Dym z wydechu samochodu: Jaki problem wskazuje kolor?
W dobie silników dwusuwowych dym z wydechu nie był niczym szczególnym. Prawie każdy samochód palił. W dzisiejszych czasach nowoczesne samochody praktycznie nie dymią, ale kiedy już zaczną, oznacza to kłopoty. Dym z rury wydechowej może ostrzegać o możliwym problemie lub awarii silnika, a kolor odgrywa kluczową rolę w diagnostyce - informuje o rodzaju usterki.
Dlatego przygotowaliśmy artykuł, w którym dowiesz się, co dokładnie oznacza kolor dymu. Pomoże to przynajmniej w przybliżeniu określić, gdzie wystąpiła usterka i co należy sprawdzić lub naprawić.
Treść
1. Czarny dym z wydechu
Czarny dym z rury wydechowej wskazuje, że silnik Twojego samochodu spala zbyt bogatą mieszankę paliwową. Oznacza to, że do cylindrów dostaje się więcej paliwa niż jest to wymagane dla określonego stosunku powietrza. W wyniku spalania zbyt bogatej mieszanki paliwowej dochodzi do spalania niepełnego, czego efektem jest właśnie czarny dym, który zawiera większą ilość sadzy.
Nieprawidłowe spalanie, a co za tym idzie czarny dym z wydechu, może być spowodowane awarią układu paliwowego lub problemem z dopływem powietrza. Czarnemu dymowi z wydechu może towarzyszyć między innymi wysokie zużycie paliwa, trudny rozruch lub utrata mocy.
Samochód traci moc: Dlaczego silnik z czasem traci moc?
W przypadku silników benzynowych przyczyną niepełnego spalania może być awaria sondy lambda, czujnika przepływu masy lub nieszczelne wtryskiwacze paliwa. W przypadku silników Diesla przyczyną niepełnego spalania może być awaria pompy wysokiego ciśnienia paliwa, odpowietrznika lub wtryskiwaczy. Jednak w przypadku obu silników problem ten może być również spowodowany nadmiernym zatykaniem filtra powietrza.
Dobrą wiadomością jest to, że spalanie bogatej mieszanki nie szkodzi znacząco silnikowi na krótką metę. Jednak spalanie bogatej mieszanki może na dłuższą metę prowadzić do poważnych problemów, dlatego należy jak najszybciej rozwiązać ten problem.
Silnik spalający bogatą mieszankę wytwarza więcej sadzy. Sadza ta przedostaje się do oleju silnikowego, co prowadzi do szybszego zwęglania pierścieni tłokowych, zatykania się filtra oleju lub kanałów, którymi prowadzony jest olej silnikowy oraz ogólnie większego zużycia poszczególnych części silnika na skutek wpływu zdegradowanego oleju silnikowego.
2. Biały dym z wydechu
Biały dym z wydechu to po prostu para wodna. Należy jednak rozróżnić, czy nie jest to zjawisko naturalne spowodowane niskimi temperaturami zewnętrznymi. Biały dym jest zjawiskiem całkowicie naturalnym podczas rozgrzewania zimnego silnika.
Jeśli za samochodem pojawia się biały dym, nawet jeśli jest dobrze rozgrzany, a temperatura na zewnątrz jest normalna, silnik spala wodę lub płyn chłodzący, który dostał się do cylindrów. Uszkodzona uszczelka może spowodować to pod głowicą cylindrów, pękniętą głowicę cylindrów, a nawet w najgorszym przypadku pęknięty blok cylindrów. W żadnym z tych przypadków nie licz jednak na to, że naprawa będzie tania.
Możesz dowiedzieć się, czy płyn chłodzący przedostaje się do przestrzeni cylindra, zaglądając do zbiornika wyrównawczego płynu chłodzącego. Jeśli poziom płynu chłodzącego obniżył się lub na jego powierzchni pojawiły się tłuste plamy, jest prawie pewne, że płyn chłodzący miesza się z olejem silnikowym.
Problem z przedostawaniem się płynu chłodzącego do przestrzeni cylindra można również wykryć odkręcając korek, przez który wlewa się olej silnikowy. Jeśli na spodzie korka znajduje się emulsja, oznacza to, że płyn chłodzący dostał się do oleju silnikowego.
Jednak emulsja na dnie pokrywy może również pojawić się, jeśli często jeździsz samochodem na krótkich dystansach, zwłaszcza w chłodne dni, kiedy silnik nie ma czasu na rozgrzanie się do temperatury roboczej.
Rozbiegany diesel: Co zrobić, gdy nie można wyłączyć silnika?
Białego dymu nie należy lekceważyć. Jeśli płyn chłodzący wycieka do głowicy cylindrów, nie należy prowadzić samochodu, dopóki problem nie zostanie rozwiązany. Jeśli zaniedbujesz ten problem, spowodujesz zwiększone zużycie wszystkich mechanizmów silnika, co może ostatecznie doprowadzić do uszkodzenia silnika.
3. Niebieski i szary dym z rury wydechowej
Niebieski dym z rury wydechowej oznacza tylko jedno. Olej silnikowy dostaje się do komory cylindrów. Im więcej oleju silnikowego wnika do cylindrów, tym bardziej samochód pali. Towarzyszącym zjawiskiem wnikania oleju do cylindrów jest nadmierne zużycie oleju silnikowego.
Olej silnikowy może dostać się do cylindrów na kilka sposobów, przez zużyte pierścienie tłokowe, tuleje cylindrowe, tłoki lub cylindry. Jednak w przypadku silników z doładowaniem niebieski dym może być również spowodowany przez turbosprężarkę, która ma zużyte łożyska lub uszkodzoną uszczelkę.
Turbosprężarka: jakie są jej zalety i czym jest turbodziura?
Zużyciu w obszarze cylindra towarzyszy utrata kompresji. Należy jednak dodać, że wyżej wymienione usterki nie występują na wszystkich cylindrach jednocześnie, więc uszkodzony cylinder można łatwo wykryć porównując świece zapłonowe lub mierząc kompresję i porównując ją z innymi cylindrami.
Remont silnika: na czym to polega?
Niebieski dym oznacza więc zwykle remont silnika. Jeśli jednak mało ceniony przez nas stary samochód zacznie tak dymić, warto po prostu dolać oleju, ponieważ remont silnika może przekroczyć cenę całego samochodu.