Lampka ostrzegawcza ESC: Co to znaczy i dlaczego się świeci?
Lampka ostrzegawcza ESC może wskazywać, że elektroniczny system stabilizacji toru jazdy jest aktywny, wyłączony lub wystąpiła awaria systemu. Jeśli ta lampka ostrzegawcza miga, system ECS jest aktywny, ale jeśli świeci się stale, system najprawdopodobniej nie działa.
ESC jest ważnym elementem nowoczesnej technologii samochodowej, a jego awarii nie należy lekceważyć. W tym artykule wyjaśnimy, jak działa elektroniczny system stabilizacji toru jazdy i co oznacza zapalenie się lub miganie lampki ostrzegawczej ESC.
Treść
Funkcja ESC
System ESC (Electronic Stability Control) pomaga kierowcy radzić sobie w krytycznych sytuacjach na drodze, gdy pojazd wpada w poślizg. System ten monitoruje prędkość kół, położenie kierownicy, przyspieszenie pojazdu i inne parametry, aby określić, czy pojazd znajduje się w optymalnej pozycji na drodze.
System ESC: Jak działa elektroniczny system kontroli stabilności?
Kiedy system ESC wykryje utratę przyczepności, automatycznie przetwarza informacje z ABS i czujnika obrotu kierownicy. Następnie indywidualnie hamuje lewe/prawe tylne lub lewe/prawe przednie koła samochodu.
System ABS: Jak to działa i do czego służy?
Dzieje się tak jednak nie tylko podczas hamowania, ale także podczas przyspieszania i pokonywania zakrętów, dzięki czemu system ESC zapobiega poślizgowi pojazdu. Oprócz systemu ABS system ten wykorzystuje również system ASR.
Lampka ostrzegawcza ESC miga
W przypadku migającej kontrolki ESC nie stanowi to problemu – wręcz przeciwnie. Elektroniczna kontrola stabilności jest aktywna. Prawdopodobnie znalazłeś się w trudnej sytuacji na drodze, a system ESC zainterweniował i ustabilizował pojazd.
W trudnych sytuacjach, takich jak ostre zakręty lub nagłe hamowanie, ta lampka ostrzegawcza może migać, a następnie zapalić się. W takim przypadku system ESC ingeruje w układ kierowniczy, aby ustabilizować samochód. Jeśli system działa prawidłowo, lampka ostrzegawcza zgaśnie, gdy tylko samochód się ustabilizuje.
Lampka ostrzegawcza ESC jest stale włączona
Jeśli lampka ostrzegawcza ESC świeci się stale, nawet jeśli nie występują trudne warunki jazdy lub ryzyko poślizgu, przyczyny mogą być następujące:
- System ESC został wyłączony przyciskiem (z ikoną w kształcie lampki sygnalizacyjnej powyżej i napisem OFF) lub poprzez interfejs na desce rozdzielczej
- Wystąpiła awaria samego układu ESC
- Nastąpiła awaria czujnika i odpowiednio awaria elektroniki
Niektóre samochody nie pozwalają na wyłączenie systemu ESC, ale jeśli masz taką możliwość, zapalona kontrolka może sygnalizować celowe wyłączenie elektronicznego systemu stabilizacji.
Dlatego zalecamy próbę wyłączenia/włączenia układu ESC. Jeśli po wykonaniu tej czynności lampka ostrzegawcza układu ESC nic się nie stanie, a lampka nadal się świeci, najprawdopodobniej będzie to jedna z wymienionych usterek.
Kontrolki w samochodzie. Co oznaczają te światła?
Jednak samodzielne usunięcie tych usterek jest niemożliwe, ponieważ w obu przypadkach konieczne jest przeprowadzenie diagnostyki pojazdu. Najlepiej więc od razu zawieźć samochód do warsztatu.
Oznaczenia elektronicznego systemu stabilizacji
Producenci samochodów używają różnych skrótów przy oznaczaniu elektronicznego systemu stabilizacji, ale zasada działania tych systemów jest taka sama. W przypadku tego systemu możesz spotkać się z następującymi etykietami:
ESC (Electronic Stability Control) – ogólna nazwa elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy, ale używana przez Škodę, Fiata, Hyundaia, Teslę, Luxgena i Protona
ESP (Electronic Stability Program) – oznaczenie używane przez Audi, Chryslera, Dodge’a, Hyundai, Jeepa, Kię, Mercedes-Benz, Saaba, Suzuki, Lamborghini, Smarta
ESP (Electronic Stabilization Program) - oznaczenie używane przez Volkswagen (skrót ten sam co poprzedni, niewielka różnica dotyczy tylko pełnej nazwy)
VDC (Vehicle Dynamic Control) – oznaczenie używane przez Subaru, Nissana i Infiniti
DSC (Dynamic Stability Control) - oznaczenie używane przez Astona Martina, BMW, Jaguara, Land Rovera, Mazdę i Mini
VSA (Vehicle Stability Assist) - oznaczenie używane przez Acura i Hondę
VSC (Vehicle Stability Control) - oznaczenie używane przez Lexusa i Toyotę
VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) – oznaczenie używane przez Lexusa i Toyotę
ASC (Active Stability Control) - oznaczenie używane przez Jaguara i Mitsubishi
DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) – oznaczenie używane przez Volvo
PSM (Porsche Stability Management) - oznaczenie, jak sama nazwa wskazuje, jest używane przez Porsche
M-ASTC (Mitsubishi Active Skid and Traction Control) - oznaczenie używane przez Mitsubishi
StabiliTrak - oznaczenie używane przez Buick, Cadillac, Chevrolet (większość modeli), GMC, Pontiac, Saturn, Isuzu i Hummer
AdvanceTrac - oznaczenie używane przez firmy Ford, Lincoln i Mercury
Active Handling - oznaczenie używane przez Chevroleta (Corvette)
Niektórzy producenci używają wielu oznaczeń, ponieważ oznaczenie może nie odnosić się do całej marki, ale do konkretnego modelu.
Kształty świateł ostrzegawczych ESC
Oprócz oznaczeń systemu ESC, lampka ostrzegawcza ESC może mieć inny kształt w zależności od producenta i konkretnego modelu. Oprócz kształtu lampki ostrzegawczej na głównym obrazku (powyżej) można spotkać również kształt lampki sygnalizacyjnej: trójkąt z wykrzyknikiem w prawie pełnym okręgu.
Niektóre modele mają identyczny kształt świateł ESP i ESC. Chodzi o to, że te systemy są identyczne. Różnica jest tylko w nazwie.
Lampka ostrzegawcza ESP: Co to znaczy i dlaczego się świeci?
Lampka ostrzegawcza ESC — WYŁĄCZONA
W zależności od modelu i producenta, ta lampka może oznaczać wyłączony ESC lub kontrolę trakcji. Jeśli Twój pojazd umożliwia wyłączenie systemu, przycisk może mieć taki sam kształt jak ta kontrolka.
Często zadawane pytania dotyczące lampki ostrzegawczej ESC
Pytanie 1: Czy mogę jeździć z zapaloną kontrolką ESC?
Tak, można, ale konieczne jest jak najszybsze znalezienie przyczyny zapalenia się kontrolki i rozwiązanie problemu. Jazda z zapaloną lampką ostrzegawczą ESC może oznaczać gorsze prowadzenie pojazdu, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.
Jeśli więc świeci się lampka ESC, należy jechać ostrożnie, zwłaszcza po śliskich nawierzchniach, i w miarę możliwości unikać ostrych zakrętów lub nagłego hamowania.
Pytanie 2: Czy lampka ESC może się zapalić, nawet jeśli nie ma problemu z układem ESC?
Tak, lampka ostrzegawcza może się zapalić, nawet jeśli nie ma problemu z elektronicznym systemem stabilizacji toru jazdy. Przyczyny mogą być różne, np. usterka w układzie elektrycznym lub problem z czujnikiem. W takim przypadku konieczne jest wykonanie diagnostyki samochodu i wyeliminowanie przyczyny.
Wniosek
Zapalonej lampki ostrzegawczej ESC nie należy ignorować, to znaczy chyba, że celowo wyłączysz elektroniczny system stabilizacji.
Od 2012 roku NHTSA wymaga, aby wszystkie nowe samochody osobowe sprzedawane w USA były wyposażone w elektroniczną kontrolę stabilności. Z kolei według Komisji Europejskiej wszystkie nowe samochody osobowe w UE muszą mieć elektroniczną kontrolę stabilności.