Elektroniczny program stabilizacji toru jazdy (ESP): Jak to działa?
Elektroniczny program stabilizacji, w skrócie ESP, odnosi się do elektronicznego systemu stabilizacji, którego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa jazdy. Jest to jeden z pierwszych i jednocześnie najczęściej stosowanych elektronicznych systemów stabilizacji.
System ten stale monitoruje ruchy samochodu i może wykryć utratę przyczepności lub niepożądaną zmianę kierunku. W takim przypadku ESP automatycznie interweniuje i stabilizuje pojazd, kontrolując działanie hamulców, układu kierowniczego, silnika i skrzyni biegów.
Treść
Wstęp
ESP korzysta również z elektronicznych asystentów, takich jak system ABS czy ASR. Dzięki elektronicznemu systemowi stabilizacji, jakim jest ESP, możliwe jest wykorzystanie pełnego potencjału właściwości jezdnych samochodu.
System ABS: Jak to działa i do czego służy?
Statystyki pokazują również, że ESP zwiększa bezpieczeństwo czynne, zmniejszając w ten sposób liczbę wypadków drogowych. Gdyby wszystkie pojazdy były wyposażone w ESP, można by uniknąć około 1/10 wypadków.
BOSCH i Mercedes-Benz opracowali elektroniczny program stabilizacji, aby zwiększyć bezpieczeństwo jazdy samochodem, co im się udało. ESP służy jako element bezpieczeństwa czynnego pojazdu, ponieważ przezwycięża zdolność kierowcy do radzenia sobie w sytuacjach krytycznych, dlatego ten elektroniczny układ należy dziś do obowiązkowego wyposażenia samochodu.
Funkcja ESP
Elektroniczny system stabilizacji (ESP) pomaga kierowcy radzić sobie z krytycznymi sytuacjami na drodze, gdy pojazd może wpaść w poślizg. Jednostka sterująca porównuje dane o aktualnym stanie kierunku jazdy z danymi o wybranym przez kierowcę kierunku jazdy.
Dane o wybranym przez kierowcę kierunku i faktycznym kierunku jazdy system ESP uzyskuje z różnych czujników, takich jak:
- obrót kierownicy
- prędkość koła
- ciśnienie płynu hamulcowego
- położenie pedału gazu
- przyspieszenie wzdłużne i poprzeczne
Komponenty ESP
System ESP składa się z kilku połączonych ze sobą części, z których każda odgrywa kluczową rolę w wykrywaniu i korygowaniu niestabilności pojazdu. Kluczowe komponenty obejmują:
Czujniki
Systemy ESP wykorzystują wiele czujników do ciągłego monitorowania ruchu i warunków pojazdu:
- Czujniki prędkości kół: mierz prędkość każdego koła, aby wykryć, czy któreś z kół ślizga się lub traci przyczepność.
- Czujnik kąta skrętu: monitoruje sposób kierowania przez kierowcę, aby określić zamierzony kierunek pojazdu.
- Czujnik odchylenia kierunkowego: mierzy obrót pojazdu wokół jego osi pionowej, wskazując, czy się obraca.
- Czujnik przyspieszenia poprzecznego: monitoruje ruch pojazdu na boki w celu wykrycia potencjalnego poślizgu.
Elektroniczna jednostka sterująca (ECU)
ECU jest mózgiem systemu ESP, przetwarzającym dane z czujników w celu określenia, czy pojazdowi grozi utrata kontroli. ECU interweniuje, dostosowując hamowanie pojazdu i moc silnika w przypadku wykrycia potencjalnej niestabilności.
Sterowanie hamulcami i silnikiem
ECU komunikuje się z układami hamulcowymi i silnikowymi pojazdu w celu zastosowania niezbędnych korekt, takich jak:
- Hamowanie poszczególnych kół: ECU może hamować jedno lub więcej kół, aby skorygować podsterowność lub nadsterowność.
- Kontrola momentu obrotowego silnika: ECU może zmniejszyć moc silnika, aby ograniczyć buksowanie kół i pomóc pojazdowi odzyskać przyczepność.
Jak działa ESP?
Dzięki czujnikowi obrotu kierownicy, ciśnieniu płynu hamulcowego i położeniu pedału gazu, ESP wykrywa, gdzie kierowca kieruje samochodem lub gdzie jest skierowana kierownica. ESP wykrywa rzeczywisty kierunek pojazdu dzięki pozostałym czujnikom.
Jeśli dane się nie zgadzają, jednostka sterująca systemu ESP oceni to jako poślizg, a samochód automatycznie ustabilizuje się i skompensuje początkowy poślizg. Gdy system ESP wykryje utratę przyczepności, automatycznie przyhamuje oddzielnie lewe/prawe tylne lub lewe/prawe przednie koła samochodu.
Dzieje się tak nie tylko podczas hamowania, ale także podczas przyspieszania i pokonywania zakrętów, w których ESP zapobiega poślizgowi pojazdu. Dzięki ESP samochód jest więc bardziej stabilny i kontrolowany.
Kontrolka ESP - czy jest jakiś problem?
Mimo pomarańczowego koloru, lampka ostrzegawcza ESP może nie sygnalizować problemu z elektronicznym systemem stabilizacji. Niektóre elektroniczne systemy stabilizacji ingerują nawet w kierowanie i prędkość samochodu iw razie potrzeby dostosowują moc silnika lub skręcają koła pojazdu w żądanym kierunku.
Jeśli system zakłóca kierowanie, lampka ostrzegawcza ESP miga. To nie jest problem. Wręcz przeciwnie – aktywny jest elektroniczny program stabilizacji. Jeśli ten symbol na desce rozdzielczej miga, prawdopodobnie znalazłeś się w trudnej sytuacji na drodze, a system ESP zainterweniował i ustabilizował pojazd.
Lampka ostrzegawcza ESP: Co to znaczy i dlaczego się świeci?
W niektórych przypadkach ta kontrolka może migać, a następnie świecić światłem ciągłym. W takim przypadku system ingeruje w układ kierowniczy, aby zapobiec poślizgowi pojazdu. Jeśli system działa prawidłowo, lampka ostrzegawcza zgaśnie, gdy tylko samochód się ustabilizuje.
Jeśli jednak lampka ostrzegawcza ESP pozostaje zapalona nawet w normalnych warunkach, prawdopodobnie jest to problem z elektronicznym systemem stabilizacji toru jazdy.
Jaka jest różnica między ESP a ESC?
ESP, co oznacza elektroniczny program stabilizacji toru jazdy, to ten sam system co ESC — elektroniczny system stabilizacji toru jazdy. Nie ma różnicy między ESP a ESC, ale nazwa. Wynika to z faktu, że różni producenci samochodów używają różnych nazw dla niektórych funkcji.
System ESC: Jak działa elektroniczny system kontroli stabilności?
Oznaczenia elektronicznego systemu stabilizacji
Producenci samochodów używają różnych skrótów przy oznaczaniu elektronicznego systemu stabilizacji, ale zasada działania tych systemów jest taka sama. W przypadku tego systemu możesz spotkać się z następującymi etykietami:
ESC (Electronic Stability Control) – ogólna nazwa elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy, ale używana przez Škodę, Fiata, Hyundaia, Teslę, Luxgena i Protona
ESP (Electronic Stability Program) – oznaczenie używane przez Audi, Chryslera, Dodge’a, Hyundai, Jeepa, Kię, Mercedes-Benz, Saaba, Suzuki, Lamborghini, Smarta
ESP (Electronic Stabilization Program) - oznaczenie używane przez Volkswagen (skrót ten sam co poprzedni, niewielka różnica dotyczy tylko pełnej nazwy)
VDC (Vehicle Dynamic Control) – oznaczenie używane przez Subaru, Nissana i Infiniti
DSC (Dynamic Stability Control) - oznaczenie używane przez Astona Martina, BMW, Jaguara, Land Rovera, Mazdę i Mini
VSA (Vehicle Stability Assist) - oznaczenie używane przez Acura i Hondę
VSC (Vehicle Stability Control) - oznaczenie używane przez Lexusa i Toyotę
VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) – oznaczenie używane przez Lexusa i Toyotę
ASC (Active Stability Control) - oznaczenie używane przez Jaguara i Mitsubishi
DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) – oznaczenie używane przez Volvo
PSM (Porsche Stability Management) - oznaczenie, jak sama nazwa wskazuje, jest używane przez Porsche
M-ASTC (Mitsubishi Active Skid and Traction Control) - oznaczenie używane przez Mitsubishi
StabiliTrak - oznaczenie używane przez Buick, Cadillac, Chevrolet (większość modeli), GMC, Pontiac, Saturn, Isuzu i Hummer
AdvanceTrac - oznaczenie używane przez firmy Ford, Lincoln i Mercury
Active Handling - oznaczenie używane przez Chevroleta (Corvette)
Niektórzy producenci używają wielu oznaczeń, ponieważ oznaczenie może nie odnosić się do całej marki, ale do konkretnego modelu.
Wniosek
Elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ma kluczowe znaczenie dla poprawy stabilności samochodu, bezpieczeństwa jazdy i pewności kierowcy. Według statystyk i szacunków system ten zapobiega wielu ofiarom śmiertelnym i rannym na drogach.
Od 2012 roku NHTSA wymaga, aby wszystkie nowe samochody osobowe sprzedawane w USA były wyposażone w elektroniczny program stabilizacji toru jazdy. Z kolei według Komisji Europejskiej wszystkie nowe samochody osobowe muszą mieć w UE elektroniczny program stabilizacji.