
Wymieniając stary, zatkany lub niesprawny EGR na nowy, spodziewaj się wyższych kosztów naprawy. Ta opcja nie jest najtańsza, więc jeśli da się wyczyścić zawór EGR, to warto wybrać tę opcję.
2. Czyszczenie zaworu EGR
Czyszczenie zaworu EGR polega na demontażu całego elementu, który umieszcza się w myjce ultradźwiękowej. Usuwa z niej wszelkie zabrudzenia i osady za pomocą specjalnego płynu.
Takie czyszczenie jest bardzo delikatne dla elementu, ponieważ podczas jego czyszczenia nie dochodzi do naprężeń mechanicznych materiałów, a co za tym idzie uszkodzenia zaworu EGR.
Zawór można jednak również samodzielnie wyczyścić w domu. Potrzebujesz tylko kilku specjalnych środków czyszczących, aby rozbić i usunąć osady węglowe. W żadnym wypadku nie należy czyścić zaworu szczotką drucianą, nożem lub śrubokrętem, ponieważ może to spowodować mechaniczne uszkodzenie zaworu.