Pomarańczowe kontrolki w samochodzie: Czy mogę kontynuować jazdę?
Pomarańczowe kontrolki na desce rozdzielczej zazwyczaj wskazują na problemy z niektórymi funkcjami pojazdu, konieczność serwisu, uzupełnienia płynów lub działanie filtra cząstek stałych.
W wielu przypadkach sygnalizują awarię jednego z systemów, jednak kontrolka silnika lub ostrzegawcza kontrolka w kształcie trójkąta mogą wskazywać na poważniejszy problem. W niektórych sytuacjach konieczna jest natychmiastowa interwencja w serwisie.
Jeśli nie wyłączyłeś ręcznie żadnego z systemów ani funkcji, a także masz wystarczające ilości płynów, spróbuj znaleźć kontrolkę na naszej liście i sprawdź, dlaczego się świeci.
4x2, 2HI, 2H kontrolki ostrzegawcze
Wskaźniki te ostrzegają kierowcę, że pojazd z napędem na cztery koła dostarcza energię tylko do dwóch kół. Tryb 4x2 jest odpowiedni na suchą nawierzchnię lub podczas dobrych warunków jazdy, zapewniając mniejsze zużycie paliwa.
Kontrola ESP (elektroniczny program stabilizacji) Czytaj więcej
Jeśli kontrolka ostrzegawcza miga podczas jazdy, ESP działa i ingeruje w układ kierowniczy (w niebezpiecznej sytuacji), ale jeśli kontrolka ostrzegawcza wciąż się świeci, ESP nie działa. W przypadku wystąpienia tej usterki system ESP nie włączy się w poślizgu.
Kontrolka automatycznego uchylania reflektorów
Wskazuje na usterkę układu automatycznego przełączania świateł drogowych i mijania (regulacja nachylenia reflektorów). Funkcjonalność nie zostanie zaburzona w trybie ręcznym, ale nie będzie się on dostosowywał do warunków i działał automatycznie.
Kontrolka haka holowniczego
Jeśli ta kontrolka zapali się, hak holowniczy jest zwolniony. Zatrzymać się, odłączyć i ponownie podłączyć hak holowniczy tak szybko, jak to możliwe.
Kontrolka ostrzegawcza amortyzatorów adaptacyjnych
Wskazuje na usterkę w regulacji sztywności zawieszenia. W tym przypadku zaleca się ostrożną jazdę, ponieważ usterka ta wpływa na stabilność. Ponadto system powinien zostać zabrany do warsztatu w celu przeprowadzenia testu funkcjonowania.
Kontrolka ostrzegawcza ciśnienia w oponach
Ta kontrolka sygnalizuje nieprawidłowe ciśnienie w oponach (jeśli ciśnienie jest mniejsze lub większe od wymaganej wartości - zależy to od typu samochodu, opon i innych czynników). Jeśli zmieniłeś opony i wymiary opon różnią się od poprzednich, kontrolka również może się zapalić. W takim przypadku wystarczy ustawić nową wartość, a wtedy światło zgaśnie.
Kontrolka ostrzegawcza DPF/FAP
Kontrolka sygnalizuje problem lub regenerację filtra cząstek stałych (gdy filtr cząstek stałych jest pełny i wymaga czyszczenia). Konieczne jest utrzymywanie pojazdu na stałej prędkości obrotowej od 2000 do 2600 obr/min, aż do zakończenia regeneracji filtra.
Najczęściej spotykamy się z tym podczas krótkich jazd, które nie wpływają korzystnie na filtr.
Kontrolka ostrzegawcza paliwa
Kiedy ta lampka się świeci, zasięg wynosi około 50 do 100km, w zależności od pojemności zbiornika paliwa. Powinieneś jak najszybciej znaleźć stację benzynową. Zanim wybierzesz niewłaściwą stronę na stacji benzynowej, przyjrzyj się uważnie symbolowi wskaźnika poziomu paliwa — może tam być strzałka wskazująca, gdzie znajduje się korek wlewu paliwa w Twoim samochodzie.
Kontrolka ostrzegawcza zawieszenia pneumatycznego
Kontrolka sygnalizuje usterkę układu zawieszenia pneumatycznego. Podobnie jak w przypadku amortyzatorów, wskazana jest ostrożna jazda i serwisowanie pojazdu.
Kontrolka zapłonu
Kontrolka zaświeci się po przekręceniu kluczyka w drugie położenie. Wskazuje on na wstępne podgrzanie, a tym samym na pracę świec żarowych. Po jego zgaśnięciu powinieneś uruchomić silnik. Jeśli lampka pozostaje zapalona podczas jazdy, najczęstszą usterką mogą być świece żarowe i obwód żarowy.
Lampka ostrzegawcza EPC Czytaj więcej
Zapalona lampka ostrzegawcza EPC może sygnalizować awarię układu przepustnicy, kontroli trakcji, tempomatu, pedału przyspieszenia lub zanieczyszczenia w paliwie. Mniej poważnym problemem, który może powodować zapalenie się kontrolki EPC, jest przepalona żarówka, przepalony bezpiecznik lub uszkodzony czujnik światła hamowania. W niektórych przypadkach niski poziom naładowania baterii może również powodować ten problem.
Lampka ostrzegawcza ESC Czytaj więcej
Jeśli ta lampka ostrzegawcza miga podczas jazdy, elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC) jest aktywny i interweniuje w krytycznej sytuacji, na przykład podczas ostrych zakrętów, aby zapobiec poślizgowi. Jeśli świeci się stale, prawdopodobnie układ nie działa (chyba że wystąpił błąd w elektronice, który przypadkowo zapaliłby lampkę) lub jest wyłączony.
Lampka ostrzegawcza z napisem OFF zawsze wskazuje, że system jest wyłączony. Jazda z zapaloną lampką ostrzegawczą ESC może oznaczać gorsze prowadzenie pojazdu, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Niektóre modele mają identyczny kształt lampek ESP i ESC. Chodzi o to, że te systemy są identyczne. Różnica jest tylko w nazwie.
Lampka ostrzegawcza pedału sprzęgła
Ta lampka ostrzegawcza informuje o konieczności wciśnięcia i przytrzymania pedału sprzęgła podczas uruchamiania silnika.
Lampka ostrzegawcza silnika Czytaj więcej
Ta niesławna lampka ostrzegawcza sygnalizuje ogólny problem. Może to być awaria wtrysku paliwa, zapłonu, wałka rozrządu lub wału korbowego i wielu innych. Czasami lampka ostrzegawcza silnika może zapalić się wraz z innym symbolem, ale może również pojawić się w przypadku przypadkowego błędu. Jednak bez przeprowadzenia diagnostyki samochodu nie można stwierdzić, czy jest to poważny problem, czy tylko drobny problem.
W niektórych przypadkach silnik może nawet przejść w tryb awaryjny, a jego wydajność może być ograniczona. W takim przypadku zalecamy pilną wizytę w serwisie samochodowym.
Lampka ostrzegawcza skrzyni biegów
Ta lampka ostrzegawcza może wskazywać różne problemy związane ze skrzynią biegów. W każdym przypadku najlepiej zatrzymać pojazd, wyłączyć silnik i ustalić przyczynę problemu. Jeśli poziom płynu w skrzyni biegów jest niski, należy go natychmiast uzupełnić na miejscu. W przeciwnym razie ryzykujesz śmiertelnym uszkodzeniem całej skrzyni biegów.
Innymi przyczynami mogą być przegrzanie, awaria przepustnicy, wadliwy przemiennik momentu obrotowego, awaria wewnętrznej skrzyni biegów lub awaria czujnika lub elektroniki. Nie należy ignorować tej kontrolki, ponieważ skrzynia biegów jest jednym z najdroższych elementów samochodu.
Niedziałająca kontrolka żarówki
Informuje o niesprawnej żarówce, którą należy wymienić.
Ostrzeżenie asystenta pasa ruchu Czytaj więcej
Wskazuje, że system asystenta pasa ruchu jest włączony, ale nie można wykryć oznaczeń na drodze. Być może widziałeś ten wskaźnik w kolorze zielonym, w którym to przypadku oznaczenia drogi są odpowiednio wykrywane. System może działać nieprawidłowo, jeśli zaświeci się na pomarańczowo wraz z komunikatem.
Oświetlenie tylnego spojlera
Kontrolka może zapalić się w przypadku awarii układu sterowania tylnym spojlerem. Niewskazana jest jazda po autostradzie z tak wadliwie działającym sterowaniem spojlerem i należy pilnie udać się do serwisu.
Światło ostrzegawcze ABS Czytaj więcej
Kontrolka świeci, gdy uszkodzony jest czujnik ABS lub jednostka sterująca. W takim przypadku pojazd hamuje w taki sam sposób jak pojazd niewyposażony w ten system, tzn. koła blokują się przy ostrym hamowaniu i dochodzi do poślizgu.
Światło ostrzegawcze wspomagania przy zjeździe (DAC/HDC)
Sygnalizuje włączenie systemu wspomaganego zjazdu w przypadku stromego zbocza. W tej sytuacji system przejmuje kontrolę nad stabilizacją pojazdu, a także nad prędkością (utrzymuje stałą prędkość).